شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
کد خبر: 20449
تاریخ انتشار: 1401/08/24 05:49

پشت پرده جاماندن کروز ایران از جام جهانی

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حالی از منتفی شدن حرکت شناورهای ایرانی به سمت قطر خبر داد که ۱۹ آبان در جریان سفر به استان هرمزگان، از کشتی «سانی» که باعنوان کروز ایران قرار بود بخشی از جابه‌جایی و اقامت مسافران را در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برعهده داشته باشد، بازدید کرد.

شناور بزرگ ایران طبق وعده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بود از هفته آینده جابهجایی مسافران جام جهانی را در مسیر قطر- ایران آغاز کند اما بهگفته ضرغامی امکان پهلوگیری این شناور در بنادر قطر برای میزبانی مسابقات جامجهانی ۲۰۲۲ منتفی شده است. با منتفی شدن ورود «سانی»، کشتی کروز ایران به ساحل دوحه برای انتقال مسافران جام جهانی فوتبال، آخرین امیدها برای رونق گردشگری فرامرزی ایران از دست رفت. صمت در این گزارش به پشت پرده جاماندن کروز ایران از جام جهانی پرداخته است.

«سانی»  سوخت یارانهای میگیرد

عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حالی از منتفی شدن حرکت شناورهای ایرانی به سمت قطر خبر داد که ۱۹ آبان در جریان سفر به استان هرمزگان، از کشتی «سانی» که باعنوان کروز ایران قرار بود بخشی از جابهجایی و اقامت مسافران را در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برعهده داشته باشد، بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از کشتی تفریحی سانی گفت: با اعلام دولت قطر، امکان پهلوگیری کشتی سانی و شناورهای مسافربری ایرانی در بنادر قطر برای میزبانی مسابقات جامجهانی ۲۰۲۲ منتفی شد. وی تاکید کرد: طرف قطری مشکل جدی اقامت دارد و تنها تعداد محدودی از کشتیهای بسیار بزرگ که بهنوعی هتل هستند، در آنجا پهلو میگیرند و مشکل اقامتی تماشاگران را برطرف میکنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: در ۲ هفته اخیر باوجود هماهنگیهای قبلی انجام شده، دولت قطر اعلام کرد نمیتواند در این حوزه همکاری کند.

ضرغامی ادامه داد: در طول یک سال گذشته موانع رشد گردشگری دریایی موردبررسی قرار گرفت، همچنین سرمایهگذاریهای خوبی انجام شده که یکی از آنها اورهال (تعمیرات اساسی) کشتیها، ساخت کشتیها و شناورها بوده است. دانش فنی که در اینجا شاهد آن هستیم، بسیار ارزشمند است.

حل مشکل سوخت شناورهای گردشگری

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه این کشتی برای خدمت دادن به گردشگران آماده شده، افزود: یکی از مشکلات شناورهای گردشگری نرخ بالای سوخت بود که باعث میشد بخش گردشگری دریایی چندان مورداستقبال فعالان بخش خصوصی نباشد. این مشکل با دستور رئیسجمهوری و مصوبه هیات دولت برطرف و سوخت شناورهای تفریحی یارانهای شد.

وی با اشاره به اینکه کاری که ما در این حوزه انجام دادیم ربطی به جام جهانی قطر ندارد و توسعه طرحها در حوزه گردشگری دریایی با قوت ادامه مییابد، افزود: امکانات جمهوری اسلامی ایران برای انجام سفرهای دریایی به قطر آماده است و از این ظرفیت نهتنها برای قطر بلکه برای سایر کشورها و حتی جزایر داخل و خارج از منطقه استفاده خواهد شد. وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: این ظرفیت روزبهروز تکمیلتر میشود و با بستههای گردشگری خوبی که خواهیم داشت و همچنین با بهصرفه بودن آنها برای کسانی که قصد سرمایهگذاری دارند، امیدواریم شاهد تحولات خوبی در حوزه گردشگری دریایی باشیم.

ضرغامی با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد خروج کشتی سانی از ایزوایکو برای استفاده گردشگران خواهیم بود، خاطرنشان کرد: تفاوت نرخ سوخت یارانهای با سوخت بدون یارانه بسیار بالاست و اکنون فعالیت با شناورهای تفریحی به لحاظ اقتصادی بهصرفه است و میتوان برنامههای مختلف برای گردشگران دریایی داشت.

