چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 18704
تاریخ انتشار: 1401/05/10 00:43
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد

پشتیبانی ایدرو از تولیدکنندگان جاسک-گواتر

به‌گفته علی نبوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ۱۴ طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم ۶۸۰ نفر با حمایت این سازمان تاکنون در این مناطق به بهره‌برداری رسیده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: این سازمان در طرح حمایت از واحدهای تولیدی صادرات‌گرا در سواحل مناطق محروم جاسک تا گواتر تاکنون با تعهد و تخصیص پرداخت حدود ۱۲۰۰ میلیارد ریال کمک‌های فنی اعتباری در قالب یارانه سود تسهیلات از احداث این واحدها پشتیبانی کرده و این روند برای ۱۳ واحد دیگر نیز ادامه دارد.

در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و مسئولان کشور مبنی بر نقش مهم سواحل جاسک تا گواتر در تحولات اقتصادی کشور و مزایای این منطقه در زمینه‌های صنعتی، تجاری، انرژی، شیلات و حمل‌ونقل، طرح ایجاد و توسعه مجتمع‌های تولید صادرات‌گرا در سواحل جاسک تا گواتر در برنامه پنجم توسعه تعریف شد و به‌دلیل اهمیت موضوع در برنامه ششم توسعه کشور استمرار یافت. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌عنوان مجری این طرح و با هدف ایجاد اشتغال پایدار و مولد، رونق و ارتقای سطح اقتصادی و ایجاد ارزش‌افزوده بر مبنای ظرفیت‌ها و مزایای موجود در منطقه از طریق کاهش هزینه سرمایه‌گذاری با تخصیص یارانه سود تسهیلات به متقاضیان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعتی اقدام می‌کند. ساخت شناور از جمله شناورهای شیلاتی (صیادی، پشتیبانی، فرآوری و...)، تجاری و... از طریق صنایع کشتی‌سازی داخلی؛ ایجاد و توسعه صنایع صادرات‌گرا از جمله ایجاد، نوسازی، به‌سازی و توسعه مجتمع‌های تولیدی مرتبط با صنایع شیلاتی، صنایع کشاورزی و صنایع فرآوری و تبدیلی در منطقه و... را می‌توان از اقدامات پیش‌بینی شده در این پروژه نام برد. محل اجرای طرح سواحل جاسک تا گواتر شامل شهرستان‌های چابهار و کنارک در استان سیستان‌وبلوچستان و شهرستان‌های جاسک و سیریک در استان هرمزگان است.

اجرای ۹ طرح

به‌گفته علی نبوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ۱۴ طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم ۶۸۰ نفر با حمایت این سازمان تاکنون در این مناطق به بهره‌برداری رسیده‌اند.  واحد تکثیر لارو (شفیره) و پرورش بچه میگو در استان هرمزگان با ظرفیت سالانه ۵۰ میلیون قطعه، فاز جدید افزایش ظرفیت و توسعه محصول انواع کنسرو ماهی تن در کنارک و کارخانه فرآوری کرومیت در استان سیستان‌وبلوچستان با ظرفیت سالانه ۷۹ هزار تن از جمله طرح‌های به بهره‌برداری رسیده و مورد پشتیبانی ایدرو بوده است. به‌گزارش ایدرونیوز، رئیس هیات‌عامل ایدرو همچنین از آغاز عملیات اجرایی احداث ۹ طرح با برآورد سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم حدود ۲۰۰ نفر در سواحل جاسک-گواتر خبر داد.

۴ طرح جدید نیز با برآورد سرمایه‌گذاری ۴۲۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم ۱۵۰ نفر در مراحل نهایی صدور مصوبه بهره‌مندی از این حمایت‌ها هستند.

طرح ایجاد و توسعه مجتمع‌های تولیدی صادرات‌گرا در سواحل جاسک تا گواتر براساس برنامه ششم توسعه کشور تعریف شده و بر این مبنا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌عنوان مجری این طرح و با هدف ایجاد اشتغال پایدار و مولد، رونق و ارتقای سطح اقتصادی و ایجاد ارزش‌افزوده بر مبنای ظرفیت‌ها و مزایای موجود در منطقه از طریق کاهش هزینه سرمایه‌گذاری با تخصیص یارانه سود تسهیلات به متقاضیان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعتی اقدام می‌کند.

نقش‌آفرینی نوین با آینده‌پژوهی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم‌اندیشی سازمان‌های توسعه‌ای که به میزبانی این سازمان برگزار شد، بر نقش‌آفرینی‌های نوین سازمان‌های توسعه‌ای در مسیر پیشرفت کشور از طریق آینده‌پژوهی‌های اقتصادی و صنعتی و بازتعریف کارکردهای این سازمان‌ها در اسناد بالادستی از جمله در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد. نبوی در جمع مدیران و نمایندگان سازمان‌های توسعه‌ای حاضر در این نشست با اشاره به اینکه فعالیت این نهادها عامل مهم شتاب‌بخش پیشرفت‌های اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته جهان بوده، گفت: بازطراحی ماموریت‌های سازمان توسعه‌ای کشورمان منطبق با نیازهای روز و سرعت تحولات فناوری از ضرورت‌های امروز این سازمان‌ها به‌شمار می‌روند. رئیس هیات‌عامل ایدرو با اشاره به مشکلات متعددی که سازمان‌های توسعه‌ای از جمله ایدرو درحال‌حاضر با آن مواجه هستند، تصریح کرد: هدف از برگزاری این هم‌اندیشی‌ها، بهره‌جویی از خرد جمعی و هم‌افزایی برای ارائه پیشنهادهای کارشناسانه از جمله در فرآیند تدوین و تصویب قوانین و مقررات تسهیل‌کننده در اسناد بالادستی به‌ویژه برنامه هفتم توسعه است.

نبوی افزود: سازمان‌های توسعه‌ای در بازتعریف نوین خود در زمینه کمک به سرمایه‌گذاری به‌عنوان محرک عمل می‌کنند و بهم‌رسانی بین بخش‌های دانش‌بنیان با تولیدکنندگان صنعتی را برعهده دارند و همچنین از طریق مهیا کردن مقدمات سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی و روش‌های نوین تامین منابع مالی، حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی را برای مشارکت در پروژه‌ها فراهم می‌کنند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، همچنین آینده‌پژوهی صنعت را یکی از اقداماتی عنوان کرد که سازمان‌های توسعه‌ای با ورود به این عرصه می‌توانند افق‌های تازه توسعه اقتصادی کشور را به‌ویژه در حوزه‌های نوین بگشایند.

در این نشست مدیران و نمایندگان سازمان‌های توسعه‌ای همچون ایمیدرو، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، شرکت ملی نفت و شرکت ملی پتروشیمی و... نیز دیدگاه‌های خود را درباره مسائل، چالش‌ها و الزامات قانونی این سازمان‌ها ارائه کردند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/399omo