پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 872
تاریخ انتشار: 1400/06/09 09:18
اکسپو، فرصتی طلایی برای ارزآوری

پای صنعت سرگرمی ایران به اکسپو دوبی بازمی‌شود

اکسپو ۲۰۲۰ قرار است از ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱ مصادف با ۲۹ مهر ۱۴۰۰ به مدت ۶ ماه به میزبانی دوبی و در کشور امارات متحده عربی برگزار شود.

میزبانی این نمایشگاه معتبر جهانی، سودآوری زیادی برای کشور میزبان دارد. کشورهای متعدد در پی کسب این عنوان بودند اما در نهایت دوبی میزبان این نمایشگاه شد و برهمین اساس این کشور در حال ساخت یکی از بزرگ‌ترین زیرساخت‌های نمایشگاهی در جهان است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، اکسپو فرصتی طلایی است که در مدت ۶ ماه می‌تواند ارزآوری بسیاری با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد زمینه همکاری با همتایان بین‌المللی برای کشور داشته باشد.

دوبی چگونه میزبان این رویداد جهانی شد؟

به گزارش صمت آبان ۱۳۹۲ اعضای دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها که ۱۶۷ نفر هستند در پاریس گردهم آمدند و از بین رقبایی که برای میزبانی اکسپو ۲۰۲۰ نامزد شده بودند، دوبی را با اکثریت آرا انتخاب کردند. رقبای دوبی، شهرهای سائو‌پائولو در برزیل، ازمیر ترکیه و اکاترینگ‌بورگ روسیه بودند. این نمایشگاه جهانی هر ۵ سال یک‌بار برگزار می‌شود و به مدت ۶ ماه ادامه خواهد داشت و در طول این نمایشگاه جدیدترین دستاوردها، خلاقیت‌ها و اختراعات بشری از سراسر جهان در یک شهر به نمایش در می‌آیند. اکسپو ۲۰۲۰ دوبی نخستین نمایشگاه جهانی است که در منطقه MEASA (خاورمیانه، افریقا و جنوب آسیا) برگزار می‌شود و این نمایشگاه را به فرصتی بی‌نظیر و فوق‌العاده برای نمایش و شناسایی استعدادها و خلاقیت‌های این منطقه تبدیل می‌کند.

موضوع و هدف از برگزاری اکسپو ۲۰۲۰

موضوع و تِم اصلی اکسپو ۲۰۲۰ دوبی «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» انتخاب شده و انتظار می‌رود این نمایشگاه جهانی بستری برای رشد و مطرح‌شدن ایده‌های خلاقانه از سراسر کره زمین باشد. این نمایشگاه بستر مناسبی برای ایده‌های جدید و ظهور برندهای تازه بوده و گامی مهم در محبوبیت بیشتر و شهرت جهانی‌تر شهر میزبان در سطح بین‌الملل به‌شمار می‌رود.

لوگوی رسمی اکسپو ۲۰۲۰ دوبی از حلقه‌ای طلایی الهام گرفته که در منطقه باستانی و تاریخی ساروق‌الحدید کشف شده و نماد ارتباط بین دنیای شرق و غرب است. انتظار می‌رود بیش از ۷۰ درصد بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان از خارج از کشور امارات باشند که بالاترین میزان مشارکت در طول تاریخ نمایشگاه‌های جهانی به‌شمار می‌آید.

گنبد عظیم و فوق‌مدرن الوصل پلازا و ساختمان‌های اطرافش قرار است فضای لازم برای مشارکت بیش از ۱۸۰ کشور جهان را در این رویداد فرهنگی فراهم کنند. دولت امارات از زمان انتخاب شدن به‌عنوان میزبان اکپسو ۲۰۲۰ دوبی، اقدامات لازم برای ساخت محیط نمایشگاهی را آغاز کرده است. هر کشور یک پاویون و غرفه نمایشگاهی در اختیار خواهد داشت.

امکان نمایش صنعت ایران و برندهای بزرگ

ایران نیز در این اکسپو جهانی حضور خواهد داشت و برهمین اساس و در راستای برنامه‌ریزی برای حضور پررنگ ایران در اکسپو دوبی، جلسه مشترک انجمن ورزش‌های الکترونیک با کمیسیون فناوری اتاق مشترک ایران و امارات برگزارشد. در این جلسه دبیرکل انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران و دبیر سابق فدراسیون ورزش‌های الکترونیک آسیا با رئیس کمیسیون فناوری و فناوری‌های نوین اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات پیرامون حضور تاثیرگذار در این نمایشگاه جهانی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند و مقرر شد تفاهمنامه‌ای نیز بین این دو مجموعه منعقد شود.

در این جلسه که با هدف مشارکت و همکاری طرفین در حوزه ورزش‌های الکترونیک، رباتیک، هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین ورزشی برگزار شد، سادینا آبایی، عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات گفت: اکسپو۲۰۲۰ دوبی با شعار «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» بستری منحصربه‌فرد برای به‌اشتراک‌گذاری درس‌ها، راه‌حل‌ها و ایده‌ها برای ساخت فردایی بهتر در اختیار جهانیان قرار می‌دهد؛ بنابراین اکسپو فرصتی طلایی است که در مدت۶ ماه می‌تواند ارز‌آوری بسیاری با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد بستر همکاری مشترک با همتایان بین‌المللی برای کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه این رویداد بزرگ یکی از اکسپوهایی است که در آن صنعت ایران و برندهای بزرگ می‌توانند به خوبی بدرخشند، گفت: اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با هدف گسترش روابط تجاری بین دو کشور تشکیل شده و تقویت فضای تجاری و توسعه فعالیت‌های اقتصادی دو کشور از اهداف اولیه تشکیل این اتاق مشترک بوده است.

