پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 18701
تاریخ انتشار: 1401/05/10 00:16
سند جامع همکاری اقتصادی ایران بلاروس تنظیم می‌شود

همکاری در تولید ماشین‌آلات معدنی

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و وزیر صنایع بلاروس در مینسک، پایتخت بلاروس برگزار شد.

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و وزیر صنایع بلاروس در مینسک، پایتخت بلاروس برگزار شد. در این اجلاس مسائلی چون تقویت و گسترش همکاری‌های متقابل در حوزه‌های تجاری و صنعتی، کشاورزی و پرورش ماهی، سرمایه‌گذاری، زمین‌شناسی و منابع آبی، بهداشت و داروسازی، حمل‌ونقل و همکاری اتاق‌های بازرگانی مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش ایمیدرو، در دیدار وزرای صنعت ایران و بلاروس، وزیر صنعت بلاروس گفت به دستور رئیس‌جمهوری این کشور، وزارت امور خارجه در حال تنظیم سند همکاری دو کشور و توسعه روابط است و وزیر صمت ایران نیز اعلام کرد ایران برای توسعه روابط اقتصادی با بلاروس در بخش‌های ماشین‌آلات صنعتی، لیزر و الکترونیک و دارو آمادگی دارد.

گره خوردن منافع و توسعه  تعامل

سید رضا فاطمی‌امین در سفر به بلاروس به‌منظور شرکت در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، در دیدار با وزیر صنایع بلاروس، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته دو کشور تعاملات زیادی با یکدیگر داشته‌اند، اما باتوجه به ظرفیت‌های موجود، می‌توانیم همکاری‌های بیشتری داشته باشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: عضویت ایران در اوراسیا یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند سبب گسترش روابط میان دو کشور شود؛ بنابراین امیدواریم باتوجه به مذاکرات انجام شده طی یک سال آینده این امر محقق شود. وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگرند افزود: بلاروس دارای ظرفیت‌هایی است که اگر با ظرفیت‌های ایران پیوند داشته باشد، می‌تواند اتفاقات مهمی را رقم بزند. فاطمی‌امین پیشرفت و توسعه در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی، لیزر و الکترونیک را از جمله موضوعات موردنظر طرفین عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته ارتباطات خوبی میان دو کشور به‌وجود آمده است. وی افزود: ما در ایران ظرفیت‌هایی داریم که می‌تواند نقش مکمل داشته باشد؛ به‌عنوان مثال در حوزه صنایع و معادن، ظرفیت گسترده‌ای در حوزه استخراج و بهره‌برداری در حوزه فلزات داریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی و تجهیزات پزشکی به‌تازگی یکی از شرکت‌های ایرانی در بلاروس کار خود را برای تولید تجهیزات پزشکی ایرانی آغاز کرده، گفت: عمده‌ترین ظرفیت همکاری ما با بلاروس، توسعه ساخت ماشین‌آلات صنعتی است؛ به‌ویژه در حوزه صنایع معدنی و میکروالکترونیک که با فعال شدن ظرفیت‌های آن میان دو کشور، اتفاقات مثبتی رقم خواهد خورد. وزیر صنعت بلاروس نیز در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور ما با ابراز علاقه‌مندی برای تبادلات تجاری با ایران، گفت: امیدواریم در این سفر بتوانیم تفاهماتی در حوزه صادرات و واردات تجهیزات و ماشین‌آلات داشته باشیم.

ایجاد انجمن تجار ایرانی در بلاروس

سیدرضا فاطمی‌امین همچنین در جمع تجار و فعالان اقتصادی در مینسک، پایتخت بلاروس، گفت: ضرورت دارد «انجمن تجار ایرانی در بلاروس» تشکیل شود تا فعالان اقتصادی با شرایط مناسبی همکاری‌های اقتصادی و تجاری را دنبال کنند. او با بیان اینکه تجربه و ارتباطات ایرانیان مقیم بلاروس برای رونق تجارت در این کشور حائز اهمیت است، تصریح کرد: موضوع سرمایه‌گذاری و تجارت ایرانیان در بلاروس، حضور در اوراسیا و عضویت ایران در این اتحادیه، از جمله مسائل مهمی است که در تعاملات با دولت بلاروس موردتوجه قرار گرفته است. وزیر صمت افزود: مسئله توسعه همکاری اقتصادی دو کشور و ترانزیت از ایران برای بلاروس، در حال پیگیری است و رایزن اقتصادی ایران به‌زودی در این کشور مستقر خواهد شد. او با بیان اینکه نباید روابط ایران و بلاروس را دوجانبه دید، تصریح کرد: وقتی منافع دو کشور با هم گره بخورد فرصت‌های چندجانبه‌ای ایجاد می‌شود؛ بنابراین در مسیر توسعه تعاملات باید یک نقشه راه هم ترسیم شود؛ یکی از گزینه‌های تعاملات خوب حوزه لاستیک است. ما برای خودروهای سواری در کشور تولید لاستیک داریم، اما در بخش لاستیک ماشین‌های سنگین حدود ۷۰ درصد نیاز ما از طریق واردات تامین می‌شود و می‌توانیم در این زمینه تعامل داشته باشیم. وی با تایید اظهارات وزیر صمت ایران گفت: در تمام حوزه‌ها و موضوعات مورداشاره می‌توانیم کارگروه‌هایی را تشکیل دهیم تا تعاملات به‌درستی شکل بگیرد.

