چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 16063
تاریخ انتشار: 1401/02/20 04:49

نیاز شدید ایران به پول مجازی

حسین علی‌پور- کارشناس حوزه رمزارز

استفاده از پول مجازی و رمزارزها در سراسر دنیا در حال گسترش است. گسترش کاربرد ارزهای مجازی نظیر بیت‌کوین و دیگر انواع رمزارزهای موجود در بازار موسوم به آلت‌کوین‌ها می‌تواند در کنار فرصت‌های بالقوه، تهدیدات مهمی را نیز به‌دنبال داشته باشد.

رمزارزها از پروتکل‌های رمزگرافیکی یا کدهای فوق‌العاده پیچیده برای رمزگذاری دیتاهای حساس و انتقال آنها استفاده می‌کنند تا معاملات امنی انجام شود.

توسعه‌دهندگان رمزارزها این پروتکل‌ها را برپایه اصول پیچیده ریاضیات و مهندسی کامپیوتر بنا کرده‌اند که آنها را غیرقابل نفوذ می‌کند. 

این پروتکل‌ها همچنین هویت افراد استفاده‌کننده از رمزارزها را مخفی نگه می‌دارد و ردیابی و پیدا کردن آنها را برای هر کسی و هر دولتی دشوار می‌کند. 

رمزارزها همچنین برای کنترل شدن غیرمتمرکز خود شناخته می‌شوند. این به آن معناست که تمام فعالیت‌ها و ارزش‌های این بازار توسط همان کدهای پیچیده کنترل و ارزیابی می‌شوند و بانک‌ها یا مقامات دولت‌ها کنترلی روی آنها ندارند.

 ارزهای دیجیتال امکان معامله شدن توسط ارزهای واقعی را نیز دارا هستند و می‌توان در بعضی از مارکت‌های خاص و صرافی‌های شناخته‌شده، ارزهای دیجیتال را با دلار، پوند، یورو و... جایگزین کرد.

خطر اصلی در همین مرحله اتفاق می‌افتد؛ جایی که هکرها و بدافزارها امکان بلوکه کردن پول شما را هنگام انتقال پیدا می‌کنند. چند سالی است که رمزارز وارد کشور ما نیز شده و توانسته با ورود به بازار سرمایه‌های داخلی تا حد زیادی مشکلات تبادلات بینی‌المللی ما را حل کند؛ به‌طور مثال نبود ویزاکارت در ایران است اما گردشگران می‌توانند، دارایی خود را به یک رمزارز مثل بیت‌کوین یا اتریوم تبدیل و در ایران این رمزارز را به پول ملی تبدیل کنند.

اما ناآشنایی با بازار رمزارز به‌طور قطع می‌تواند دردسرآفرین باشد. این موضوع را باید در نظر داشت که بسیاری از افراد وعده ثروت یک‌شبه از طریق رمزارز را می‌دهند که نظری کاملا غلط است.

 درست است سرمایه‌گذاری در رمزارز ممکن است درآمدی بیشتر از بورس یا صندوق سرمایه‌گذاری داشته باشد، اما از بازارهای مالی موازی خود تخصصی‌تر و امکان کلاهبرداری در آن نیز بیشتر است.

بازار رمزارزها بر ۷ خصیصه کلیدی به شرح زیر پایه‌گذاری شده است: ۱- دیجیتالی بودن ۲- غیرمتمرکز ۳- همتا به همتا ۴- نام مستعار ۵- بدون نیاز به اعتماد ۶- رمزنگاری شده ۷- جهانی

در ایران نیاز به وجود رمزارز به‌شدت احساس می‌شود؛ تا جایی که بانک مرکزی وعده راه‌اندازی رمزارز ملی را داده ، اما هنوز این کار عملیاتی نشده است. 

رمزارز به یکی از مهم‌ترین موضوعات دولت‌های مختلف در کشورهای جهان تبدیل شده است. 

گردش روزانه ده‌ها میلیارد تومانی ایرانی‌ها در این بازار در سراسر جهان نیاز به تصمیم‌گیری جدی در این حوزه را گوشزد می‌کند.

 اتخاذ تصمیم درست درباره استخراج همراه با خرید و فروش رمزارز در کشورهای مختلف جهان موجب شده دولت‌ها بتوانند از این موقعیت مغتنم برای کسب منافع ملی و انتقال تکنولوژی روز به کشور خودشان استفاده کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oaq6l