پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 11334
تاریخ انتشار: 1400/11/10 21:00

واردات خودرو لاکچری برای استفاده دولتی/ماجرا چیست؟

واردات خودرو به کشور ممنوع است، با وجود این تعدادی خودروی تویوتا هایلوکس ۲۰۲۰، برای استفاده ارگان‌های دولتی وارد شده‌اند. حالا برخی، آگهی‌ فروش تعدادی خودرو از همان مدل را به اشخاص حقیقی در فضای مجازی منتشر کرده‌اند. آیا فروش تویوتا هایلوکس در بازار آزاد شده است؟

در روزهای گذشته یک شرکت خودروسازی آگهی‌هایی را برای فروش تویوتا هایلوکس در بازار در مدل‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ منتشر کرد. اما با پیگیری‌ها مشخص شد که این خودروها تنها برای مصرف ارگان‌های دولتی وارد کشور شده‌اند و اشخاص نمی‌توانند به تنهایی آن را خریداری کنند.

اما اکنون در فضای مجازی شاهد آگهی‌های فروش تویوتا هایلوکس در بازار هستیم. با پیگیری ها فروشندگان ادعا کردند که این خودروها هیچ مشکل قانونی ندارند و خریداران می‌توانند به تعداد زیاد هایلوکس‌ها را معامله کنند. فروشنده نیز بر قانونی بودن این معامله تاکید می‌کند و می‌گوید این خودروها را با پلاک تحویل می‌دهد.

این خودروها که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌ند اکنون در بازار به قیمت چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد فروخته می‌شود.

هنگام تماس با آگهی‌دهندگان به این پی بردیم که این خودرو به تعداد زیاد به اشخاص فروخته می‌شود. برای مثال یکی از آگهی‌دهندگان  گفت می‌توانیم تا سقف ۵۰ خودروی هایلوکس به شما بفروشیم. اما در پاسخ به سوالی که این خودروها چگونه وارد کشور شده‌اند، سکوت کرد. اما یکی دیگر از فروشندگان گفت: این خودروها در گمرک بودند و در ترخیص آنها مشکل داشتیم اما توانستیم آنها را ترخیص کنیم.

آیا ممکن است ترخیص خودروها از گمرک آزاد شده باشد؟

ماجرا چیست؟

آیا این خودروهای موجود در بازار همان خودروهای دولتی است؟

فیروز نادری، فعال بازار خودرو گفت: در حال حاضر اشخاصی با نفوذی که دارند می‌توانند خودرو وارد کنند و آنها را در بازار بفروشند.

او افزود: ممکن است افرادی در پشت پرده واردات، تعداد خودروهای ارگان‌های دولتی را افزایش دهند و اجازه فروش آنها را به برخی افراد صادر کنند.

فروش قانونی است؟

حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد نیز در مورد فروش تویوتا هایلوکس در بازار گفت: نمی‌دانیم این خودروها از چه راهی وارد بازار شده‌اند. اما هنگامی که خودرو پلاک می‌خورد، یعنی معامله و موجود بودن خودرو در بازار قانونی است.

اما همچنان این پرسش مطرح است که چگونه با وجود ممنوعیت واردات افرادی می‌توانند این خودروها را وارد بازار کرده و به تعداد زیاد آنها را بفروشند؟

 

منبع: تجارت نیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j9gp3