پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 19849
تاریخ انتشار: 1401/07/12 06:58

نکات ضروری برای مراقبت و درمان واریس برای رانندگان کامیون

عواملی مختلفی مانند سن، جنسیت و ژنتیک در ابتلا به رگ های واریسی نقش دارند.

عواملی مختلفی مانند سن، جنسیت و ژنتیک در ابتلا به رگ های واریسی نقش دارند. اما شغل شما هم میتواند یکی از عوامل اصلی ابتلا به واریس باشد. هر شغلی که نیاز به ایستادن طولانی مدت داشته باشد مانند رانندگی با کامیون شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع مختلف رگ‌های واریسی قرار می‌دهد.

رانندگان کامیون باید به منظور جلوگیری از پیشرفت واریس اقدامات مراقبتی و درمانی لازم را انجام دهند. در این مقاله شما با اقدامات پیشگیرانه و روش های درمانی رگ های واریسی اشنا میشوید.

اهمیت مراقبت و درمان واریس برای رانندگان کامیون

رانندگان کامیون چون مسافت های طولانی رانندگی میکنند بیشتر دچار درد پا میشوند. کسانی که تمام روز مینشینند لازم است که خون در پاهایشان به خوبی جریان داشته باشد. سلامت اندام تحتانی برای سلامت کلی بدن شما بسیار مهم است. درد شدید و درد ضربان دار میتواند از علائم رگ های واریسی باشد. وضعیتی که مردان را بیشتر از آنچه تصور میکنید تحت تاثیر قرار میدهد. در واقع حدود یک چهارم مردان 30 تا 40 ساله و نیمی از مردان بالای 70 سال به بیمار رگ های واریسی مبتلا هستند.

تشخیص واریس

پزشک برای تشخصی واریس شما را معاینه میکند او ابتدا به پاهای شما نگاه میکند و در حالی که ایستاده اید ورم پای شما بررسی میکند. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد که نوع درد پای خود را توصیف کنید.

آزمایش ها

برای تشخیص رگ های واریسی پزشک ممکن است ازمایش اولتراسوند داپلر رگ پا را تجویز کند. اولتراسوند داپلر یک ازمایش غیر تهاجمی است که با کمک امواج صوتی جریان خون از طریق دریچه های رگ ها را بررسی میکند. اولتراسوند پا میتواند به تشخیص لخته خون کمک کند. در این ازمایش پزشک دستگاه کوچک دستی را روی پوست ناحیه مورد نظر حرکت میدهد. این دستگاه تصاویر رگ های پا را به مانیتور ارسال میکند تا نتایج را نماش دهد.

نکات لازم به منظور مراقبت و درمان واریس برای رانندگان کامیون

رانندگان کامیون به منظور مراقبت از رگ‌های واریسی و جلوگیری از پیشرفت این مشکل بهتر است اقدامات زیر را در نظر داشته باشند.

پاهای خود را به اطراف حرکت دهید.

بسیاری از رانندگان کامیون مشکلاتی مانند رگ های واریسی و ترومبوز ورید عمقی دارند. این  مشکلات تنها ناشی از افزایش سن نیست. بلکه ناشی از تجمع خون هنگام رانندگی است. به مرور زمان به دیواره های داخلی رگ ها فشار وارد میشود و در نتیجه رگ ها حالت ارتجاعی خود را از دست میدهند و به سمت بیرون حرکت میکنند. این تغییرات را نمیتوان به حالت اولیه بازگرداند.

بهتر است اغلب پاهای خود را به اطراف حرکت دهید. حرکت پاها میتواند به جریان خون کمک کند. هنگام توقف در ترافیک های جاده ای سعی کنید هر دو انگشت خود را به زمین فشار دهید و سپس رها کنید. این حرکت را چندین بار تکرار کنید. این کار هم میتواند به جریان خون در پا های شما کمک کند.

پاشنه‌های پا را بالا نگه دارید.

شما باید در صورت امکان استراحت کنید و پاهای خود را بالا بیاورید. رانندگی در تمام روز ممکن است عوارضی هم داشته باشد. زمان استراحت باید در صورت امکان پاهایتان بالا باشد.

جوراب‌های فشرده

جوراب های فشرده یا جوراب‌های واریس که توسط متخصصین واریس تجویز می‌شوند، می‌توانند به جلوگیری از تجمع خون در پاهای شما کمک کنند. این جوراب ها میتواند برای رانندگان کامیون به ویژه در موارید که زمان و مکان مناسب برای استراحت وجود ندارد مناسب باشد.

انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به رگ های واریسی مهم است. باوجود اینکه رگ های واریسی در اکثر موارد مشکل پزشکی خاصی ایجاد نمیکنند اما ممکن است دردناک شوند و نیاز به جراحی داشته باشند.

هر یک ساعت یک بار یا بیشتر توقف کنید.

احتمالا هر یک ساعت یک بار توقف و استراحت ممکن نیست اما شما باید سعی کنید هر زمان که میتوانید این کار را انجام دهید. توقف و حرکت به بدن شما این فرصت را میدهد تا خون را در اطراف بدن پمپاژ کندو مشکلات رگ های پا را از بین ببرد. بعد از پنج دقیقه پیاده روی و حرکات کششی احساس بسیار بهتری را تجربه خواهید کرد. به علاوه راه رفتن باعث کاهش احتمال ابتلا به اختلال عملکرد رگ ها در اینده میشود.

جراحی یا سایر روش های درمانی برای رگ‌های واریسی رانندگان کامیون

اگر درمان‌های خودمراقبتی و جوراب های فشاری به بهبود وضعیت شما کمک نکرد یا رگ های واریسی شما بدتر شدند پرشک جراحی یا سایر روش های درمانی را برای رگ های واریسی شما پینشهاد خواهد کرد:

  • اسکلروتراپی: پزشک به رگ های واریسی محلولی تزریق می‌کند که باعث بسته شدن آن رگ ها میشود. در عرض چند هفته رگ های واریسی شما محو می‌شوند. ممکن است لازم باشد تزریق را برای برخی رگ ها چند بار تکرار کنید. اسکلروتراپی نیازی به بیهوشی ندارد و در مطب پزشک انجام می‌شود.
  • لیزر: لیزر پالس های شدید نور را به رگ ها میفرستد و باعث میشود رگ ها به آرامی محو و ناپدید شوند. هیچ برشی یا سوزنی در این روش استفاده نمیشود.
  • کاتتر با کمک فرکانس رادیویی یا انرژی لیزر: این روش یک لوله نازک (کاتتر) را در رگ واریسی قرار میدهد و نوک کاتتر را با استفاده از فرکانس رادیویی یا انرژی لیزر گرم میکند. با برداشتن کاتتر گرما باعث از بین رفتن رگ های واریس و بسته شدن آنها میشود.

اگر هریک از روش‌های بالا برای درمان رگ‌های واریسی شما مناسب نباشند، پزشک عمل جراحی لیگاسیون و استریپینگ برای درمان واریس را به شما پیشنهاد خواهد کرد تا علاوه بر اینکه ظاهر نازیبای رگ های واریسی را از بین می‌برید از درد ناشی از آنها در امان باشید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36e5re