سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 1894
تاریخ انتشار: 1400/07/03 14:46

پیش از کرونا هم مشکل داشتیم

صنعت گردشگری در دنیا در بیش از یک سال و نیم گذشته به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با زیان‌های مالی فراوانی روبه‌رو شده و شرکت‌های بین‌المللی زیادی تحت تاثیر این اتفاق تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند.

 گرچه کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در این مدت با کاهش حدود ۹۵ درصدی تعداد جهانگردان و گردشگران خارجی مواجه بوده، اما ما در این حوزه با مشکلات بنیادی‌تری مواجهیم. در حقیقت صنعت گردشگری ایران پیش از شیوع ویروس کرونا نیز در عرصه بین‌المللی حرف چندانی برای گفتن نداشت و سهم چندانی از اقتصاد صنعت توریسم دنیا را به خود اختصاص نمی‌داد.

رونق گردشگری در کشور در این سال‌ها می‌توانست در شاخص‌هایی مثل توسعه اقتصادی، کاهش بیکاری و کارآفرینی بسیار موثر باشد اما متاسفانه بی‌توجهی به این موضوع و فراهم نکردن زیرساخت‌های لازم برای جذب جهانگردان باعث شده این صنعت همواره با مشکلات فراوانی همراه باشد.

بسیاری از کشورها حتی از همین شرایط کرونا هم برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری بهره بردند. برخی از کشورها برای جذب جهانگردان حتی طرح‌هایی مانند واکسیناسیون رایگان کرونا را در سیاست‌های خود قرار داده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده نقش مهم صنعت گردشگری در اقتصاد این کشورهاست. موضوعات مختلفی از جمله تحریم‌های اقتصادی و غفلت از فرهنگ‌سازی و توجه به زیرساخت‌ها از مهم‌ترین مسائلی بودند که به‌عنوان مانع در مسیر ورود جهانگردان به کشور ما عمل کردند. گرچه توجه به صنعت گردشگری و جذب جهانگردان همواره در برنامه‌های دولت‌های مختلف وجود داشته اما تا امروز اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است.

در هر حال ما همچنان معتقدیم کشور ما ظرفیت‌های فراوانی برای جذب جهانگردان از کشورهای مختلف دارد اما باید به این موضوع به‌عنوان یک برنامه ملی نگاه کرد و حمایت‌های لازم را از صنعت گردشگری به‌عمل آورد، زیرا در غیر این صورت حتی پس از حل مشکل کرونا در دنیا نیز نمی‌توانیم با زیرساخت‌های موجود و موانعی که در مسیر توسعه صنعت گردشگری کشور وجود دارد به نتایج قابل‌قبولی در این زمینه دست پیدا کنیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4yoae3