سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 9687
تاریخ انتشار: 1400/10/12 12:48
گزارشی از برگزاری چهارمین جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور

همه در برابر سلامت مردم مسئولیم

چهارمین جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور با رویکرد ارتقای سلامت صنایع تولیدی و خدماتی، سه‌شنبه ۷ دی‌ماه با معرفی سازمان‌های پاسخگو و مسئولیت‌پذیر برگزار شد.

 چهارمین جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور با هدف شناسایی و تشویق برندها و سازمان‌های متعهد به سلامت و معرفی آخرین دستاوردهای صنایع پیشرو با حضور مقامات عالی و مسئولان در این بخش به کار خود پایان داد. برگزارکنندگان این جشنواره بر این باورند که با توجه به اهمیت موضوع سلامت در کشور، در کنار تمام پیشرفت‌های حوزه سلامت، همچنان کشور با چالش‌های فراوانی در این زمینه روبه‌رو بوده و هست. از این جهت سلامت،‌ موضوعی است که هم مردم، هم حاکمیت و هم صاحبان صنایع، بخش‌های تولیدی، تحقیقاتی، بازرگانی و خدمات‌‌دهنده باید برای صیانت از آن مسئولیت بپذیرند. در واقع با توجه به تاکید و ابلاغ سیاست‌های کلان سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب برای حمایت از تولید با کیفیت داخلی و اجرای طرح تحول نظام سلامت، برای دستیابی به جامعه سالم و بانشاط، ضرورت انجام مسئولیت‌های اجتماعی صنایع پیشرو در این حوزه اهمیت دو‌چندان می‌یابد. در این راستاصمت در گفت‌وگو با صاحب‌نظران، دست‌اندرکاران و کارشناسان مختلف نگاهی اجمالی به این جشنواره و روند برگزاری آن داشته‌‌ است: 

نگاهی به روند برگزاری جشنواره

وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد ایران، انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران و موسسه فرهنگی هنری عصر ارتباطات مهستان حامیان و برگزارکنندگان چهارمین جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور بودند و روزنامه صمت نیز به‌عنوان حامی رسانه‌ای این جشنواره در بخش‌های مختلف آن حضور داشت. امیررضا باقریان دبیرکل جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور در گفت‌و‌گو باصمت درباره روند برگزاری این جشنواره عنوان کرد: چهارمین جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور با رویکرد ارتقای سلامت در سال ۱۳۹۹ در بخش اول به صورت اختصاصی به ارزیابی شرکت‌های زیر پوشش سازمان غذا و دارو پرداخت. در بخش اول جشنواره، واحدهای نمونه و منتخب در طرح شناسایی و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی به صورت حضوری و آنلاین پایش و رتبه‌بندی شده و سازمان‌های متعهد به امر سلامت مشخص و از طریق رسانه‌های اجتماعی به عموم آحاد جامعه معرفی شدند. باقریان درباره بخش دوم این جشنواره نیز بیان کرد: بخش دوم این طرح ملی با رویکرد ارتقای سلامت صنایع تولیدی و خدماتی، همراه با شناسایی سازمان‌های پاسخگو و مسئولیت‌پذیر از ابتدای سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد. این بخش نیز با هدف ارتقای سطح آگاهی صنایع، انعکاس مفهوم صنعت سلامت‌محور، در سیاست‌های کلان بنگاه‌های اقتصادی و چشم‌انداز بهبود سیستم سلامت در صنایع تولیدی و خدماتی کشور همراه با مشارکت‌های فعالانه گروه‌های هدف برگزار شد. دبیرکل جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور همچنین تاکید کرد: از اقدامات انجام‌شده در این دوره، برگزاری نشست‌های تخصصی برای آشنایی هرچه بیشتر مجموعه‌های حاضر با شاخص‌های ارزیابی جشنواره بوده است. همچنین برای ارائه راهکارهای دقیق‌تر، همراهی موثرتر و صحه‌گذاری فرآیند ارزیابی از ۱۰ واحد برتر و داوطلب در صنایع مختلف در استان‌های تهران، اصفهان، یزد و بوشهر بازدید حضوری به‌ عمل آمده و گزارش آن به هیات داوران ارائه شده و به سازمان‌های شرکت‌کننده توصیه‌های لازم برای بهبود و ارتقای سلامت انجام شده است. به گفته برگزارکنندگان جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور، این جشنواره آغازگر راهی به سوی ترویج و اعتلای رویکرد سلامت‌محوری در میان بنگاه‌های اقتصادی بوده و مشوق به وجود آمدن گام‌های موثر از سوی صاحبان صنایع در مسیر تولید کالاهای سلامت‌محور و ارائه خدماتی مسئولانه نسبت به مردم در حوزه سلامت خواهد بود.

