پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 19178
تاریخ انتشار: 1401/06/01 00:01
معاون صادرات و امور بین‌الملل ایران‌خودرو خبر داد

نمایش توانمندی ایران در روسیه

معاون صادرات و امور بین‌الملل ایران‌خودرو گفت: در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو، توانمندی‌های ۲۱ شرکت از زیرمجموعه ایران‌خودرو در سطوح مرتبط با خودروهای سواری، سنگین و نیمه‌سنگین و خدمات مهندسی با ارائه ۹۹ قطعه و در ۲۳۲ مترمربع به نمایش گذاشته خواهد شد.

 با توجه به اینکه بازار این کشور، کشش تقاضای بسیاری برای قطعات خودرو دارد، زنجیره ارزش ایران‌خودرو در هر بخش که ظرفیت صادراتی دارد در این نمایشگاه ارائه می‌شود و معیار کلیدی در انتخاب حاضران در نمایشگاه نیز توانمندی در حوزه قطعه‌سازی بوده است.

امیرعباس فرنودی، با اشاره به تحریم صنعت خودرو روسیه گفت: هدف از حضور در نمایشگاه روسیه، شکل‌گیری همکاری‌های بلندمدت با خودروسازان یا قطعه‌سازان این کشور است. به‌گزارش ایکوپرس، شرکت‌هایی برای حضور در این نمایشگاه گزینش شدند که صاحب تکنولوژی تولید قطعه یا تکنولوژی و دانش خدمات فنی‌مهندسی هستند تا بتوانند به‌طور مستقیم در بازار روسیه فعالیت کنند.

فرنودی افزود: تام، ایپکو، گروه یاپکو، ایران‌خودرو دیزل، چرخشگر، ومکو و ایدم در این نمایشگاه حضور داشته و نمونه قطعات خود را در حوزه سواری و تجاری به نمایش خواهند گذاشت. همچنین توانایی شرکت‌هایی که تولیدکننده قطعات ریخته‌گری و ماشین‌کاری هستند نیز در این نمایشگاه به نمایش در خواهند آمد که شامل توسعه عمران نائین، ریخته‌گری چدن، محورسازان، اشتاد و نیرومحرکه است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تریم و تزئینات داخلی خودرو نیز شرکت مهرکام پارس در نمایشگاه مسکو حاضر خواهد بود، گفت: شرکت آپکو به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات و قطعات آپشن و تیونینگ خودرو، در این نمایشگاه حضور خواهد داشت تا به‌عنوان جزو انتهایی زنجیره ارزش بتواند به مشتریان روس خدمات ارائه دهد.

به‌گفته معاون صادرات و امور بین‌الملل ایران‌خودرو، دستاوردهای شرکت‌های گروه یاپکو، شامل شرکت مبدل خودرو پاک و الکتریک خودرو شرق، اگزوز خودرو خراسان و... نیز در این نمایشگاه ارائه خواهند شد.

وی تاکید کرد: تمامی این شرکت‌ها بخش‌هایی از زنجیره ارزش ایران‌خودرو به‌شمار می‌روند که از ظرفیت صادراتی برخوردار بوده و نمونه قطعات خود را در این نمایشگاه به نمایش خواهند گذاشت.

فرنودی با بیان اینکه به‌منظور نمایش کامل زنجیره ارزش ایران‌خودرو، یک دستگاه خودرو تارا اتوماتیک برای عرضه در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت، گفت: با توجه به نتایج کلینیک خودرو تارا که سال گذشته در کشور روسیه برگزار شد، براساس نیاز و ذائقه مشتریان روسی، چند تغییر در محصول اعمال شده تا نیاز این بازار را تامین کند.

معاون صادرات و امور بین‌الملل ایران‌خودرو تصریح کرد: هدف‌گذاری ایران‌خودرو برای ورود مجدد به بازار روسیه، کاملا راهبردی و تجاری است.

