دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 18898
تاریخ انتشار: 1401/05/21 23:18

پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در مازندران

به‌گفته معاون اداره کل راه و شهرسازی مازندران، تاکنون حدود ۱۵هزار و ۲۳۸ نفر از شهروندان مازندرانی تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن را دریافت کرده‌اند.

 سیدعباس رهگشای افزود: مجموع مبلغ تسهیلات پرداختی به این متقاضیان، حدود ۶۵۰ میلیارد تومان است که میزان تسهیلات پرداختی به هر نفر طبق شرایط از قبل تعیین‌شده، ۳۵۰میلیون تومان برای مرکز استان و ۳۰۰ میلیون تومان برای سایر شهرستان‌ها است که براساس پیشرفت فیزیکی طرح، در ۳ گام به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۰ بانک عامل مستقر در مازندران، ۵ هزار میلیارد تومان از منابع مالی موردنیاز برای ساخت ۳۵ هزار خانه در قالب طرح نهضت ملی مسکن را تامین کرده‌اند.

رهگشای با اعلام اینکه کارمزد این تسهیلات ۱۸درصد و دوره بازپرداخت آن ۲۰سال است، افزود: ۱۵هزار و ۲۳۸ هزار نفری که تسهیلات بانکی را دریافت کرده‌اند، در حال ساخت خانه‌های‌شان هستند و پروژه‌ها نیز در مرحله سفت‌کاری و آجرچینی قرار دارد.

وی درباره پراکنش جغرافیایی ساخت این خانه‌ها هم توضیح داد: ۳‌هزار واحد از این خانه‌ها در بابل، ۳‌هزار واحد در آمل، ۲ هزار واحد در قائمشهر، هزار واحد در ساری، ۳‌هزار واحد به‌صورت خودمالک در تمامی شهرهای استان و ۳ هزار و ۲۳۸ واحد هم به‌عنوان طرح روستایی در مناطق روستای مازندران در دست ساخت است.

معاون راه و شهرسازی مازندران با اعلام اینکه ساخت خانه در طرح نهضت ملی مسکن در دیگر شهرستان‌های مازندران با جمع‌بندی تعداد متقاضیان واجد شرایط در هفته‌های آینده در گام اجرایی قرار می‌گیرد، گفت: حدود ۲۰۰ انبوه‌ساز و پیمانکار در اجرای این طرح با راه و شهرسازی مازندران همکاری دارند.

وی با تاکید بر اینکه متقاضیان خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن مازندران قبل از دریافت تسهیلات باید آورده ۴۰۰ میلیون ریالی خود را به حساب راه و شهرسازی استان واریز کنند، افزود: تاکنون حدود ۲۵هزار نفر از افراد واجدشرایط اقدام به واریز این مبلغ کرده‌اند.

تصویب ۴۵هزار میلیارد تومان اعتبار

رهگشای عنوان کرد: برای ساخت ۱۵۲هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مازندران طی ۴ سال، حدود ۴۵هزار میلیارد تومان منابع مالی بانکی تصویب شده که طبق برنامه‌ریزی و زمان‌بندی وزارت راه و شهرسازی پرداخت می‌شود.

طبق گزارش رسمی راه و شهرسازی مازندران، در مجموع ۱۲۰هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن مازندران نام‌نویسی کردند که از میان این افراد، ۲۰هزار نفر به‌علت نداشتن شرایط قانونی حذف شدند. نداشتن شرط سابقه ۵ سال سکونت در شهر منتخب و داشتن ملک خصوصی، مهم‌ترین علت حذف شدن این افراد از گردونه طرح بوده است.

سهمیه مازندران در طرح نهضت ملی مسکن، ساخت سالانه ۳۸هزار واحد مسکونی و در مجموع ۴ سال دولت سیزدهم، ۱۵۲هزار خانه است. طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن ۵ شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم‌استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

براساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند، همچنین قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است، چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانون‌گذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است، در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به‌دلیل متارکه به‌صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند، خانوار تلقی شده و می‌توانند بدون ملاک سن ثبت‌نام کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27qkj6