از سلامت‌محورها حمایت می‌کنیم

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در چهارمین جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور درباره ضرورت برگزاری چنین جشنواره‌هایی در کشور عنوان کرد: سلامت یکی از زیربنایی‌ترین بخش‌های اقتصادی هر جامعه است و نه‌تنها به‌طور مستقیم در رشد اقتصادی نقش اساسی دارد بلکه بر توسعه دیگر بخش‌های اقتصادی هم تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه سلامت افراد جامعه وسیله‌ای برای تکامل انسان است، افزود: سلامت جامعه نیازمند اتخاذ نگاهی همه‌جانبه‌نگر و کل‌نگر در سطوح مختلف فردی، خانوادگی و ملی و جهانی است. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه فناوری برتر در حوزه سلامت را منشأ رشد و تحول اقتصادی دانست و گفت: نوآوری‌هایی از جمله بیوتکنولوژی، ژنتیک، هوش مصنوعی، حسگرهای اینترنتی و رایانش ابری هر کدام به صورت مجزا تحول‌آفرین‌ و به صورت جمعی در حال تغییر دادن دنیا هستند.

 رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، لازمه ورود به بازارهای جهانی را رشد صنایع پیشرفته بیان کرد و گفت: تحقیقات و پژوهش باید در کشور مسئله‌محور بوده و جهت‌گیری و برنامه‌های پژوهشی و تحقیقاتی با هدف رفع نیازهای جامعه باشد. وی سپس افزود: کاربردی بودن پژوهش‌ها لازمه تحقق نگاه پژوهش‌محور در فرآیند رشد و تعالی کشور است. اسلام‌پناه با بیان اینکه علم و فناوری در حوزه سلامت باید در راستای رفع نیازهای جامعه باشد، گفت: حضور موثر در عرصه‌های بین‌المللی، اهتمام ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت تکمیل چرخه نوآوری، تغییر فرهنگ و جریان واردات‌محور به جریان متناوب تولید داخلی و اقتصاد منزوی، گفتمان‌سازی علمی و نخبگانی، بکارگیری علوم و فناوری‌های نوین و توجه به صنعت حلال باید جزو اولویت‌های حوزه سلامت باشد. وی با تاکید بر اینکه استاندارد‌سازی باعث می‌شود سازمان‌ها، شرکت‌ها و مراکز مختلف تمامی فعالیت‌های خود را براساس قوانین و دستورالعمل‌های از پیش تعیین‌شده با هدف بهبود کیفیت و افزایش کارآیی تنظیم‌ کنند، افزود: استاندارد و استاندارد‌سازی با هدف ایجاد نظم، ارتقای کیفیت، توسعه عدالت اجتماعی، ایجاد اعتماد و اطمینان و حفظ توازن و تعادل انجام می‌شود. اسلام‌پناه با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران از تولید محصولات دانش‌بنیان در حوزه سلامت حمایت می‌کند، اظهار کرد: تقویت اقتصاد ملی کشور، اشتغالزایی و ارتقای سطح تکنولوژی از مزیت‌های محصولات دانش‌بنیان است.

سلامت، سازمان را چالاک می‌کند

مهدی صادقی نیارکی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز که از دیگر دعوت‌شدگان به چهارمین جشنواره صنعت سلامت‌محور بود، در گفت‌و‌گو باصمت درباره نقش این جشنواره در صنایع کشور عنوان کرد: دو رویکرد در این زمینه وجود دارد که یکی تولید کالاهای سلامت‌محور و دیگری توجه به مقوله سلامت در واحدهای تولیدی است که این وجه دوم یک بحث عمومی است و صنعت خاصی را در نظر ندارد و همه صنایع باید به آن توجه داشته باشند. صادقی نیارکی در این زمینه خاطرنشان کرد: در دنیا استانداردهای مختلفی برای این بخش توسعه پیدا کرده که توسط نهادهای مختلفی از جمله سازمان بین‌المللی کار برای ارتقای ایمنی و بهداشت کارکنان مطرح شده است. بحث‌های مربوط به ارگونومی، تناسب شغل و شاغل، بهبود کیفیت زندگی و مواردی از این دست کمک می‌کند تا سازمان، چابک و چالاک و مبتنی بر شرایط روز باشد. وی تاکید کرد: توجه به این موارد باعث ارتقای تولید کالا و خدمات، رضایتمندی کارکنان و در پی آن افزایش سودآوری و بهبود عملکرد بنگاه‌ها می‌شود. صادقی نیارکی در پایان درباره تاثیر چهارمین جشنواره صنعت سلامت‌محور نیز بیان کرد: به نظر می‌رسد برگزاری این قبیل نشست‌ها،‌ جشنواره‌ها و همایش‌ها و به اشتراک گذاشتن دستاوردها و اقداماتی که در صنایع پیشتاز اتفاق افتاده و ارائه آخرین دستاوردها و الگوهای جهانی، باعث تشویق و نگاه ویژه به موضوع سلامت‌محوری در حوزه تولید خواهد بود.

