چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 6427
تاریخ انتشار: 1400/09/02 13:10

نمایش ثروت‌های معدنی ایران در اکسپو۲۰۲۰

با پشت‌سر گذاشتن چالش‌های بی‌شمار ناشی از ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، در نهایت نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰، در دوبی در تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۰ (۲۰۲۱)، با یک سال تاخیر، به مدت ۶ ماه آغاز به کار کرد. موضوع این نمایشگاه «پیوند افکار، خلق آینده» است که بر اهمیت ایجاد راه‌حل‌های پایدار برای آسیب‌های زیست‌محیطی فعلی جهان تأکید دارد و همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی را به‌عنوان ابزاری برای مقابله با مشکلات جهان و حرکت به مرحله بعدی پیشنهاد می‌دهد که در آن فناوری و پایداری دست در دست هم دارند.

پس از عبور آهسته جهان از بحران فراگیری کرونا، اهمیت برگزاری رویداد اکسپو در دوبی، در ۳ سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و البته ملی برای ایران با حضور ۱۹۲ کشور در کشور امارات بسیار حائز اهمیت است.

هفته معدن در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی، از ۲۷ آذر تا ۴ دی ۱۴۰۰ در محل پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰، با هدف ارتقای جایگاه و توسعه فرهنگ معدنکاری و همچنین ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش معدن کشور برگزار می‌شود. اکسپو، مجموعه نمایشگاهی جهانی است که هر ۵ سال یک‌بار در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود و هر کشور، دستاوردهای گوناگونش را در گذشته، حال و آینده به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه، فرصتی طلایی برای عرضه دستاوردها در راستای جذب سرمایه و مراودات بین‌المللی برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی کشورها به‌ویژه شهرهای میزبان است.

نمایشگاه‌ها در عرصه سیاست، اقتصاد، اوضاع اجتماعی، فرهنگی و هنری ملل، نقش بسیار موثری ایفا می‌کنند و در همین ارتباط کشورهای جهان، رسالتی مهم و چندجانبه برای نمایشگاه‌ها قائل هستند، چراکه ایجاد و برپایی نمایشگاه‌ها نه‌تنها در زمینه ارتقای علمی و دانش فنی و ویژگی‌های گوناگون امور نمایشگاهی موثر هستند، بلکه از سوی دیگر، فضای مناسب برای انتقال و تبادل اطلاعات و ابتکارات و ایده‌ها در ۱۸۰ روز برگزاری هستند که در یک محدوده خاص زمانی و مکانی موجبات افزایش مستمر کارآیی و اثربخشی امور بازرگانی و افزایش همکاری‌های ملی و بین‌المللی و متعاقب آن نیرومند کردن بنیه اقتصادی کشورها را فراهم می‌آورند.

نمایشگاه جهانی اکسپو، یکی از ابزارهای مهم برای رونق بخشیدن به اقتصاد در چشم‌انداز بلندمدت و انجام فعالیت‌های موثر برای ارتقا و سطح اشتغال و ایجاد روابط بین‌المللی و تبادل فرهنگی ملت‌ها و جلب گردشگران و در عین حال هدف سرمایه‌های سرگردان است. وضعیت معادن ایران به نوعی است که کشور ما جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه معدنکاری و در جایگاه دهم جهان است.

در برخی مواد معدنی رتبه‌های بهتر را به خود اختصاص داده‌ایم، به‌طوری که رتبه کشور در تولید و ذخیره گچ، اول است و در مس رتبه چهارم در جهان مربوط به ایران است. ایران تا سال ۹۱ واردکننده فولاد بود که درحال‌حاضر در تولید فولاد جزو ۱۰ کشور برتر قرار داریم و در سال گذشته ۶.۵ میلیون تن فولاد خام از کشور صادر شده است. در حوزه سیمان، مصرف کشور ۶۵ میلیون تن است و تولیدکننده ۷۵ میلیون تن هستیم. بر این اساس، ظرفیت خالی ما ۱۰ میلیون تن است و هیچ کمبودی در این عرصه احساس نمی‌شود.

مسلما معرفی و حضور آخرین دستاوردها و یافته‌ها در بخش معدن ایران از سوی نخبگان و خبرگان ما در این صنعت، نتایج مطلوبی را برای اقتصاد معدنی ایران به همراه خواهد داشت. با فضایی که اکسپو ۲۰۲۰ دوبی پیش‌روی ایران قرار داده، اگرچه برخی کشورها به خیال خود قصد منزوی کردن ایران را دارند اما یک فرصت بی‌بدیل خواهیم داشت که با استفاده از تمامی ظرفیت‌های خود بتوانیم چهره واقعی ثروت‌های معدنی ایران را به جهانیان نشان دهیم.

خانه معدن ایران از طریق بکارگیری فناوری و تدوین هوشمند و واقعیت‌افزوده و A/R در این المپیک جهانی نسبت به معرفی ظرفیت‌های معدنی کشور به‌نحو مطلوب و شایسته و معرفی ظرفیت‌های معدنی کشور روی نقشه کلی ایران و همین‌طور معرفی ظرفیت‌های معدنی موجود در نوار مرزی شرق کشور با هدف ایجاد زیرساخت اقتصادی مردمی و انجام فعالیت‌های راهبردی در سطح ملی و فراملی در حوزه مدیریت بخش خصوصی کشور اقدام می‌کند که در این راه، همکاری معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین‌شناسی در ارائه به‌موقع اطلاعات بسیار حائز اهمیت بوده است.

برگزاری و حضور در چنین نمایشگاه جهانی بزرگی برای هر کشوری که در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی گام برمی‌دارد، می‌تواند یک موقعیت بی‌نظیر باشد که به‌وسیله آن می‌تواند ره‌صدساله را یک شبه طی کنند. با توجه به اینکه از بزرگ‌ترین ویژگی‌های اکسپو، فراهم آوردن محیطی مسالمت‌آمیز و به دور از هرگونه مسائل سیاسی و حاشیه‌ای است درصددیم در طول ۶ ماه برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دوبی بدون تشریفات خاص سیاسی، ملاقات‌ها و نشست‌هایی معدنی را با بنگاه‌های معدنی در جهان با دستیابی به اهداف زیر برگزار کنیم: 

۱- تقویت روابط بین‌الملل در حوزه صنعت معدنکاری با هدف افزایش و ارتقای رشد تبادلات اقتصادی و بین‌المللی

۲- ایجاد رونق در اقتصاد معدنی در کشور

۳- ایجاد درآمد و ثروت برای کشور از طریق برقراری روابط تجاری جدید

۴- بازارسازی برای کالاهای معدنی دارای مزیت نسبی

۵- آشنایی جهانیان با ظرفیت‌های معدنی ایران و سایر کشورها

۶ - نمایش ظرفیت‌ها و دستاوردهای معدنی کشور

 و در نهایت معرفی رویکردهای آینده کشور حول‌محور معدن و صنایع معدنی در این اکسپو.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48mlk3