پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 2758
تاریخ انتشار: 1400/07/14 20:30

همه چیز درباره صادرات ایران به عراق

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در ۶ ماهه اول امسال با رشد مواجه بوده و صادرات ما به این کشور در این مدت ۲۸ تا ۳۰ درصد رشد داشته است.

یحیی آل اسحاق در مورد سفر رییس سازمان استاندارد و مذاکرات در مورد صادرات خودرو و آهن به این کشور و ظرفیت‌های بازار عراق برای آن گفت: بازار عراق، بازاری است که هر محصولی که ما بتوانیم در سطح رقابت منطقه‌ای تولید کنیم، برای آن ظرفیت دارد. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، کالاهای صنعتی، خدمات فنی و مهندسی یا هر فعل اقتصادی که منجر به تولید یک محصول شود، بازار عراق حتی تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده برای آن زمینه دارد.

وی افزود: با این حال باید توجه داشت که هرچه زمان می‌گذرد، رقیب‌های جدیدی وارد این بازار می‌شوند که محصولات ما باید از نظر کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش و همچنین از نظر نحوه تعاملات به گونه‌ای باشد که بتواند با دیگر بازارها رقابت کند. بنابراین هم این دو محصول و هم دیگر محصولات ایرانی‌ در عراق بازار دارد به شرط اینکه بتوانند رقابت کنند.

آل اسحاق تصریح کرد: خودروها و حتی CKVهایی که ما به عراق صادر کردیم و به کمک آنها در عراق ساختیم، به علل مختلف از جمله خدمات پس از فروش، تعمیرات، نوع مصرف و آشنایی آنها بازار خوبی در عراق دارند و حتی در بین تاکسی‌های عراقی از پراید استفاده می‌شود اما مهم این است که بتوانند رقابت کنند. اگر ما بخواهیم خودرو را به قیمت بازار داخلی به عراق بفروشیم مشتری نخواهد داشت، مثلا پراید ۱۲۰ میلیون تومانی در آنجا خریدار نخواهد داشت چراکه جنس بهتر، با مصرف بنزین کمتر و قیمت کمتر وجود دارد. بنابراین باید بتوانیم رقابت کنیم که در این صورت می‌توانیم‌ صادرات بیشتر داشته باشیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت تجاری دو کشور گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در ۶ ماهه اول امسال با رشد مواجه بوده و صادرات ما به این کشور در این مدت ۲۸ تا ۳۰ درصد رشد داشته است. حجم مبادلات سال گذشته تا پایان سال حدود ۸ میلیارد دلار بود. گرچه هنوز آمار مربوط به شهریور ماه منتشر نشده اما شاید بتوانیم در ۶ ماهه به حجم ۵ تا ۶ میلیارد دلاری برسیم.

وی همچنین در مورد حضور کالاهای اسراییلی در اقلیم کردستان بیان کرد: در حوزه مسائل امنیتی، ما مشکلاتی را در اقلیم کردستان داشتیم، برخی گروه‌ها که با ما درگیر هستند در این اقلیم پایگاه‌هایی را ایجاد کرده بودند که از طرف ایران هم پاسخ‌هایی به آن داده شد. اسراییل شروع کرده که در اقلیم کردستان نفوذهایی را داشته باشد، اخیرا جلساتی را پیرامون عادی‌سازی روابط اقلیم با اسراییل برگزار شده که با عکس‌العمل تند گرو‌ه‌های مختلف عراقی مواجه شده و دولت اقلیم کردستان هم اعلام کرد که از آن بی‌اطلاع بوده است. اما در مورد کالا هنوز خبر مشخصی از حضور کالاهای اسراییلی در اقلیم کردستان نیست.

 

منبع: ایلنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jxko3