چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 7490
تاریخ انتشار: 1400/09/15 12:36
مدیر دفتر نهادهای همکار پارک علم و فناوری یزد:

پارک علم و فناوری، قلب اکوسیستم نوآوری است

مدیر دفتر نهادهای همکار پارک علم و فناوری یزد درباره همکاری پارک علم و فناوری این استان با مراکز علمی و دانشگاهی و تاسیس مراکز نوآوری استان گفت: پارک علم و فناوری یزد از روز تاسیس در سال ۱۳۸۰ به دنبال توسعه شبکه فناوری و نوآوری در این استان‌ بوده و بر همین اساس وظیفه خودمان می‌دانیم که بحث نوآوری و فناوری را در سطح استان یزد ترویج و توسعه دهیم.

علی‌اکبر قیومی در گفت‌وگو با خبرنگار صمت در یزد درباره ترویج ادبیات نوآوری در استان یزد و توسعه ساختارهای فناوری، توضیح داد: در مراکز رشد براساس آیین‌نامه‌های ابلاغی، سازمان‌هایی با عنوان سازمان همکار شناخته می‌شوند که بتوانند زیرساخت‌های لازم را برای استقرار و ایجاد مراکز توسعه فناوری در اختیار پارک قرار دهند و پارک علم و فناوری با توجه به زیرساخت‌های تهیه‌شده، برای ایجاد مرکز رشد و مرکز نوآوری اقدام خواهد کرد. 

مدیر دفتر نهادهای همکار پارک علم و فناوری یزد با بیان اینکه میزان مشارکت سازمان همکار در تامین زیرساخت‌ها تاثیر مهمی بر موفقیت طرح‌های مرتبط با توسعه فناوری و نوآوری دارد، درباره استقبال نهاد‌های مختلف از توسعه شبکه نوآوری و فناوری در استان، گفت: از سال‌های گذشته با برخی از فرمانداری‌های شهرستان‌ها برای راه‌اندازی مراکز توسعه فناوری همکاری شده که در این زمینه ساختمان به‌عنوان نخستین زیرساخت و نیروی انسانی به‌عنوان دومین زیرساخت لازم در اختیار قرار گرفت و در برخی شهرستان‌ها مراکز رشد و فناوری را ایجاد کردیم. 

وی درباره موفقیت و استمرار فعالیت‌های مراکز رشد و فناوری ایجاد شده، افزود: موفقیت این کار بستگی مستقیم به درصد همکاری و مشارکت سازمان همکار دارد. 

توسعه شبکه نوآوری و فناوری 

قیومی در ادامه به اقدامات مهم پارک علم و فناوری در توسعه شبکه نوآوری و فناوری اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در دانشگاه‌های یزد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، پیام نور، جهاد دانشگاهی استان یزد، دانشگاه آزاد واحد یزد، نظام مهندسی ساختمان و... همکاری‌هایی با پارک علم و فناوری با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تاسیس مراکز فناوری و نوآوری انجام شده و در سطح شهر یزد نیز با مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی با عنوان همکاری داریم. 

مدیر دفتر نهادهای همکار پارک علم و فناوری یزد تصریح کرد: درحال‌حاضر پردیس فناوری دانشگاه یزد با بیش از ۴۰ شرکت به این صورت که فضا و نیرو را دانشگاه یزد تامین کرد، مشغول به کار است. همچنین مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی استان با ۲۲ شرکت فعالیت می‌کند و مرکز فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد و پیام‌نور هم به‌طور نسبی فعال هستند. 

قیومی با اعلام اینکه هدف ما توسعه اکوسیستم نوآوری در استان است، افزود: ما پارک علم و فناوری را قلب اکوسیستم نوآوری می‌دانیم و در این زمینه سعی داریم اجزا و عناصر لازم برای توسعه سیستم نوآوری را تقویت کنیم. 

نیروی متخصص، نخستین نیاز

قیومی عنوان کرد: همزمان با توسعه و ترویج ادبیات نوآوری در کشور، بیشتر از قبل ذهن‌ها برای تقویت نوآوری و فناوری آماده شدند و استقبال بیشتری صورت گرفته که این موضوع را می‌توان در جنب و جوش و استقبال دانشگاه‌ها برای ایجاد مراکز نوآوری، شاهد بود. 

