دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 18642
تاریخ انتشار: 1401/05/08 02:48

پیامدهای تهمت و افترا

افترا یک عمل مجرمانه است که قانونگذار آن را در مواد 697 و 699 قانون مجازات اسلامی جرم انگاری کرده و برای آن مجازات تعزیری در نظر گرفته است. جرم افترا از جرائم علیه اشخاص است که فرد مفتری به وسیله نوشته، به نحو شفاهی و یا هر رفتار دیگری جرمی را به غیر نسبت می دهد یا منتشر می‌کند.

پیامدهای تهمت و افترا

آیا می‌دانید افترا چیست؟

افترا یک عمل مجرمانه است که قانونگذار آن را در مواد 697 و 699 قانون مجازات اسلامی جرم انگاری کرده و برای آن مجازات تعزیری در نظر گرفته است. جرم افترا از جرائم علیه اشخاص است که فرد مفتری به وسیله نوشته، به نحو شفاهی و یا هر رفتار دیگری جرمی را به غیر نسبت می دهد یا منتشر می‌کند. شرایط تحقق جرم افتراء طبق ماده 697 قانون مجازات اسلامی انتساب جرم به دیگری، صراحت انتساب، ناتوانی مفتری از اثبات صحت اِسناد است و با اثبات تمامی این موارد این جرم محقق خواهد شد. همینطور به موجب ماده 699 قانون مجازات اسلامی عملی که در آن شخص با قصد متهم کردن دیگری آلات و ادوات جرم را بدون اطلاع آن شخص در تصرف او قرار دهد به طوری که آن شخص تحت تعقیب قرار گیرد این عمل تحت عنوان افترای عملی جرم و دارای مجازات خواهد بود. باید گفت که افترا در دو حالت واقع می‌شود حالت اول به صورت افترای قولی است که در ماده 697 حکمش آمده است و حالت دوم افترای عملی است که حکم آن در ماده 699 قانون مجازات اسلامی ذکر شده است.

تهمت و افترا یکی از جرائم علیه اشخاص می‌باشد. که معمولاً در سطح اجتماع فراوان اتفاق می‌افتد. وجود شبکه‌های اجتماعی نیز به نشر این موارد کمک کرده است. توهین و افترا به اشخاص یکی از رفتارهای قبیحی می‌باشد که قانون خوشبختانه آن را پیش بینی نموده و در سوی دفاع از ارزش‌های اخلاقی برای آنان مجازات تعیین کرده است.

اگر در موقعیتی هستید که کسی به شما افترا زده است و می‌خواهید بدانید که باید در این رابطه چه کار قانونی انجام دهید فقط کافیست به نمونه دادخواست تهمت و افترا مراجعه کنید.

افترا نیز انواع مختلفی دارد که بعضی از آن ها با استفاده از حرکات بدنی صورت می گیرد و برخی دیگر به صورت شفاهی بیان می شود. اگر جرم افترا به صورت نوشتاری باشد می‌تواند به شکل روزنامه، نامه و یا مقاله صورت گیرد و یا نیز می‌تواند به صورت رسانه‌ای باشد که همانند پخش از رادیو و تلویزیون است.

 

تفاوت اساسی که بین این افتراها وجود دارد این است که در افترای شفاهی باید شاکی این موضوع را به اثبات برساند که آبرو و شخصیت وی در این کار از دست رفته است و اما در صورتی که افترا به صورت رسانه ای مطرح شده باشد در دادگاه این فرض به وجود خواهد آمد که آسیب های به فرد از طریق افترا رسانه ای وارد شده است و دادگاه نیز برای فرد حکمی را صادر می‌کند و اما اصلا لازم نیست تا خود فرد شاکی این آسیب های وارده را به اثبات برساند.

درمقابل جرم افترا برای فرد شاکی قانون مواردی را در نظر گرفته است که می تواند با استفاده از آن ها به اعاده حیثیت بپردازد. اعاده حیثیت نیز به این معنا است که شخصی موردی غیرواقعی را به فرد دیگری نسبت دهد و همین کار وی نیز باعث شود تا حقوق مادی و یا معنوی طرف مقابل دچار خدشه شود. در این جاست که قانون به فرد آسیب دیده کمک می‌کند تا بتواند با استفاده از قوانین اعاده حیثیت اگر افترا نابه جای به وی زده شده است حقوق از دست رفته خودش را به دست آورد. اگر شما به عنوان فردی که میخواهد در حوزه حقوق اطلاعات بیشتری کسب کنید و نتوانستید که سایت خوبی را پیدا کنید، نگران نباشید شما می‌توانید بر روی نمونه شکایت تهمت و افترا به دزدی کلیک کنید و در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را در این زمینه به دست آورید.

در جامعه مدنی قوانینی وضع می‌شود برای آن که حدود و حقوق افراد نسبت به همدیگر مشخص شود و غالبا این حقوق رعایت می شود در صورتی که رعایت نشود می‌توان از دادگاه خواست که در این امر احقاق حق کند. حالا برای طرح دعوا در دادگاه و احقاق حق باید موارد و تشریفاتی رعایت شود. در امور کیفری هم به همین شکل است اگر علیه فردی جرمی واقع شود می توان با تنظیم شکوائیه از دادگاه کیفری خواستار احقاق حق شد‌.

شما به عنوان یک شهروند باید بدانید که چگونه باید از طریق نمونه دادخواست‌ها و شکواییه‌ها از حق خود احقاق کنید و برای این کار نیاز دارید که امکان دانلود انواع نمونه دادخواست‌ها، شکواییه‌ها و اظهارنامه‌ها را داشته باشد. برای این کار شما می‌توانید به نمونه دادخواست‌ها مراجعه کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2raggy