پیش از این، مهدی فرمهینی فراهانی، سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اطلاع داده بود که قطر، بندر دوحه را به یکسری از کشتیهای کروز اختصاص داده که قرار است در این بندر پهلو بگیرند. همچنین پیشبینی کردند حدود ۱۲ هزار تخت در این کشتیها قرار دهند تا مسافرانی که تماشاگر بازیها هستند بتوانند در این هتلهای دریایی پذیرش شوند. قرار بود کشتیهای ما به بنادر «الرویس» و «الحمد» بروند که بهعلت بعد مسافتی که تا بندر دوحه دارند (الرویس حدود ۱۵۰ کیلومتر و حمد حدود ۲۵ کیلومتر تا محل برگزاری مسابقه) در نهایت قطر اعلام کرد اگر بخواهد کشتیهای ایرانی را در این بنادر پهلو دهد، نمیتواند وسیله نقلیهای برای انتقال مسافران به دوحه فراهم کند.

بوشهر از لیست شهرهای پروازی به قطر جا ماند

خورشید گزدرازی، نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با اشاره به تلاشهایی که برای برقراری خط کشتیرانی بوشهر به قطر بهمنظور استفاده از موقعیت جامجهانی انجام شده اظهار کرد: باوجود اقدامات و رایزنیهای صورت گرفته، خبری از کشتی کروز برای انتقال مسافر از بوشهر به قطر نیست.

به گزارش سایت خبری تحلیل بازار، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و قطر ضمن بیان این مطلب افزود: بوشهر موقعیت جغرافیایی ممتازی برای مبادلات تجاری و بازرگانی و گردشگری با قطر دارد، اما زیرساختها فراهم نیست و به همین دلیل به اهداف تعیینشده نرسیدیم.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و قطر یادآور شد: سوخت کشتی کروز تامین نشده و عملا هیچ عایدی از جام جهانی قطر نصیب بوشهر نمیشود.

گزدرازی اضافه کرد: توسعه گردشگری نیازمند وجود زیرساخت و همچنین تامین ملزوماتی است. بنادر استان بوشهر دارای ظرفیت لازم هستند اما زیرساخت کافی نداریم و ملزومات و امکانات نیز ناقص است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر خاطرنشان کرد: باوجود مشکلاتی که داشتیم، صادرات به قطر با شتاب خوبی در حال انجام است و حجم و ارزش کالاهای صادراتی بیشتر شده، اما انتظار بسیار بیشتری داشتیم که محقق نشده است.

وی گفت: در ماههای قبل حدود ۵۰ کانتینر کالا از بوشهر به قطر صادر میشد که اکنون به ۶۰ تا ۷۰ کانتینر رسیده، در حالی که انتظار افزایش چشمگیر صادرات را داشتیم.

گزدرازی درباره جا ماندن بوشهر از لیست شهرهای پروازی به قطر نیز تصریح کرد: سازمان هواپیمایی در این زمینه تصمیمگیری کرده و بندر بوشهر جزو شهرهای دارای پرواز جام جهانی نیست و تهران و شیراز و لار و گراش در لیست شهرهای پروازی به قطر قرار دارند.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: با پیگیری مدیر کل گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر، صنایع دستی و برخی محصولات استان از جمله خرما در نمایشگاه دهکده کتارا در قطر به نمایش درمیآید که در بازاریابی و ارزآوری بسیار موثر است. گزدرازی تاکید کرد: باوجود تبلیغات صورت گرفته، شاید تنها عایدی مهم استان بوشهر از جام جهانی قطر، شرکت در همین نمایشگاه صنایع دستی و محصولات کشاورزی باشد.

سخن پایانی

با آنکه مسئولان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان بنادر گفتهاند تجهیز امکانات برای جابهجایی مسافران جام جهانی از راه آبی از ابتدای امسال آغاز شده و مذاکراتی هم در این راستا با طرف قطری صورت گرفته بود، پیگیریها از معاونت گردشگری و بخشهایی که پیگیر حضور شناورهای ایرانی در جام جهانی قطر بودند، حاکی از این است که تاخیر در آمادهسازی شناورهای مسافربری و مشکلاتی که بر سر راه تامین سوخت یارانهای وجود دارد و همچنین برخی ناهماهنگیها، در کنار محدودیتهای ایجادشده ازسوی قطر، منجر به از دست رفتن زمان و فرصت بهرهبرداری از جام جهانی ۲۰۲۲ برای ایران شده است. هدف ایران در استفاده از کشتیهای مسافربری، ضمن برقراری ارتباط دریایی بین دو کشور، ایجاد شرایطی برای سفر ارزانتر در جام جهانی قطر بود که لقب گرانترین جام جهانی فوتبال را گرفته است. پیگیریها بیانگر آن است که سانی همچنان با مشکل تامین سوخت یارانهای مواجه است و مذاکرات با وزارت نفت در این باره ادامه دارد. پیش از این نیز اعلام شده بود یکی از چالشهای شناور سانی برای رسیدن به جام جهانی، تامین سوخت یارانهای است که پیشبینی شده بود با سفر ضرغامی به هرمزگان، این مشکل برای جام جهانی ۲۰۲۲ برطرف شود اما در نهایت اعلام شد حرکت این شناور به سمت قطر برای جام جهانی منتفی شده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36erxe