قیومی مشکل اصلی بر سر راه توسعه اکوسیستم را تربیت نیروی انسانی لازم و متخصص برای راه‌اندازی این واحد‌ها عنوان و تصریح کرد: در جهت اهداف توسعه اکوسیستم فناوری آموزش و تربیت نیروی متخصص برای راه‌اندازی استارت‌آپ و... را در برنامه قرار دادیم و تاکنون این اقدام با قوت در حال انجام است.

در نشست شورای هماهنگی برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری که چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ در محل استانداری برگزار شد، فاطمی، استاندار یزد با اشاره به اینکه هفته پژوهش و فناوری می‌تواند و باید بسیاری از نیازهای فناورانه استان را برطرف کند، اظهار کرد: نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری باید یک نمایشگاه کاربردی باشد و از حالت نمایشی خارج شود.

وی افزود: همه افرادی که ایده‌ای دارند جای‌شان در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری است که ایده‌های خود را مطرح کنند. همچنین کسانی که نیاز به مواردی از فناوری و نوآوری برای توسعه کسب‌و‌کار خود دارند، می‌توانند پیشنهاد‌های خود را برای بحث و بررسی درباره آنها در نمایشگاه مطرح کنند.

تاکید بر اهمیت هفته پژوهش و فناوری

در همین حال استاندار یزد از تمام نهاد‌های مرتبط خواست پرانرژی‌ترین کارشناسان و نمایندگان خود را در نمایشگاه مستقر کنند تا در ارتباط و تعامل با مراجعان به نتایج ارزشمندی در حوزه فناوری و نوآوری حاصل شود.

فاطمی یادآور شد: برگزاری پنل‌ها می‌تواند نقش موثری در رونق نمایشگاه داشته باشد که مدیریت آن با پارک علم و فناوری یزد است.

وی با یادآوری اینکه اقتصاد دانش‌بنیان، فناوری و کارآموزی از مهم‌ترین محورهای توسعه استان است، خاطرنشان کرد: به موازات نمایش فعالیت‌های نوآورانه، مناسب است غرفه‌های ویژه کودکان و نوجوانان نیز در نمایشگاه دایر شود و با هدایت پارک علم و فناوری و کمک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر نهادهای مرتبط با فعالیت کودکان و نوجوانان، تازه‌ترین دستاوردها در حوزه زمینه‌سازی و آموزش فناوری برای آینده‌سازان به نمایش درآید.

وی گفت: هر مجموعه و نهادی که در استان یزد ردیفی برای پژوهش دارد باید در نمایشگاه شرکت کند و گزارش کار خود را ارائه تحویل دهد.

استاندار یزد همچنین با تاکید بر ضرورت تهیه یک بسته تبلیغاتی جامع برای اطلاع‌رسانی در زمینه نمایشگاه و جلب استقبال مردم از آن، همکاری شورای اسلامی شهر یزد، شهرداری و صدا‌و‌سیما را بسیار مهم ارزیابی کرد.

فاطمی گفت: رؤسای دانشگاه‌ها نیز هرکدام نشست‌های مطبوعاتی برگزار و فضا را برای ترویج فرهنگ نوآوری و فناوری آماده کنند.

۲۲۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی 

رئیس پارک علم و فناوری یزد نیز با بیان اینکه حدود ۲۲۰۰ مترمربع فضای مفید نمایشگاهی در اختیار داریم که باید سعی کنیم بهترین محتوا را روی آن پیاده کنیم، گفت: فضای محوطه نمایشگاه نیز در اختیار ما قرار دارد که برنامه‌هایی برای استفاده از آن تدارک دیده‌ایم و نهادهای اجرایی نیز می‌توانند از آن فضا استفاده کنند.

محمدمهدی لطفی با برشماری مساعدت‌ها و حمایت پارک برای غرفه‌داران، حضور صنایع و نهادهایی مانند شرکت شهرک‌های صنعتی، اتاق بازرگانی، انجمن مدیران و خانه صنعت، معدن و تجارت استان در نمایشگاه را بسیار مهم خواند و گفت: اگر امکان اسپانسرینگ توسط صنایع با همکاری استاندار محترم وجود داشته باشد می‌توانیم از نهادهای اجرایی هزینه غرفه‌ها و خدمات را دریافت نکنیم. 

در غیر این صورت، پارک علم و فناوری یزد در تامین هزینه‌های نمایشگاه با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2r57b4