برقراری پروازهای ترکیبی بین ایران و بلاروس

در ادامه این سفر وزیر صمت در دیدار با وزیر راه و ترابری بلاروس گفت: شاید در کوتاه‌مدت فعال‌سازی پروازهای مستقیم میان دو کشور امکان‌پذیر نباشد، اما می‌توان در کوتاه‌مدت پروازهای ترکیبی را تدبیر کرد. سید رضا فاطمی‌امین در دیدار با «آورامنکو» وزیر راه و ترابری بلاروس اظهار کرد: امکان افزایش مبادلات میان دو کشور وجود دارد. مذاکرات زیادی با شرکت‌های بزرگ بلاروس انجام شد که زیرساخت همه این تعاملات حمل‌ونقل خواهد بود. وزیر صمت تاکید کرد: از آنجایی که افزایش مبادلات نیازمند سفرهای مداوم تجار و بازرگانان دو کشور است، نخستین نیاز برقراری پروازهای ثابت بین دو طرف است؛ بر این اساس طبق توافق انجام شده با وزیر بازرگانی برنامه‌ای زمان‌بندی شده برای رسیدن به توافقات تعیین شد که یکی از مسائل مهم مطرح‌شده مسئله ترانزیت بود. وی خاطرنشان‌کرد: شرکت‌های مختلف ایرانی در حوزه‌های مختلف در بلاروس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این حضور سرمایه‌گذاران در دو کشور تسهیلگر مناسبات تجاری است. فاطمی‌ءامین گفت: شاید در کوتاه‌مدت فعال‌سازی پروازهای مستقیم امکان‌پذیر نباشد، اما می‌توان پروازهای ترکیبی را تدبیر کرد؛ بر این اساس پیشنهادهای تخصصی درباره تسهیل مبادلات تجاری دو کشور توسط سازمان توسعه و تجارت وزارت صمت به شما منتقل خواهد شد.

فعال‌سازی حمل‌ونقل هوایی بار

وزیر راه بلاروس با بیان اینکه همکاری‌هایی در حوزه راه، راه‌آهن، پروازهای بین دو کشور و برخی توافقات از قبل در باب حمل‌ونقل در حال انجام است، اظهار کرد: کریدور شمال به جنوب برای دسترسی به دریا بسیار بااهمیت است؛ از همین رو باید توافقات باثباتی در حوزه حمل‌ونقل داشته باشیم. وی با تاکید بر اینکه امکان توسعه فرصت‌های موجود و افزایش ظرفیت‌های مشترک وجود دارد، گفت: پیش‌تر از طریق دریای خزر برخی محصولات صادراتی از ایران وارد بلاروس می‌شد و اکنون هم حجم مبادلات در حال افزایش است و امیدواریم این حجم گسترده‌تر شود. وزیر راه و ترابری بلاروس با تقدیر از جمهوری اسلامی ایران برای وضع قوانین مناسب و راهبردی در افزایش حجم مبادلات دو کشور، خاطرنشان‌کرد: علاقه‌مندیم حمل‌ونقل هوایی باری بین ایران و بلاروس را نیز فعال کنیم.

افزایش ۱۰ برابری تجارت با بلاروس

در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس تقویت و گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه‌های تجاری و صنعتی، کشاورزی و پرورش ماهی، سرمایه گذاری، زمین‌شناسی و منابع آبی، بهداشت و داروسازی، حمل‌ونقل و همکاری اتاق‌های بازرگانی در دستور بررسی قرار گرفت.

در حال‌ حاضر حجم تبادلات مالی میان ایران و بلاروس ۴۰ میلیون دلار است و آن‌گونه که مسئولان در نشست‌های تخصصی هدف‌گذاری کردند، قرار است این عدد ۱۰ برابر شود. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم این موضوع را تایید کرده و گفته است: تجارت بین ایران و بلاروس در کوتاه‌مدت ۱۰ برابر و در گام بعد ۲۰ برابر می‌شود.

در این راستا نکته مهم صادرات تجهیزات دانش‌بنیان پزشکی به این کشور با قابلیت سالانه 5 میلیون دلار است. آخرین اطلاعات تجاری حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۹ از مجموع ۵۷ میلیارد دلار تجارت خارجی بلاروس، سهم ایران تنها ۲۵ میلیون دلار بوده است.

سخن پایانی

در سفری که هیات ایرانی برای حضور در اجلاس کمیسیون مشترک به مینسک داشته، تفاهمنامه‌هایی امضا شد. از جمله این تفاهمات در حوزه ترانزیت است. بنا شده کالاهای بلاروس از مسیر ایران صادر و محصولات مورد نیاز این کشور نیز از مسیر ایران وارد شود. همچنین در حوزه‌های میکروالکترونیک، راهسازی، دارو و تجهیزات پزشکی مذاکرات جدی و عملیاتی صورت گرفت.

برگزاری منظم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، افزایش حجم مبادلات مبنی بر اصول منفعت متقابل و توسعه اقتصادی همه‌جانبه و پایدار، گسترش دامنه تجارت متقابل کالاها، افزایش سهم کالاهای با فناوری پیشرفته با ارزش افزوده بالا و همچنین فراهم کردن شرایط برابر و شفاف برای حضور سازمان‌های طرف‌ها در مناقصات بین‌المللی یکدیگر از جمله توافقات صورت گرفته در این اجلاس بود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36ekrj