پیشرفت، مستلزم سلامت است

‌هرمز سنایی‌نسب، عضو انجمن آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران نیز درباره نقش جشنواره صنعت سلامت‌محور و تاثیر آن بر صنایع کشور در گفت‌و‌گو باصمت اظهار کرد: این جشنواره با هدف ارتقای محصولات طراحی شده که بسیار ارزشمند است. اگر تمام محصولات و خدمات شرکت‌ها و نهادها با همین رویکرد عرضه شوند، اعتماد عمومی جامعه نیز افزایش می‌یابد. وی درباره استقبال شرکت‌ها از برگزاری این جشنواره بیان کرد: پس از گذشت چهار دوره می‌بینیم که جشنواره صنعت سلامت‌محور حتی با وجود همه‌گیری ویروس کرونا با استقبال خوبی از سوی شرکت‌ها، سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مواجه است. سنایی‌نسب درباره ویژگی‌های شکل‌گیری چنین جشنواره‌ای در کشور نیز تاکید کرد: در دوره‌ای ما شاهد ایجاد فرهنگی در کشور بودیم که اعتقاد داشت کالای ایرانی بدون توجه به معیارهای سلامت تولید می‌شود. اما در چند سال اخیر این روند با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده بسیار بهتر از گذشته شده و تلاش بر این بوده تا محصولات تولیدی، متناسب با نیاز مصرف‌کننده باشد. وی همچنین عنوان کرد: ما هنوز درباره تئوری اطلاعاتی جای کار داریم و همچنان در زمینه برچسب محصولات با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و باید اطلاعات بیشتری را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم؛ البته در این زمینه گام‌هایی برداشته شده و امیدواریم با اقدام موثر مجموعه‌ها و شرکت‌های مختلف بتوانیم ارتقای مناسبی را در این زمینه در کشور ایجاد کنیم. سنایی‌نسب در پایان گفت: اعتقاد ما بر این است که هرچه جامعه سالم‌تری داشته باشیم، می‌توانیم رشد و پیشرفت بیشتری را نیز تجربه کنیم.

گفتمان سلامت در صنایع مطرح شده است

‌نسترن کشاورز، دانشیار ارتقاي سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشاور سازمان بهداشت جهانی در زمینه سلامت در گفت‌و‌گو باصمت درباره جشنواره صنعت سلامت‌محور عنوان کرد: از دیدگاه ارتقای سلامت، سلامت یک پدیده اجتماعی است و به همین دلیل مسئولیت آن فقط برعهده ‌نهاد‌هایی مانند وزارت بهداشت نیست و همه در برابر آن مسئول هستند. در این زمینه حتی شاید سازمان‌ها و وزارتخانه‌های خارج از مجموعه وزارت بهداشت اثرگذاری بیشتری در بحث‌های تهدید و مراقبت آن داشته باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هر فعالیتی که باعث مطرح شدن گفتمان نقش صنعت در سلامت شود ارزشمند است. البته واضح است که این موضوع تنها مختص صنایع سلامت‌محور نیست و همه صنایع صرف ‌نظر از اینکه تولیدکننده مواد غذایی یا خودرو باشند باید در زمینه تاثیرات سلامت بر محصولات و خدمات خود تلاش کنند و مسئولیت‌پذیر باشند.

کشاورز در ادامه درباره تاثیر جشنواره‌ صنعت سلامت‌محور در بهبود توجه به این موضوع در صنایع کشور تاکید کرد: طی این سال‌ها در کشور اقدامات بیشتری درباره مسئولیت‌پذیری در بسیاری از صنایع اتفاق افتاده و شاهد اقدامات ارزشمندی در این حوزه نیز بوده‌ایم. برگزاری جشنواره‌های مختلف در این حوزه و حضور داوطلبانه شرکت‌های مختلف در این جشنواره‌ها نشان می‌دهد بحث سلامت و مسئولیت‌پذیری وارد گفتمان این بخش شده است.

