پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 15071
تاریخ انتشار: 1401/02/05 06:47

پایان کرونا به صنعت گردشگری جانی تازه داد

محمدرضا محبوب فر کارشناس و پژوهشگر حوزه گردشگری می گوید: در حال حاضر شرایط نسبت به دو سال گذشته کمی بهتر شده اما همچنان ظرفیت بهتر شدن شرایط وجود دارد

ویروس کرونا را قاتل صنعت گردشگری می دانند؛ چرا که  نزدیک به دو سال گردشگری را به صنعتی منفعل تبدیل کرد اما اکنون به نظر می رسد گردشگری جان  دوباره ای گرفته  است که موافقان و مخالفانی را به دنبال دارد. محمدرضا محبوب فر کارشناس و پژوهشگر حوزه گردشگری می گوید: در حال حاضر شرایط نسبت به دو سال گذشته کمی بهتر شده اما همچنان ظرفیت بهتر شدن شرایط وجود دارد. اما تمامی کارشناسان بر این موضوع اتفاق نظر ندارند، محمد بهشتی دیگر کارشناس حوزه گردشگردی در این باره به گسترش نیوز  می‌گوید: با توجه به طولانی شدن بیماری کرونا مسلما انتظار نمی‌رود که به سرعت، شرایط به حالت  قبل از بیماری برگردد. اگر هم اتفاق بیفتد با شرایط جدید و مختصات ویژه شکل می‌گیرد که هنوز رخ نداده است.

بازگشت گردشگران داخلی به حالت سابق

 محبوب فر درپاسخ به اینکه در حال حاضر شرایط گردشگری در کشور به حالت پسا کرونا بازگشته است یا خیر؟ می‌گوید: در حال حاضر شرایط نسبت به دو سال گذشته کمی بهتر شده است اما همچنان ظرفیت وجود دارد . اما مساله ای که وجود دارد گردشگران داخلی هستند و از سفر های خارجی استقبال چندانی صورت نمی گیرد.
وی افزود: تا قبل از سال ۱۴۰۱ بیماری کرونا تقریبا ۹۰ درصد اقتصاد گردشگری را تحت تاثیر قرار داد و اکنون برای اینکه دولت نشاطی در صنعت گردشگری به وجود آورد با وجود بیماریی کرونا سعی بر آن شده گه گردشگری داخلی حفظ شود و گردشگران

وحشت گردشگران خارجی برای ورود به ایران

محبوب فر در ادامه با اشاره به مشکلاتی که برای گردشگران حارجی وجود دارد ادامه داد: مسافران و گردشگران خارجی محدودیت هایی برای سفر به  کشور ما دارند یکی از آنها بیماری کرونا و دیگری مربوط به شرایط سیاسی ما است. چرا که بسیاری از کشور ها  به شهروندان خود گوشزد کرده‌اند که به ایران سفر نکنند.
او در ادامه با اشاره به اینکه معمولا گردشگران تا پیش از سفر به ایران ترس و وحشت نسبت به کشور ما دارند توضیح داد: به دلیل شناخت نا درست گردشگران از کشور ما دارند با وجود آنکه به دوران پسا کرونا وارد شده ایم گردشگری خارجی رونق چندانی نداشته است. همچنین  پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که تحریم‌ها در کشور وجود دارد و کشورمان ارتباطی با دنیا ندارد انتظار نمی‌رود که صنعت گردشگری خارجی رونق بگیرد.

گردشگران داخلی بستر کافی ندارند

محبوب فر اضافه کرد: هم اکنون تردد افراد گردشگر داخلی افزایش یافته است و در نوروز شاهد آن بودیم. از طرفی همزمان با تردد گردشگران داخلی به شهر‌های مختلف یک مسئله این است که بستر لازم برای افزایش گردشگران داخلی فراهم نشده است. در ایام عید متاسفانه بسیاری از گردشگران به دلیل افزایش نرخ هتل‌ها به اسکان‌های غیر رسمی رو آوردند که برای مسافران بسیار ناراحت‌کننده بود.

منتظر شرایط جدید سفرها باشید

محمد بهشتی دیگر کارشناس حوزه گردشگردی در رابطه با این موضوع : با توجه به طولانی شدن بیماری کرونا مسلما انتظار نمی‌رود که به سرعت، شرایط به حالت  قبل از بیماری برگردد. اگر هم اتفاق بیفتد با شرایط جدید و مختصات ویژه شکل می‌گیرد که هنوز رخ نداده است.  باید منتظر باشیم شرایط جدید شکل بگیرد تا شاهد رونق در این حوزه باشیم. یکی ازحوزه هایی که در شرایط جدید باید به آن توجه کنند حوزه گردشگری است.
وی افزود: یکی از دلایلی که کرونا به این سرعت در مقیاس جهانی شیوع پیدا کرد سفر در اقصی نقاط جهان بود که حجم قابل توجهشان گردشگر بودند.

انتظار واهی برای رونق گردشگری

بهشتی افزود: خیلی از کشورها انتظار دارند که بعد از کرونا شرایط به حالت قبل بازگردد ولی مسلما شرایط نرمال قبلی دوباره تکرار نمی‌شود. شرایط جدید شاید از جهاتی بهتر از قبل و از جهاتی دیگر بدتر باشد. کم نیستند افرادی که شوق سفر به ایران را دارند. کشور ما  در بین گردشگران خارجی در نقطه ای قرار دارد که هنوز بکر است، این ویژگی نقطه مثبت صنعت گردشگری برای ما  است.. البته نقاط منفی هم دارد که می توان به تبلیغات منفی بر علیه ایران صورت می‌گیرد اشاره کرد. البته باید در نظر داشت با فروکش کردن کرونا و به نتیجه رسیدن برجام به نظر می‌رسد حوزه گردشگری رونق بگیرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z9kbn