یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 16592
تاریخ انتشار: 1401/02/28 02:48

پیش‌بینی بازار انرژی

علی حیدری_کارشناس اقتصاد

از نظر تاریخی بهای نفت برنت در سال ۲۰۰۸ به بالاترین نرخ؛ یعنی ۱۴۷ دلار و ۵۰ سنت رسید.

براساس تحلیل‌های پیش‌رو و تنش نظامی در بازه زمانی ۱۲ ماه تا نرخ ۱۲۶ دلار و ۶۸ سنت می‌توان انتظار افزایش نرخ نفت برنت را داشت.

بهای معاملات آتی نفت برنت در روزهای گذشته به ۱۱۰ دلار در هر بشکه نزدیک شد. مشاجرات لفظی این هفته درباره شرکت گازپروم تشدید شده است.

با در نظرگرفتن افزایش تحریم‌ها علیه روسیه و احتمال ممنوعیت خرید نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا، افزایش نرخ نفت ادامه دارد. در همین حال، شاخص نفت بریتانیا حدود ۲ درصد کاهش یافت، زیرا ترس از تورم بالا، ضعف اقتصاد جهانی و اعمال محدودیت کرونا در چین باعث کاهش تقاضا شد.

در آن سوی جهان، افزایش نرخ بهره ایالات متحده امریکا سبب رشد ارزش دلار به بالاترین حد در ۲۰ سال اخیر رسید که باعث افزایش نرخ نفت خام شد، چرا که دلار قوی نفت را برای خریدارانی که ارزهای دیگری دارند، گران‌تر می‌کند.

نفت خام برنت، یک شاخص قیمتی برای خریداران نفت در سطح بین‌الملل است. نفت خام برنت از دریای شمالی تامین می‌شود اما مبنای قیمت‌گذاری نفت تولیدی اروپا، افریقا و خاورمیانه است.نفت برنت براساس ابزارهای مالی خارج از بورس یا OTC قیمت‌گذاری می‌شود. نفت برنت مهم‌ترین مرجع نرخ نفت خام در منطقه آتلانتیک است و حدود دو‌سوم نفت مبادله‌شده در بازار بین‌المللی براساس نفت برنت قیمت‌گذاری می‌شود.

مقدار گوگرد نفت برنت بیشتر از WTI و کمتر از اپک است، به همین دلیل در گذشته نرخ این نوع نفت کمی کمتر از نفت وست‌تگزاس و کمی بیشتر از نفت اپک بود. البته از اواخر سال ۲۰۱۰ به این سو، نفت برنت تقریبا همیشه از وست‌تگزاس گران‌تر معامله شده‌ و اختلاف نرخ برنت و وست‌تگزاس گاهی تا ۲۰ دلار رسیده‌ است. براساس مدل‌های اقتصاد و انتظارات فعلی در سطح جهانی گاز طبیعی تا ابتدای مهرماه ۱۴۰۱ به نرخ ۸ دلار خواهد رسید و تا پایان سال، نرخ ۹ دلار و ۳۸ سنت برای آن محتمل است.

از نظر تاریخی، گاز طبیعی در دسامبر ۲۰۰۵ به بالاترین نرخ یعنی ۱۵ دلار و ۷۸ سنت رسید.

معاملات آتی گاز طبیعی ایالات متحده امریکا با اصلاح موقت نرخ در عدد ۷ دلار و ۶۲ سنت متوقف شد. افزایش تحریم اتحادیه اروپا علیه شرکت گازپروم روسیه و تحریم ترانزیت گاز طبیعی بین بلاروس و آلمان از طریق لهستان، زنگ جهش قیمتی برای گاز طبیعی خواهد بود.

علاوه بر این، اوکراین یکی از دو نقطه صادراتی خود را به‌دلیل تشدید جنگ، تعطیل کره است.عوامل یادشده سبب می‌شوند اتحادیه اروپا برای تامین گاز طبیعی به محموله‌های LNG ایالات متحده امریکا متکی باشد.

گاز طبیعی تقریبا یک‌چهارم مصرف انرژی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. گاز طبیعی در صورتی که به‌طور کامل خشک و فاقد مواد زائد باشد و هوای کافی به آن برسد، با شعله آبی می‌سوزد، در غیر این صورت، شعله‌های قرمز، نارنجی، زرد یا سبز از آن حاصل خواهد شد.

هر مترمکعب گاز طبیعی به‌طور متوسط ۱۰ هزار کیلوکالری ارزش حرارتی دارد. البته این مقدار اسمی است و ارزش حرارتی دقیق گاز طبیعی هر میدان گازی، تابع ترکیبات آن است. به‌طور کلی هرقدر درصد متان در گاز طبیعی بیشتر باشد، ارزش حرارتی آن پایین‌تر است.

دمای احتراق خودبه‌خود گاز طبیعی معادل ۶۴۹ درجه سانتی‌گراد است که ۳۱۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از دمای خوداشتعالی بنزین است. (تحلیل یادشده جنبه اطلاع‌رسانی دارد و مرجع تصمیم‌گیری معامله‌گران نیست.)


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wodqx