سلامت نهادینه می‌شود

یاسر اسمعیل‌لو، مدرس دانشگاه علوم پزشکی و رئیس کمیته ارزیابی و داوری جشنواره در گفت‌و‌گو باصمت درباره برگزاری چهارمین جشنواره صنعت سلامت‌محور عنوان کرد: برگزاری این جشنواره با توجه به ابعاد و حیطه‌های مورد ارزیابی در آن، کار بسیار ارزشمندی است که موضوعات سلامت و حتی فراتر از آن مثل محیط زیست، ایمنی و کاهش خطرات را دربر دارد. وی درباره تاثیرات این جشنواره را بر عملکرد و خروجی مجموعه‌های مختلف نیز تاکید کرد: راندمان، کیفیت خدمات، حسن شهرت سازمان در جامعه، کاهش و مدیریت هزینه‌ها، رضایتمندی، ارتقای سطح کیفی و بسیاری عوامل دیگر در این سطح موضوعاتی است که می‌تواند تحت تاثیر فاکتورهای مورد توجه جشنواره صنعت سلامت‌محور در مجموعه‌های مختلف تاثیرگذار باشد. اسمعیل‌لو با اشاره به استقبال از برگزاری چهارمین دوره جشنواره صنعت سلامت‌محور در کشور بیان کرد: بررسی‌‌ها نشان می‌دهد روند در طول این دوره‌ها رو به ‌رشد بوده و رغبت صاحبان صنایع و شرکت‌های مختلف برای حضور در آن در هر دوره بیش از دوره قبل بوده است. بدون شک اگر این جشنواره به همین شکل در مسیر خود حرکت کند، سایر مجموعه‌ها نیز به آن افزوده خواهند شد و به موضوع صنعت سلامت‌محور به یک فرهنگ نهادینه تبدیل خواهد شد.

بلوغ سازمانی نزدیک است

امیر ادیب‌زاده، دکترای تخصصی بهداشت محیط، عضو هیات‌علمی دانشگاه و از داوران جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور درباره روند برگزاری چهارمین دوره این جشنواره در گفت‌و‌گو باصمت عنوان کرد: این دوره از جشنواره اولین دوره‌ای بود که صنایع نیز وارد حوزه ارزیابی سلامت وارد شدند و نیاز به طراحی‌ سنجه‌های ویژه‌ای بود. با توجه به مولفه‌های مورد نیاز، در نهایت سنجه‌ها در ۸ محور طراحی و ارزیابی شد. وی افزود: پس از ارائه سنجه‌ها و ثبت خوداظهاری توسط شرکت‌های مختلف، بررسی و ارزیابی‌های تکمیلی توسط جشنواره صورت گرفت و در نهایت رتبه‌بندی‌ها در این زمینه مشخص شد. ادیب‌زاده درباره لزوم توجه به مقوله سلامت در صنایع کشور خاطرنشان کرد: اگرچه در کشور ما کارهای زیادی در این حوزه انجام شده اما متاسفانه این اقدامات همواره جزیره‌ای بوده‌ است. بخشی از صنایع به این بلوغ سازمانی رسیده‌اند و در حوزه سلامت فعالیت‌هایی را داشته‌اند اما بسیاری از سازمان‌ها هنوز راه زیادی را تا رسیدن به بلوغ مورد نظر دارند؛ بنابراین، این جشنواره می‌تواند برای آنها به‌عنوان انگیزه‌ای برای دستیابی به این بلوغ باشد و آنها را به صنایع بزرگ‌تر برساند. وی تاکید کرد: در جشنواره امسال بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها در زمینه مستندات بسیاری از سنجه‌های مورد نظر ما را پاسخ دادند اما گروهی از شرکت‌کنندگان نیز نقص‌های فراوانی را در تنظیم مستندات داشتند که امیدواریم در جشنواره آینده بتوانیم شاهد رفع این نواقص نیز باشیم.

سخن پایانی

در نهایت چهارمین جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور با رویکرد ارتقای سلامت صنایع تولیدی و خدماتی و معرفی سازمان‌های پاسخگو و مسئولیت‌پذیر در حوزه سلامت کشور با حضور مسئولان حوزه سلامت، تولید‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی به کار خود پایان داد. منتخبان جشنواره چهارم در دو سطح زرین و سیمین معرفی شدند. در بخش زرین شرکت پتروشمی زاگرس، فولاد مبارکه اصفهان، سنگ‌آهن مرکزی ایران و ایران‌خودرو منتخبان چهارمین جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور با رویکرد ارتقای سلامت صنایع تولیدی و خدماتی بودند. در سطح سیمین نیز شرکت توزیع دارو پخش، موسسه خدمات درمانی محب مهر، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، فولاد سپید فراب‌کویر، شهر فرودگاهی امام خمینی ره و عالی تحریر پارسیان مجموعه‌های منتخب این جشنواره بودند. در بخش پایانی این مراسم از سازمان‌ها و مراکز خدماتی و تولیدی که در زمینه کیفیت پیشگام بودند تجلیل به عمل آمد و در نهایت این مراسم با اهدای تندیس و لوح‌های سپاس به پایان رسید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ongv4