فرنودی در ادامه اظهار کرد: نگاه ما به روسیه به‌عنوان یک بازار استراتژیک صادراتی بوده، در سال گذشته نیز با توجه به شرایط رقابتی بازار روسیه و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک، ۳ محصول ایران‌خودرو در این بازار مورد مطالعه جایگاه‌یابی قیمتی قرار گرفت.

وی افزود: این کشور پنجمین بازار بزرگ مصرف خودرو در جهان بوده و یکی از بازارهای بسیار جذاب، دارای پیچیدگی و رقابت شدید در منطقه است، به همین دلیل از دو سال گذشته برای حضور مجدد ایران‌خودرو در این بازار، مطالعه، برنامه‌ریزی و مذاکراتی انجام‌شده و در حال دستیابی به توافقات خوبی نیز هستیم که به محض حصول نتیجه، در این‌باره اطلاع‌رسانی خواهد شد. به‌گفته فرنودی، به‌دلیل خاطرات خوبی که مردم روسیه از خودرو سمند دارند، ایران‌خودرو برند معتبری در این کشور به‌شمار می‌رود.

گفتنی است، نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو از 31 مرداد تا 3 شهریورم در روسیه برگزار می‌شود.

افزایش تولید و عرضه هایما

مدیر عملیات فروش محصولات ایران‌خودرو، از افزایش برنامه‌های فروش محصول هایما مطابق با افزایش ظرفیت تولید این محصول در سایت خراسان خبر داد.

کیوان پناهی با بیان اینکه مطابق با برنامه‌ریزی انجام‌شده، ظرفیت تولید محصول هایما براساس نیاز بازار افزایش خواهد یافت، گفت: متناسب با این امر، برنامه‌های فروش متنوعی (فوق‌العاده، فوری و پیش‌فروش) نیز برای آن به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی افزود: در حال‌حاضر محصول هایما S۵ و S۷ در سایت ایران‌خودرو خراسان به تولید می‌رسد و به‌زودی محصول جدید خانواده هایما به‌نام ۸S به سبد تولیدات این شرکت افزوده خواهد شد.

به‌گفته پناهی، استقبال مشتریان از این محصول سبب برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید آن شده و به‌زودی نیازمندی‌های بازار به‌طور کامل از محل کارخانه تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: تا پایان سال، چند مرحله فروش فوق‌العاده، فوری و پیش‌فروش و با ظرفیت مناسب در نظر گرفته شده که اجرای بخش‌نامه‌های فروش، سبب افزایش عرضه به بازار و تامین نیاز مشتریان خواهد شد.

پناهی تصریح کرد: میزان عرضه هایما به نسبت تقاضای موجود در بازار خواهد بود و نگرانی درباره ظرفیت تولید ایران‌خودرو وجود ندارد.

خودرو ناقص صفر شد

قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد: با برنامه‌ریزی و اقدامات انجام‌شده و همت و تلاش کارکنان، خودروهای ناقص در سایت مرکزی ایران‌خودرو به صفر رسیده و صرفا خودروهای ناقص سایت تبریز در حال تکمیل و تجاری‌سازی است.

کیانوش پورمجیب با بیان اینکه هم‌اکنون سایت تولیدی ایران‌خودرو در تبریز در حال تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص است، تصریح کرد: روزهای آینده، پایان خودرو ناقص در گروه صنعتی ایران‌خودرو خواهد بود.

به‌گفته وی، خودروهای سایت ایران‌خودرو در تهران ۲۷ مرداد، در حالی به صفر رسیده که سال گذشته در همین روز، ۳۲ هزار و ۴۵۷ خودرو ناقص در پارکینگ‌های اصلی و جانبی این سایت تولیدی دپو شده بود.

پورمجیب با اعلام به صفر رسیدن خودروهای سمند ناقص در سایت تبریز، گفت: در حال‌حاضر سورن تنها محصول دارای کسری قطعه است که با پایان یافتن آن در سایت تبریز، نقطه پایانی بر خودرو ناقص در گروه صنعتی ایران‌خودرو گذاشته خواهد شد.

وی افزود: در بهمن سال گذشته، ۸۲.۵۰۰ دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ‌های ایران‌خودرو متوقف بود که در حال‌حاضر کاهش ۸۹ درصدی داشته است.

