چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 9540
تاریخ انتشار: 1400/10/10 20:33

هفته ای سرشار از سود برای سهامداران عدالت

تغییر روند بورس در دو هفته گذشته، تاثیر قابل توجهی بر ارزش سبد سهام عدالت داشته است و ارزش این سبد در ۲ هفته گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد کرده است.

سهام عدالت پس از چند هفته ریزش ارزش، بازهم روند مثبتی را آغاز کرده است. این سهام که به یکی از امیدهای اقشار مختلف مردم و ۴۹ میلیون ایرانی در زمینه داشتن نوعی دارایی از شرکت‌های بزرگ و ارزنده بورسی تبدیل شده بود، با اقدامات نادرست دولت دوازدهم به شدت با کاهش ارزش مواجه شد.

تخصیص سهام عدالت به سایر افرادی که این سهام را دریافت نکرده‌اند، نیز یکی از موضوعاتی است که در ماه‌های گذشته و با تشکیل دولت جدید دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. در این زمینه دولت و مجلس به دنبال راهی هستند تا افرادی که باید سهام عدالت دریافت می‌کرده‌اند و هنوز نتوانسته‌اند به این دارایی دست پیدا کنند، نیز مالک برگه‌های سهام عدالت شوند و از منافع آن منتفع شوند.

یکی از ابهامات موجود در زمینه سهام عدالت، شرکت‌های استانی سهام عدالت است. این شرکت‌های تعاونی که بعد از انتخاب روش غیرمستقیم توسط ۳۰ میلیون نفر از صاحبان سهام عدالت تشکیل شده است، از منظر حقوقی و اقتصادی با مشکلات فراوانی مواجه هستند و همین مساله نیز باعث شده است، سهامداران این شرکت‌ها با مشکلاتی مواجه شوند.

از دلایل بسته بودن نماد این شرکتها، عدم برگزاری مجمع عمومی این شرکتها اعلام شده، ولی از نظر عملی امکان حضور ۴۵۰ هزار نفر در یک استان و در یک محل وجود ندارد،‌لذا اجبارا باید مجامع این شرکتها باید به صورت غیر حضوری و الکترونیکی برگزار شود.

به عنوان مثال اگر قرار باشد مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی به عنوان اولین شرکت بورسی سهام عدالت، در مرکز استان یعنی بیرجند برگزار شود،‌ سهامدار تربتی چگونه در آن شرکت کند،‌ هزینه رفت و آمد و شرایط کرونایی از یک طرف و صرفه اقتصادی از سوی دیگر انگیزه‌ای برای حضور فیزیکی سهامدار نمی‌گذارد،‌ لذا باید به شکل وسیع تبلیغ شود تا مردم به صورت غیر مستقیم در مجامع شرکت و هیات مدیره را انتخاب کنند.

ارزش سهام عدالت نسبت به مردادماه سال ۹۹ که بازار سرمایه هنوز در روزهای اوج بود و رکورد می‌شکست، با کاهش جدی مواجه شده است.

از سهام عدالت چه خبر؟

شرکت های استانی سهام عدالت در ماه‌های اخیر با مشکل بسته بودن نیز مواجه شده‌اند. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با بیان این که عمده دلیل بسته شدن نماد شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی،‌ عدم برگزاری مجمع عمومی است، ‌گفت: مجامع عمومی این شرکتها می‌تواند به شکل الکترونیکی برگزار شود. با مجامع الکترونیکی نیاز به حضور فیزیکی همه سهامداران نیست و سهامداران می‌توانند از طریق غیر حضوری و به شکل الکترونیکی در مجامع شرکت‌های خود مشارکت کنند

از دیگر سو، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در زمینه مدیریت سبد سهام عدالت گفت: پیشنهاد می‌شود، اداره سهام عدالت برای کسانی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، از طریق صندوق‌ها توسط افراد حرفه‌ای انجام شود، به عبارتی دیگر سهام عدالت دست اشخاص است و مالکیت آن به دارنده سهام تعلق دارد، ولی فرد می‌تواند در صورت تمایل اجازه مدیریت کردن این سهام را در قالب یک قرارداد با سبدگردان‌ها امضاء کند.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سهام عدالت که در هفته‌های گذشته با کاهش ارزش مواجه شده بود، در هفته گذشته پایانی آذرماه تغییر روند داشت و رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. این روند مثبت در هفته اول دی ماه نیز ادامه داشت و این سهام در هفته گذشته با رشد  ۴.۲۱ درصدی مواجه شد؛ این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز به ترتیب با رشد  ۲.۸ و ۲.۹ درصدی در این هفته مواجه شدند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت های ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته پایانی آذرماه به ترتیب با رشد ۳۲۳ هزار تومانی، ۳۸۸ هزار تومانی، ۴۲۰ هزار تومانی و ۷۸۹ هزار تومانی مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۸ میلیون و ۵ هزار تومان، ۹ میلیون و ۶۲۹ هزار تومان، ۱۰ میلیون و ۴۱۲ هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۵۷۲ هزار تومان.

کاهش ارزش سبد سهام عدالت در یک سال و نیم گذشته موجب ایجاد ضرر و زیان زیادی برای سهامداران عدالت شده است. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال ۹۹ با افت ۴۹ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که ارزش همین سبد در انتهای هفته پایانی آذرماه با افت ۵۱ درصدی مواجه بود.

ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت ۷ میلیون و ۵۷۴ هزار تومانی، ۹ میلیون و ۱۱۱ هزار تومانی، ۹ میلیون و ۸۵۲ هزار تومانی و ۱۸ میلیون و ۵۱۹ هزار تومانی روبرو شده است.

 

منبع: فارس


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pona3