سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 842
تاریخ انتشار: 1400/06/08 22:00

وحشی‌ترین خودرو آمریکایی+ تصاویر

وقتی حرف از خودروهای سریع و قدرتمند آمریکایی می‌شود، بلافاصله نام‌هایی مثل کوروت، موستانگ و چلنجر به ذهن می‌آیند اما سریع‌ترین خودروی آمریکایی در سال ۱۹۸۷ هیچ‌کدام از این‌ها نبود بلکه این عنوان را یک بیوک شش سیلندر در اختیار داشت! البته این یک بیوک V۶ معمولی نیست بلکه یک GNX است یعنی وحشی‌ترین نسخهٔ بیوک رگال گرند نشنال و یکی از شیطانی‌ترین خودروهایی که تاکنون دیترویت‌نشین‌ها ساخته‌اند. از این خودرو تنها ۵۴۷ دستگاه ساخته شد که حالا پنجمین نمونه از این تعداد برای فروش گذاشته شده است.

این GNX در مقایسه چهار نمونهٔ قبلی زندگی کاملاً متفاوتی داشته است. به ادعای فروشنده، چهار دستگاه اول GNX خودروهای مطبوعاتی بوده‌اند و بیش از ۲۰ سال برای آزمایش مجلات و وب‌سایت‌ها مورداستفاده قرار گرفتند و به‌خوبی میدانیم که با این خودروها چگونه رفتار می‌شود؛ اما این خودرویی که اولین بار در کالیفرنیا به خریدار تحویل داده شده است، بعد از ۳۴ سال هنوز کارکرد آن به ۳ هزار کیلومتر نرسیده است. البته هرچند این کارکرد برای خودرویی که بیش از سه دهه از عمرش گذشته بسیار کم است اما هنوز هم کم‌کارترین GNX نیست که دیده‌ایم زیرا در سال ۲۰۱۹ یک نمونه از این خودرو با کارکرد تنها ۸ مایل (۱۳ کیلومتر) برای فروش گذاشته شده بود.

البته مشکل GNX هشت مایلی این است که مالک احتمالاً از ترس دورقمی شدن کارکرد و درنتیجه کاهش ارزش، از آن استفاده نمی‌کند و هرگز نمی‌تواند دسته‌دندهٔ T شکل گیربکس اتوماتیک را در حالت D قرار داده و از ۲۷۶ اسب بخار قدرت پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V۶ توربوشارژ GNX استفاده کند؛ اما از این GNX با کارکرد ۱۷۰۰ مایل (۲۷۰۰ کیلومتر) می‌توان لذت برد و چند کیلومتر به کارکرد آن اضافه کرد و سپس بدون اینکه آسیبی به ارزش آن وارد شود، خودرو را به پارکینگ بازگرداند.

بیوک GNX در سال ۱۹۸۷ قاتل سوپرکارها محسوب می‌شد زیرا یکی از همان چهار نمونهٔ اولیهٔ این خودرو در ماه می این سال در آزمایش کارانددرایور شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را ظرف زمان فوق‌العاده سریع ۴.۷ ثانیه به ثبت رساند. برای مقایسه، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر فراری ۳۲۸ GTB در آن زمان ۵.۵ ثانیه بود. همچنین در بین همهٔ خودروهایی که در آن زمان در کارخانه‌های ایالات‌متحده تولید می‌شدند، تنها پورشه ۹۱۱ توربو از GNX سریع‌تر بود آن‌هم فقط یک‌دهم ثانیه. تا لحظهٔ نگارش این مطلب، بالاترین پیشنهادی که برای این GNX داده شده ۱۶۶ هزار دلار است و تنها یک روز دیگر به پایان حراجی باقی‌مانده است.

 

منبع: پدال


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rajb3