پورمجیب از رشد ۴۳ درصدی تولید خودرو کامل از ابتدای سال در گروه صنعتی ایران‌خودرو خبر داد و گفت: از ابتدای سال تا ۲۷ مرداد، ۲۲۹.۰۸۸ خودرو کامل تولید شده در حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته تعداد تولید کامل، ۱۶۰.۲۰۶ خودرو بوده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی، با افزایش ۳۷ درصدی، اسناد ۲۱۹.۷۱۳ خودرو صادر شده و تحویل خودرو به مشتریان نیز افزایش ۲۷ درصدی را تجربه کرده است.

به‌گفته پورمجیب از ابتدای امسال تا ۲۷ مرداد، ۲۲۵.۸۳۲ دستگاه تحویل مشتریان شده است.

دریافت استاندارد GSO برای دنا

قائم‌مقام توسعه و تولید ایران‌خودرو، از دریافت استاندارد کشورهای حوزه خلیج‌فارس (GSO) برای محصول دنا خبر داد و گفت: با دریافت این استاندارد، امکان صادرات دنا به عمان و سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس فراهم شده است.

پورمجیب با بیان اینکه با توجه به برنامه صادرات ۱۰۰ هزار خودرو در ۳ سال آینده، توسعه محصولات از جایگاه ویژه‌ای در راهبردهای ایران‌خودرو برخوردار است، گفت: ایران‌خودرو تجربه صادرات انواع خودرو به کشورهای گوناگون را دارد و جمهوری آذربایجان از جمله این کشورهاست.

وی افزود: حدود ۵ سال است به جمهوری آذربایجان محصولات گوناگونی صادر کرده‌ایم و در ۲ سال گذشته، بالاترین فروش خودرو را نسبت‌به سایر رقبا در بازار این کشور داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه میزان صادرات خودروهای ایران‌خودرو به بازار جمهوری آذربایجان، نشان از توان رقابت با سایر محصولات بازار این کشور دارد، گفت: مصمم هستیم کیفیت و امکانات محصولات خود را ارتقا دهیم.

وی از برنامه تولید محصول جدید «ری‌را» در سال آینده خبر داد و گفت: این خودرو از نظر کیفیت، امکانات و طراحی قابلیت رقابت با رقبا در کشورهای هدف صادراتی ما به‌ویژه جمهوری آذربایجان، روسیه، عمان و عراق را دارد، افزون‌بر این کشوری مانند سنگال نیز جزو بازارهای هدف صادراتی اصلی ایران‌خودرو است.

پورمجیب حجم بازار خودرو در کشور روسیه را از سایر کشورهای اطراف بیشتر دانست و گفت: سال گذشته محصول تارا را در نمایشگاه این کشور به نمایش گذاشتیم و در کلینیکی که برگزار شد، این خودرو از منظر مشتریان روسی مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج این بررسی نشان می‌دهد این خودرو شانس خوبی برای فروش در بازار روسیه دارد.

وی با اشاره به نمایشگاه خودرو روسیه گفت: تحقیقات و مطالعات دیگری در این نمایشگاه خواهیم داشت و امیدواریم در ۶ ماه آینده صادرات به روسیه تقویت شده و این فرآیند را با خودرو جدید ری‌را توسعه دهیم.

قائم‌مقام توسعه و تولید ایران‌خودرو با بیان اینکه از چند سال گذشته تحت شدیدترین تحریم‌ها بوده‌ایم، تصریح کرد: آموخته‌ایم که در چنین موقعیتی چطور از نظر فناوری و بازرگانی دوام آورده و به تولید محصولات خود ادامه دهیم، در شرایط تحریمی قادر به تولید بیش از ۵۰۰ هزار خودرو بوده‌ایم؛ بنابراین همین مسیر را ادامه خواهیم داد و با طراحی و توسعه محصولات جدید و مطابق با استانداردهای جهانی در بازارهای بین‌المللی نیز حضور خواهیم داشت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4byqne