چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 4817
تاریخ انتشار: 1400/08/11 23:30

پیشنهاداتی برای بهبود بازار سرمایه

یک کارشناس بازارهای مالی، اظهارات خاندوزی و عشقی را نه عامل صعود شاخص کل، بلکه محرک آن دانست. وی همچنین به ابهاماتی که سد راهی برای بازگشت بازار به مدار صعودی هستند اشاره کرده و راهکارهایی هم برای حل آن‌ها ارائه داد.

صعود دیروز شاخص کل، پس از افت‌های پی در پی در روزهای گذشته، این شائبه را به وجود آورد که این رشد، دستوری و در پی اظهارات خاندوزی و عشقی بوده است.

«دستور» نه! خاندوزی و عشقی «محرک» بودند

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر این نکته که نمی‌توان رشد بازار را دستوری دانست، گفت: با وجود اینکه محرک این رشد، جلسه خاندوزی با هلدینگ‌ها و همچنین اظهارات عشقی درباره توجه ویژه به بازار بود، اما سهم‌ها در این مدت اصلاح خوبی انجام داده بودند و می‌شد انتظار داشت که شاخص کل، روند خود را از منفی آغاز کند و مثبت به پایان برساند. به عبارتی می‌توان گفت این جلسات در استارت مثبت بازار، در صبح روز شنبه تاثیرگذار بود.

اشتیاقی در ادامه گفت: تداوم این روند، بیشتر به خروجی این جلسات بستگی دارد که البته هنوز خبری از تصمیمات اتخاذ شده در آن‌ها منتشر نشده است. در حال حاضر بازار بیش از آن‌ که نیازمند اقدامات موردی باشد، به تغییر سیاست‌ های کلان احتیاج دارد تا ابهامات موجود کاهش یابند.

این کارشناس بازار سرمایه، یکی از این ابهامات را بحث انتشار اوراق بدهی نام برد و گفت: اگر درمورد حجم انتشار و نرخ اوراقی که تا پایان سال عرضه می‌شود، شفاف سازی صورت گیرد، می‌تواند عاملی مثبت در روند حرکت بازار باشد. از سوی دیگر، طی سال ۱۴۰۰، ۹۰هزار میلیارد تومان اسناد خزانه جدید پذیرفته شده‌ و بخش عمده آن‌ها در اختیار پیمان‌کاران قرار گرفته است که البته هنوز فروش این اسناد آغاز نشده است.

وی در ادامه افزود: اگر بانک مرکزی برای اسناد خزانه، بازارگردان در نظر نگیرد تا در یک نرخ مشخص، این اوراق را بازارگردانی کند، سقفی برای نرخ آن‌ها وجود ندارد. وجود این بازار بدون ریسک، با نرخ بازده حدود ۲۴درصد، شانسی برای جذب نقدینگی از سمت بازار سرمایه، وجود نخواهد داشت.

اشتیاقی، روند قیمت‌گذاری دستوری را از دیگر ابهامات بازار دانست و ادامه داد: اگر دولت با صراحت اعلام کند که قصد دارد خودرو را از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج کند، بازار استنباط می‌کند که کالاهای دیگری که در بورس کالا معامله می‌شوند نیز مشمول قیمت‌گذاری دستوری نخواهند بود.

آزادسازی سهام عدالت، موضوع دیگری بود که اشتیاقی به عنوان ابهام در بازار سرمایه مطرح کرد و افزود: اگر دولت و مجلس، قانونی تصویب کنند که آزادسازی سهام عدالت را محدود کنند، این ابهام که یکی از ریسک‌های بزرگ بازار است، هم برطرف می‌شود.

وی در ادامه گفت: بازار در این سطوح قیمتی، ارزنده است و اگر چنین ابهام‌ها و ریسک‌هایی برطرف شوند، روند خوبی خواهد داشت. با این وجود، اگر اقدامی صورت نگیرد و روند گذشته ادامه یابد، ممکن است بازار پتانسیل لازم برای ادامه روند صعودی را نداشته باشد و بازهم اصلاح کند.

اشتیاقی در پایان، به این نکته اشاره کرد که بازار در میان مدت و بلند مدت بسیار ارزنده است و شاهد رشد خواهد بود اما با توجه به شرایط موجود، نمی‌توان روندی افزایشی برای بازار در کوتاه مدت متصور بود.

 

منبع: اقتصاد آنلاین


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qqqj3