سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 16053
تاریخ انتشار: 1401/02/20 13:45

ورود این خودرو جذاب به کشور+عکس

به تازگی چند دستگاه خودروی مرسدس بنز AMG GT S با پلاک گذرموقت وارد ایران شده‌اند. این خودرو به پیشرانه ۴ لیتری ۸ سیلندری توئین توربوشارژ با کد M۱۷۸ مجهز است که می‌تواند ۵۱۵ اسب بخار و ۶۷۰ نیوتن متر را تولید کند.

به تازگی چند دستگاه خودروی مرسدس بنز AMG GT S با پلاک گذرموقت وارد کشور شده‌اند. این خودرو به پیشرانه ۴ لیتری ۸ سیلندری توئین توربوشارژ با کد M۱۷۸ مجهز است که می‌تواند ۵۱۵ اسب بخار و ۶۷۰ نیوتن متر را تولید کند. در ادامه به معرفی این خودرو پرداخته شده است.
اصول طراحی ابتدایی AMG GT درست بر اساس کلاس و البته پیروی از سنت محصولات قدیمی‌تر، استفاده از ساختار پیشرانه جلو/متحرک عقب (ساختار FR)، بر ساختمانی کشیده و با ارتفاع کم بود که در انگلیسی به ساختار Long Hood/Short Deck مشهور است. این اصطلاح امریکایی در حقیقت از سبک سنتی طراحی کاملا امریکایی حاصل می‌شود که در لغت، دقیقا به معنای کاپوت کشیده/صندوق کوتاه است، یعنی دقیقا همان چیزی که در ۹۰ درصد از خودروهای اسپرت و GT امریکایی نظیر کوروت، وایپر، شلبی کبرا مشاهده شده اما خانواده فورد GT از آن پیروی نمی‌کند.
AMG GT از دیدگاه طراحی ظاهری و ساختار زیرپوستی فنی، المان‌هایی چند از طراحی نسخه پیشین (SLS AMG) را به همراه دارد اما ساختار صندوق کوتاه‌تر، اتاق خودرو کاملا حبابی و طراحی بخش انتهایی کاملا فست‌بک (Fast Back/اتصال مستقیم سقف به لبه در صندوق) است. با وجود همه شباهت‌ها، سبک طراحی اصلی AMG GT در مقایسه با SLS AMG، بر تخم‌مرغی و ارودینامیک‌تر شدن ساختار بدنه معطوف شد. در نتیجه AMG GT، ابعاد خارجی برابر با ۴۵۴۶×۱۹۳۹×۱۲۸۸ میلی‌متر با فاصله محورهای ۲۶۳۰ میلی‌متری دارد که در مقایسه با SLS AMG، در طول اندکی کوتاه‌تر و در ارتفاع مقداری بلندتر است.
اما سال ۲۰۱۷ با تغییرات ظاهری برای GT همراه شد که هرچند جزئی، اما قابل توجه بود. مهم‌ترین این تغییرات ظاهری در فیس لیفت ۲۰۱۸ بدون تردید استفاده از جلوپنجره مشبک با خطوط کرومی عمودی به صورت دندان‌های تیز در جلوپنجره بزرگ این خودرو است که مستقیما از مرسدس بنز مسابقه‌ای W۱۹۴ مسابقات پن‌امریکنا (Panamericana) دهه ۱۹۵۰ میلادی الهام گرفته است که اتفاقا به جلوپنجره پن‌امریکانا نیز مشهور است. این تغییر ظاهری از این رو دارای اهمیت است که SLS AMG با استفاده از لوگو بزرگ مرسدس بنز بر جلو پنجره به همراه دو نوار کرومی باریک در دو طرف آن، دقیقا سبک طراحی مرسدس بنز در دهه‌های ۱۹۸۰ میلادی را هدف قرار داده بود و حالا AMG GT با استفاده از این جلوپنجره جدید در نسخه فیس لیفت، نماینده مدرن یک مدل افسانه‌ای از عصر وینتج شده است.
AMG GT در تریم‌های مختلفی به تولید رسید که شامل GT (نسخه پایه)، GT-S، GT-C، GT-R، GT-R Pro، GT-R Black Series و GT Dark Night (و چند نسخه تولید محدود دیگر) می‌شود. نمونه‌ای را که تصاویر آن را مشاهده می‌کنید، از تریم GT-S است که نسخه فول آپشن و لوکس نمونه پایه (GT) به حساب می‌آید که البته اندکی از المان‌های اسپرت را نیز با خود به همراه دارد. تمایز میان GT-S با GT در استفاده از دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی (E-LSD)، سیستم انتقال نیرو با قابلیت انتخاب دو حالت متفاوت مسابقه‌ای، سیستم تعلیق با قابلیت انتخاب تنظیمات پیش فرض AMG، سیستم اگزوز دارای فلپ‌های پروانه‌ای الکترونیکی ستاپ شده از سوی AMG و باتری لیتیوم-یون است.
نسخه فیس لیفت از همان پیشرانه ۴.۰ لیتری V۸ توئین توربو بنزینی با کد شناسایی M۱۷۸ (مشترک با GT و GT-C) بهره می‌گیرد اما از سال ۲۰۱۷ به بعد، این پیشرانه با ارتقای فنی تا قدرت ۵۱۵ اسب بخار در دور ۶۲۵۰ و گشتاور ۶۷۰ نیوتون.متر در دور ۱۸۰۰ تا ۵۰۰۰ تقویت شد که در مقایسه با نسخه پیش از فیس لیفت، افزایش ۱۰ اسب بخاری در توان و ۲۰ نیوتون.متری در گشتاور را به همراه دارد و با گیربکس دو کلاچ هفت سرعت اتوماتیک شرکت AMG با نام AMG Speedshift DCT ادغام شده و عملکرد فنی قابل توجهی به نمایش می‌گذارد.
آیا S قدرتمندترین تریم خانواده AMG GT است؟ با قابلیت دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون در ۳.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت که با مصرف سوخت متوسط ۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، پاسخ منفی است. اگر قرار باشد در میان نسخه‌های موجود از AMG GT قدرتمندترین را انتخاب کنید، باید سراغ مدل‌های GT Black Series (سری سیاه) یا GT Track Series (نسخه مخصوصا پیست) بروید که با پیشرانه ۴.۰ لیتری V۸ توئین توربو M۱۷۸ LS۲ به قدرت ۷۲۴ اسب بخاری و گشتاور ۸۵۰ نیوتون.متری، بدون تردید از قدرتمندترین نسخه‌های قابل دسترسی GT به حساب می‌آیند.

 


با این وجود اعداد و ارقام AMG GT حتی در نسخه پایه نیز در نوع خود قابل توجه است اما مسئله اصلی نرخ نهایی است که می‌تواند بر اساس مدل و تریم، بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار دلار هزینه به همراه داشته باشد. از این رو رقابت برای چنین خودرویی در بازار ارزان نرخ امریکای شمالی با هیولاهایی چون نسخه‌های جدید شورولت کوروت دو دیفرانسیل ۱۰۰۰ اسب بخاری، کاری بسیار دشوار خواهد بود.



منبع: خودروبانک


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2aydqe