رئیس کمیسیون فناوری‌اطلاعات و فناوری اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در این دیدار به صنعت مهم بازی‌های رایانه‌ای اشاره و تاکیدکرد: اگر در گذشته، گذران اوقات فراغت به‌عنوان امری حاشیه‌ای تلقی می‌شد، امروزه با تغییرات وسیعی که در جهان رخ داده، اوقات فراغت نه‌تنها امری حاشیه‌ای نیست، بلکه یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی افراد به‌شمار می‌رود که جنبه اقتصادی آن نیز بسیار قابل‌توجه است. در این فضا، صنعت سرگرمی پاسخی است به تقاضاهای روزافزون کنونی که در حوزه اوقات فراغت و حجم انبوهی از کالاها و خدمات جهان در حوزه صنعت سرگرمی تولید و ارائه می‌شوند.

آبایی ادامه داد: بر این اساس بازی‌های رایانه‌ای نیز در جهان امروز بخشی از صنعت سرگرمی به ‌شمار می‌آیند. در دهه اخیر گسترش این بازی‌ها سبب شده از این حوزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت سرگرمی نام برده شود.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در عین حال بیان کرد: تولید بازی‌های رایانه‌ای در واقع حوزه‌های کاری، زمینه‌های فناوریک و عوامل گوناگونی از تجارت و صنعت را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

گستردگی این صنعت در بستری به وسعت جهان موجب شده امروزه از مقوله «بازی‌های جهانی» صحبت شود که به جهانی‌شدن بازی‌های رایانه‌ای اشاره دارد و حضور علاقه‌مندان و فعالان کشورمان در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی نشان‌دهنده پیشرفت کشورمان در این صنعت مهم است. رئیس کمیسیون فناوری و فناوری نوین اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات بر آمادگی اتاق ایران و امارات برای حمایت از فعالان این حوزه در اکسپو دوبی تاکید کرد.

در این دیدار همچنین لقمان شاورانی، دبیرکل انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران با معرفی انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران، سوابق و فعالیت‌های داخلی و بین‌المللی انجمن از سال ۱۳۸۵ تا امروز، این حوزه را یک صنعت بزرگ ورزشی‌تفریحی معرفی کرد که دارای ابعاد مختلف علمی، اقتصادی و فرهنگی است.

دبیرکل سابق فدراسیون ورزش‌های الکترونیک آسیا با اشاره به سابقه دبیرکلی فدراسیون آسیایی خود و ارتباط خوب و مناسب انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران در سطح بین‌الملل به‌ویژه با همتای اماراتی خود، اظهار امیدواری کرد ظرفیت‌های بین‌المللی انجمن با کمک و همراهی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات فعال شود.

اکسپو درگذر زمان

نمایشگاه جهانی اکسپو که به اختصار اکسپو نامیده می‌شود، نمایشگاهی بین‌المللی و بسیار معتبر و مشهور است که هرچند سال یک‌بار برای نمایش و ارائه دستاوردهای ملل مختلف برگزار می‌شود. نمایشگاه جهانی نخستین‌بار در سال ۱۸۴۴ در پاریس برگزار و از آن ‌پس به‌رسمی همیشگی و دائمی تبدیل شد.

اهمیت این نمایشگاه برای کشورها به‌اندازه‌ای زیاد است که بعد از مسابقات جام جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک، سومین رویداد مهم بین‌المللی دنیا به‌شمار می‌رود، ازاین‌رو گاهی آن را المپیک فرهنگ ملل هم می‌نامند. نمایشگاه جهانی زیر نظر موسسه بین‌المللی نمایشگاه‌ها (Le Bureau international des expositions) که در شهر پاریس قرار گرفته، برگزار می‌شود. آخرین نمایشگاه در سال ۲۰۱۷ و در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد و برای دور بعد نمایشگاه‌ها که در سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد، دوبی به‌عنوان میزبان انتخاب شده است.

سخن پایانی

اکسپو ۲۰۲۰ دوبی در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد و تا ۱۰ آوریل ۲۰۲۱ که مصادف با پنجاهمین سالگرد تاسیس کشور امارات متحده عربی است، ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه همه روزه از ۱۰ صبح تا یک بامداد و در روزهای آخر هفته تا ۲ بامداد ادامه خواهد داشت.

میزبانی این مسابقات اتفاق مهمی برای امارات و دوبی به‌شمار می‌رود و باعث سودآوری بی‌شمار و مطرح‌شدن بیش‌ازپیش این کشور در سطح جهانی می‌شود. مصادف شدن پنجاهمین سالگرد تاسیس امارات با میزبانی این نمایشگاه هم خبر میمون و مبارکی برای امارات است، چراکه طبق برنامه‌ریزی‌ها دولت این کشور در نظر دارد امارات را در بین بهترین کشورهای جهان قرار بدهد و با افزایش انفجاری موج گردشگران خارجی، توسعه کسب‌وکارهای داخلی و افزایش و ارتقای شهرت و محبوبیت بین‌المللی دوبی این مهم را به انجام برساند. کشورهای ایتالیا، بریتانیا، اندونزی، فرانسه، هلند، نیوزیلند، اسلوونی، لوکزامبورگ، یونان، تونس، قزاقستان، شیلی، نیجریه، آلمان و ایرلند کشورهایی هستند که تاکنون حضور خود در این نمایشگاه و رویداد بزرگ جهانی را اعلام کرده‌اند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45axo3