چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 10643
تاریخ انتشار: 1400/10/22 12:59

نمونه برقی تارا رونمایی می‌شود

صنعت خودرو جهان در حال پوست‌اندازی بوده و تا سال ۲۰۳۰ بیشتر خودروسازان، نمونه‌های خودروهای سوخت فسیلی را با برقی جایگزین خواهند کرد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۵۰ تردد خودروهای بنزینی و دیزلی در اکثر شهرهای جهان ممنوع خواهد شد.

در این راستا، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان جتکو، از رونمایی نمونه صنعتی خودرو برقی تارا تا پایان سال خبر داد و تصریح کرد: ورود به مرحله تولید انبوه خودرو برقی، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در کشور است.

تارای برقی

داود خسروی با بیان اینکه نمونه آزمایشی تارا برقی در تیر رونمایی شده، تبدیل پلتفرم خودرو بنزینی به برقی و طراحی پلتفرم اختصاصی خودرو برقی را دو مسیر تولید خودرو برقی در جهان دانست و گفت: در ایران نیز مشابه سایر کشورها عمل می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان جتکو با بیان اینکه طراحی پلتفرم جدید با مفهوم برقی هزینه قابل‌توجهی دارد، افزود: اگر خودرو برقی با اعمال تغییراتی در پلتفرم‌های بنزینی موجود طراحی و تولید شود، هزینه میلیارد دلاری در برنخواهد داشت و این یکی از روش‌هایی است که خودروسازان غربی مانند پژو، رنو و خودروسازان شرق آسیا نیز برای طراحی و تولید خودرو برقی استفاده کرده‌اند.

خسروی ادامه داد: شرکت جتکو با رویکرد ساخت اجزای اصلی خودرو در داخل برای کاهش هزینه تولید و کاهش ارزبری، پروژه ساخت خودرو برقی را روی جدیدترین پلتفرم ایران‌خودرو یعنی خودرو تارا آغاز کرده که خوشبختانه به نتایج بسیار خوبی هم تا این مرحله رسیده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان جتکو با بیان اینکه مجموعه پاورترین خودرو شامل الکتروموتور، باتری‌پک، درایو، شارژر و مبدل DC به DC به طور کامل توسط تیم‌های تخصصی جتکو طراحی و ساخت نمونه‌ها کاملا در داخل انجام شده، گفت: برخی قطعات کوچک به‌ویژه قطعات جزیی الکترونیکی از منابع خارجی تامین می‌شود که داخلی‌سازی آن نیز با توسعه زیرساخت‌ها در دستور کار برخی قطعه‌سازان است. 

خسروی ادامه داد: بهره‌برداری از خودرو برقی، فقط با تولید خودرو امکان‌پذیر نمی‌شود، چراکه استفاده از خودرو برقی، نیازمند ایجاد بستر و زیرساخت‌هایی در کشور مانند ایستگاه‌های شارژ سریع است که فراهم آوردن آن به عهده خودروساز نیست؛ همان‌طور که تامین جایگاه سوخت بنزین بر عهده خودروساز تولیدکننده خودرو بنزینی نیست.

وی افزود: ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی باید در سطح کشور ایجاد شود تا خودروهای برقی در زمان ۲۰ دقیقه شارژ شوند، ایجاد شرایطی برای پارکینگ‌های شخصی مالکان نیز ضروری است تا شارژ خودرو در زمان ۵ تا ۸ ساعت انجام شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان جتکو با بیان اینکه در تمام جهان دولت‌ها به تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای خودرو برقی کمک می‌کنند، افزود: علاوه‌بر توسعه شبکه ایستگاه‌های شارژ خودرو، تامین برق مورد نیاز به‌ویژه در ماه‌های پیک مصرف برق دارای اهمیت است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت در شرکت‌های قطعه‌سازی گفت: قطعه‌سازان نیز برای به تولید انبوه رسیدن خودرو برقی نیاز به حمایت‌هایی به ویژه درباره سرمایه‌گذاری در خطوط تولید دارند که ضروری است در این زمینه نیز تسهیلات لازم از سوی بانک‌ها در اختیار آنها قرار گیرد.

خسروی گفت: نمونه‌سازی محصول در شرکت جتکو انجام‌ می‌شود تا امکان تولید قطعات در کشور و وجود دانش طراحی و ساخت آن به اثبات برسد، اما باید شرایطی فراهم و زیرساخت لازم برای تولید انبوه ایجاد شود. 

وی ادامه داد: در حال‌حاضر، در جهان بخش قابل‌توجه هزینه خودرو برقی، مربوط به پک باتری است که بین ۳۵ تا ۴۵ درصد قیمت خودرو را شامل می‌شود و در همه کشورها به خریدار خودرو برقی یارانه‌های دولتی تخصیص می‌یابد که بخشی از هزینه تولید را پوشش می‌دهد، مشوق‌هایی مانند پارکینگ رایگان، امکان تردد در محدودیت‌های طرح ترافیک و تخفیف در بیمه و مالیات برای خودروهای برقی نیز در نظر گرفته می‌شود. 

افزایش عرضه خودرو

براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده و تاکیدات وزارت صنعت، معدن و تجارت، گروه صنعتی ایران‌خودرو قصد دارد در سه ماهه پایانی امسال بیش از ۱۶۰هزار خودرو را روانه بازار کند که این عدد بیش از ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش خواهد داشت.

براساس برنامه ‌زمان‌بندی تولید و عرضه خودرو از سوی بزرگ‌ترین خودروساز کشور و به‌‌منظور تحقق اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت در تنظیم بازار خودرو، تا پایان سال به طور میانگین ماهانه بیش از ۵۵ هزار خودرو وارد بازار خواهد شد. در حال‌حاضر در کنار حفظ روند افزایشی تولید، خودروهای دارای کسری قطعه در حال تکمیل و عرضه است و بر همین اساس تا پایان سال بیش از ۱۶۰ هزار خودرو تجاری‌سازی و عرضه خواهد شد. همچنین با اجرای برنامه‌های تکمیل و عرضه خودرو، خودروهای دارای کسری کاهش ۵۰ هزار دستگاهی را تجربه خواهد کرد.

درحال‌حاضر تکمیل و تجاری‌سازی خودروها، در کنار افزایش تولید، روند ثابتی گرفته به گونه‌ای که در دو روز تعطیل هفته گذشته، ۴ هزار و ۴۰۰ خودرو تکمیل و تجاری‌سازی شده است.

گفتنی است با تامین قطعات حساس الکترونیک به‌ویژه ACU، تولید و عرضه خودرو روند افزایشی گرفته و با پیگیری‌های مستمر در زنجیره تامین و همکاری و همدلی قطعه‌سازان داخلی، این روند با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vynn4