سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 17739
تاریخ انتشار: 1401/03/31 23:50
در نخستین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان مطرح شد

نیازمند خلاقیت و نوآوری در سازندگی و طراحی شهری

نخستین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با همکاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان، با هدف تمرکز بر مولفه پایداری در روند ساخت‌وساز ساختمان‌ها در شهر در مرکز همایش‌های سیتی‌سنتر اصفهان برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار صمت از اصفهان، وحید مهدویان، رئیس اجلاس و معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: در قانون شهرسازی؛ شهر، تمدن و هویت، 3 همراه تاریخی دیرینه هستند و نقش مهمی در شهرسازی، توسعه پایدار و زندگی در شهرها دارند.

رئیس اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان اظهار کرد: در برنامه جدید جامع شهر اصفهان که به‌عنوان پایلوت در کشور به‌صورت یک برنامه راهبردی و مستند اجرا می‌شود، بازیگران شهر که به‌طورمستقیم و غیرمستقیم در فرآیند ساخت‌وساز شهری نقش دارند، در پایداری کالبد شهر موثر خواهند بود.

وی ادامه داد: فاز اول برنامه با رویکرد نوین به‌همت شهرداری و شورای شهر و اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان به‌تصویب رسیده و شهرداری به‌عنوان کارفرمای فاز دوم که فاز تجمیع است، کار خود را آغاز می‌کند.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در نخستین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان گفت: ساختمان‌سازی معاصر هویت و حس تعلق به محلات را تقویت نکرده است، معماری امروز در مناطق کویری نمی‌تواند حس انسجام و هویت‌بخشی را برای فرزندان‌مان به‌نمایش بگذارد.

وی بیان کرد: امروز منظر و نمای شهری در محلات مختلف حس انسجام اجتماعی را تقویت نمی‌کند، در هر محله ساختمان‌ها کیفیت و نماهای گوناگونی دارند که حس تبعیض را تقویت می‌کند و در نتیجه آن، فرزندان ما در مواجهه با این ساختمان‌ها با تضاد اجتماعی مواجه خواهند شد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در حوزه حاشیه‌نشینی، انسجام اجتماعی و هویت به‌تاراج رفته است و کودکانی که اجداد آنها در روستاها با زندگی عشایری و کشاورزی و با حس اعتماد به‌نفس و انسان‌دوستی رشد و در حاشیه شهرها زندگی کرده‌اند، خود را فردی ضعیف می‌بینند.

وی ادامه داد: در فرآیند بازآفرینی شهری باید به حاشیه شهرها توجه کنیم. در حوزه معماری بومی، معماران تجربی پیش از این توانستند ساختمان‌هایی متناسب با اقلیم طراحی کنند، اما امروزه فضای غربت در نتیجه معماری حاکم شده است که منجر می‌شود فرزندان ما در آینده انسان‌های موثری در کشور نباشند.

فصلی جدید در تاریخ تحول اصفهان

شهردار اصفهان گفت: به‌عنوان شهردار متعهد هستم که حافظ شخصیت شهر و شهرداری اصفهان باشم و مصمم بر اینکه چیزی به‌غلط بر قامت اصفهان نپوشانم؛ تلاش ما این است که با استفاده از تفکر جوانانی همچون سازندگان و طراحان، فصل جدیدی را در تاریخ تحول اصفهان رقم بزنیم.

علی قاسم‌زاده اظهار کرد: جهان هستی همواره در حال تغییر است و منتظر عزم و اراده ما نخواهد ماند.

وی ادامه داد: در برابر تغییرات و تحولات مستمر جهان هستی می‌توانیم 3 موضع متفاوت داشته باشیم، نخستین موضع آن است که در مقابل دنیای در حال تحول مقاومت و در مقابل تغییر ایستادگی کنیم که این نمود تحجر است و تجربه تاریخی نشان داده است که هرکس بخواهد در مقابل تغییر بایستد، لاجرم در چرخه تغییرها خرد می‌شود.

شهردار اصفهان افزود: نگاه دوم آن است که در مقابل تغییر حالت تسلیم داشته باشیم، خود را در جریان تغییر رها کنیم و بدون اراده با جریان تغییر حرکت کنیم و رویکرد سوم این است که نه در مقابل تغییر بایستیم و نه اینکه خود را رها کنیم، بلکه این رویکرد ما را به ایجاد تغییر دعوت کند؛ رویکرد سوم تاکید دارد پیشگام تغییر باشیم و مغلوب مکان و زمان نشویم.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم شخصیت شهر را بشناسیم، توانسته‌ایم اصفهان نوینی را طراحی کنیم که با شخصیت آن در تعارض نباشد، گفت: از هر نسلی انتظار می‌رود از خود چیزی به یادگار بگذارد و در تاریخ تحول اصفهان نیز باید نگاه و تغییر جدید وجود داشته باشد و در راستای شخصیت اصفهان به‌وقوع بپیوندد.

شهردار اصفهان افزود: از ابتدای فعالیتم به‌عنوان شهردار به مردم تعهد داده‌ام که حافظ شخصیت شهر و شهرداری اصفهان باشم،بنابراین متعهد هستم چیزی به‌غلط بر قامت اصفهان نپوشانم؛ دیگر اینکه بتوانیم با تفکر جوانانی همچون سازندگان و طراحان، فصل جدیدی را در تاریخ تحول اصفهان رقم بزنیم، وقتی سخن از تغییر جهان هستی مطرح می‌کنیم به‌تبع آن باید معماری نیز تحول داشته باشد.

قاسم‌زاده بااشاره به اینکه امروزه به‌شدت در سازندگی و طراحی شهر به خلاقیت و نوآوری نیاز داریم، گفت: امروز به‌دنبال انسان‌هایی هستیم که ادراک و احساس قوی داشته باشند و بتوانند این ادراک را در معماری تجسم کنند و خالق مکان شوند.

وی تاکید کرد: در این دنیای پیوسته و در حال تغییر نباید شخصیت خود را گم کنیم، زیرا آنچه به ما هویت می‌دهد، شخصیت است و هر شهری به اقتضای عناصر هویتی خود شخصیتی دارد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه باید بتوانیم زبان نسل امروز را بفهمیم، افزود: با درک روایت شهر اصفهان، این روایت متصل را با ترجمان نسل امروز تبدیل به مکان، زمان و جذابیت‌هایی کنیم که برای آیندگان به‌یادگار بماند.

سخن پایانی

نخستین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان، با هدف بررسی معماری اصفهان و تقدیر از طراحان و معماران برتر این شهر برگزار شد. برپایی 8 کارگاه و ۶ پنل تخصصی با موضوع‌های مختلف حوزه معماری و شهرسازی از برنامه‌های این اجلاس بود و در ۲ روز برگزاری این اجلاس کارگاه طراحی نما و مصرف انرژی، نور و منظر شهر، طراحی معماری براساس اصول نماهای تهویه‌شونده، نمای سامانه‌های ایستا در ساختمان‌های صفر انرژی، آسیب‌شناسی نما و منظر شهری معماری معاصر اصفهان، ضرورت حرکت به‌سمت ساختمان‌های پایدار، جایگاه معماری پایدار در روند طراحی ساختمان و ایده‌پردازی در نما برگزار شد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oaxgq