جمعه 25 اسفند 1402 - 15 Mar 2024
کد خبر: 3199
تاریخ انتشار: 1400/07/20 14:45

ورود دستگاه‌های نظارتی به تخلفات صورت گرفته در عرضه اولیه‌ها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در عرضه اولیه‌ها ایراداتی وجود داشت که این ضرر وارده به مردم باید جبران شود، گفت: این موارد از طریق هیأت داوری در بورس تعیین تکلیف خواهد شد. همچنین دولت نباید به صورت دستوری دخالت در بازار سرمایه کند.

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی درباره وضعیت بازار سرمایه گفت: آنچه در خصوص بازار سرمایه مهم بوده این است که شناخت دقیقی از مکانیزم‌ها و کارکردهای بازار سرمایه به جامعه ارائه کنیم و با این ویژگی‌ها شاهد حضور افراد بیشتری در بازار سرمایه باشیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: در حال حاضر عمدتا نگاهی که در جامعه نسبت به بازار سرمایه وجود دارد، نگاه کوتاه مدت است در حالی که این نگاه باید میان‌مدت یا بلندمدت باشد.

وی اضافه کرد: تعداد بسیار معدودی در دنیا وجود دارند که بهره‌برداری کوتاه مدت از بورس می‌برند، این افراد کسانی هستند که ریسک بسیار بالایی به خرج می‌دهند و به صورت حرفه‌ای بورس را دنبال می‌کنند که این رویکرد نسبت به بورس سود و زیان خود را دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: توصیه ما به مردم این است که نگاه بلندمدت به بازار سرمایه داشته باشند؛ چنانچه این نگاه را داشته باشند، تغییرات قیمتی در کوتاه مدت مبنای تصمیم‌گیری نخواهد بود.

پورابراهیمی یادآور شد: اگر به گذشته سهام شرکت‌های وارد شده به بورس نگاهی داشته باشیم، درمی‌یابیم که نوسانات بسیار زیادی در این بازار وجود داشته ولی اگر نگاه ما به این بازار بلندمدت باشد و انتخاب درستی در خرید سهام داشته باشیم، حاشیه سود امنی نصیب سهامدار می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم توصیه اول خود به مردم را نگاه کردن به سود به جای تغییرات قیمتی بیان کرد و گفت: بهتر است مردم به جای تغییرات قیمتی به سودآوری توجه کنند؛ چرا که سرمایه گذاری در شرکت‌هایی که از P به E پایین‌تر برخوردار است. یعنی شرکت‌هایی که ارزش آنها نسبت به سود پایین‌تر است، سرمایه‌گذاری صورت گیرد این سرمایه‌گذاری با ریسک کمتری همراه است. اگر برخلاف این رویه سرمایه‌گذاری صورت گیرد طبیعتا سرمایه‌گذاری با ریسک بالاتری همراه خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین توصیه می‌شود مردم به سراغ شرکت‌هایی بروند که بیشترین سهم را در بازار دارند؛ رفتن به سراغ شرکت‌هایی که کمترین حجم را در بازار دارند انتخاب پر ریسکی است.

ضرر وارده به مردم در عرضه اولیه‌ها باید جبران شود

وی یادآور شد: البته استثنائات و مواردی نیز وجود دارد که دولت باید با نگاه حاکمیتی به این موارد ورود کند؛ برای مثال شاهد بودیم که در ارائه سهام شرکت‌های دولتی به ویژه در ارائه عرضه اولیه‌ها ایراداتی وجود داشت؛ که این ضرر وارده به مردم باید به نحوی جبران شود.

ورود دستگاه‌های نظارتی به تخلفات صورت گرفته در عرضه اولیه‌ها

پورابراهیمی تصریح کرد: این موارد که به نوعی تخلف به شمار می آید به صورت جداگانه و دسته‌بندی شده توسط دستگاه‌های نظارتی در حال پیگیری است و حوزه نظارتی مجلس، دستگاه قضایی و سازمان بازرسی نسبت به این موضوع ورود کرده تا به آن بخش که تخلفاتی صورت گرفته رسیدگی قضایی شود. این موارد از طریق هیأت داوری در بورس تعیین تکلیف خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به مسئولان بازار سرمایه عنوان کرد: در مواردی که تخلف وجود داشته و قیمت‌گذاری ناصحیح صورت گرفته و موجب ضرر و زیان مردم شده دولت باید نسبت به جبران ضرر مردم به سرعت اقدام کند.

دولت از دخالت در بورس اجتناب کند

وی یادآور شد: همچنین دولت نباید به صورت دستوری دخالت در بازار سرمایه کند و در عرضه اوراق قرضه و عرضه سهام شرکت‌ها دقت‌ بیشتری صورت گیرد.

پورابراهیمی عرضه بیش از حد سهام شرکت‌های دولتی را موجب تضعیف سهام سایر شرکت‌ها دانست و گفت: به هیچ عنوان نباید از قیمت‌گذاری دستوری در بازار سرمایه استفاده کرد چرا که این نوع قیمت‌گذاری آفت تغییرات قیمت در بازار سرمایه به شمار می‌آید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: همچنین باید از بخشنامه‌هایی که شرکت‌های بورس را بامحدودیت مواجه می‌کند، پرهیز شود، لذا مداخلات دولت در بازار سرمایه باید به حداقل ممکن برسد.

 

منبع: تسنیم


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48jza3