دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 9773
تاریخ انتشار: 1400/10/13 12:05

وزارت نفت بیش از تعهد ارز تحویل داده است

معاون وزیر نفت گفت: صادرات نفت با تلاش‌هایی که انجام شده تحرک جدی پیدا کرده و ثمره آن هم این است که وزارت نفت در ۸ ماه سال ۱۴۰۰ بیش از مقدار تعهدش در بودجه ارز تحویل خزانه داده است.

به گزارش صدا و سیما، احمد اسدزاده، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی درباره ارتباط با کشورهای همسایه افزود: در وزارت نفت آمادگی کامل برای همکاری با کشورهای منطقه و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس داریم و بعضی از این کشورها به‌تازگی رویکرد مثبت و سازنده‌ای از خود بروز دادند که ما به‌نوبه خود در وزارت نفت از آن استقبال می‌کنیم.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی تصریح کرد: بسیاری از این کشورها نیازمند گاز هستند و ما هم منابع و ذخایر گازی خوبی در خلیج‌فارس داریم که می‌توانیم با یک همکاری سازنده و رو به جلو و با یک فرمول برد-برد کارهای خوبی انجام دهیم. ما در معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در حال بررسی سناریوهای همکاری با این کشورها هستیم و از کار جدی و صادقانه استقبال می‌کنیم.

تحرک جدی در فروش نفت

اسدزاده درباره صادرات نفت در ماه‌های اخیر نیز گفت: صادرات نفت با تلاش‌هایی که دوستان‌مان در بخش‌های فروش داشته‌اند، خوشبختانه تحرک جدی پیدا کرده و بازارهایی که پیش‌تر به آنها حتی فکر نمی‌شد در حال گشایش است و ثمره آن هم این است که وزارت نفت در ۸ ماه سال ۱۴۰۰ بیش از مقدار تعهدشده در بودجه ارز تحویل خزانه دولت داده و ان‌شاءالله این روند با تدبیر وزیر نفت و تیم قدرتمند فروش وزارت نفت تقویت می‌شود.

وی درباره صادرات گاز ایران به اروپا هم بیان کرد: این بحث از اوایل دهه ۸۰ شمسی به‌تدریج در ایران مطرح شد و در دولت‌های مختلف همواره یکی از موارد مورد مذاکره با کشورهای اروپایی بود. سوئیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان و... همواره خواهان گاز ایران بودند، اما این مذاکرات هیچ‌گاه به قرارداد منجر نشد و گاز ایران به اروپا نرسید.

صادرات گاز به اروپا در اولویت‌های بعدی 

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره برنامه وزارت نفت دولت سیزدهم برای صادرات گاز به اروپا گفت: تمرکز ما همکاری با همسایگان است. آنقدر فرصت در همسایگان‌مان داریم که اروپا در اولویت‌های بعدی ماست. البته اروپایی‌ها اگر علاقه‌مند باشند ما می‌توانیم درباره رفع نیاز آنها مذاکره کنیم. لازمه این امر آن است که اروپایی‌ها استقلال رأی به خرج دهند و دنباله‌رو امریکا نباشند.

روابط نفتی و گازی با کشورهای همسایه

اسدزاده درباره تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق با بیان اینکه عراق نیاز بالایی به گاز دارد و برنامه‌ریزی برای مذاکره و تمدید این قرارداد هم در حال انجام است، تصریح کرد: البته کشور دوست و برادرمان عراق باید سعی کند وجوه گاز صادراتی را به‌موقع پرداخت کند و از این طرف هم شرکت ملی گاز حداکثر تلاش خود را می‌کند که گاز را به مقداری که در قرارداد آمده و با طرف عراقی تفاهم می‌کند به آن کشور صادر کند.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت افزود: ما با عراق میدان‌های مشترک مرزی هم داریم که فرصتی برای پیوند اقتصادی دو کشور است. در این معاونت مطالعات خوبی در زمینه یکپارچه‌سازی میدان‌های مشترک با عراق انجام شد که متاسفانه در دو دولت گذشته اجرایی نشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36apj4