سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 16377
تاریخ انتشار: 1401/02/26 02:11
جامع‌ترین نمایشگاه نوآوری و فناوری کشور برگزار شد

نمایش آخرین تغییرات تکنولوژی و نوآوری منطقه

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس با حضور ۴۰۰ استارت‌آپ و دانش‌بنیان فعال برگزار شد. در این رویداد شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری، سرمایه‌گذاران و مخترعان به معرفی جدیدترین محصولات و خدمات فناورانه خود به مشتریان و جامعه نوآوری کشور پرداختند.

 

این نمایشگاه با هدف توسعه همکاری و مشارکت میان بازیگران کلیدی زیست‌بوم نوآوری و فناوری، جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها و همچنین معرفی فرصت‌های نوین سرمایه‌گذاری، شبکه‌سازی و تولید محتوای آموزشی برگزار شد. گفتنی است در این نمایشگاه، آخرین تغییرات تکنولوژی و نوآوری منطقه ارائه شد.

رشد اقتصاد دیجیتال، از اهداف اینوتکس

ایجاد فضایی برای بحث و بررسی مسائل و مشکلات پیش‌روی توسعه فناوری در کشور و ارائه راهکارهای جدید برای رشد اقتصاد دیجیتال، از اهداف نمایشگاه اینوتکس است و موضوعاتی مانند تنظیم‌گری و فین‌تک، فضای مجازی و حکمرانی کشور، رقابت در اقتصاد دیجیتال و مواردی از این دست در این نمایشگاه بررسی شد.

ایجاد فضایی برای بحث و بررسی مسائل و مشکلات پیش‌روی توسعه فناوری در کشور و ارائه راهکارهای جدید برای رشد اقتصاد دیجیتال، از اهداف نمایشگاه اینوتکس است و موضوعاتی مانند تنظیم‌گری و فین‌تک، فضای مجازی و حکمرانی کشور، رقابت در اقتصاد دیجیتال و مواردی از این دست در این نمایشگاه بررسی شد.

به گزارش صمت، اینوتکس امسال از کشورهای روسیه، هند، مالزی، قرقیزستان و اندونزی مخاطب دارد و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه استقبال خوبی از این دوره داشتند. شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در فضایی به مساحت ۵ هزار مترمربع، محصولات‌شان را به نمایش می‌گذارند و شرکت‌های بزرگی هم در این دوره حضور یافتند.

در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری، سرمایه‌گذاران و مخترعان به معرفی جدیدترین محصولات و خدمات فناورانه خود به مشتریان و جامعه نوآوری کشور خواهند پرداخت. صالح سپاسدار، برگزارکننده این رویداد نمایشگاهی در گفت‌وگو با صمت گفت: شرکت‌های متفاوتی در این دوره از برگزاری اینوتکس حضور دارند؛ مجموعه‌های گوناگونی از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، بانک‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه فعالیت‌های تجاری خلاقانه شناخته‌شده‌ترند، از جمله این شرکت‌کنندگان هستند.

سپاسدار در ابتدای این گفت‌وگو با بیان اینکه اینوتکس، نمایشگاه نوآوری و خلاقیت است، اظهارکرد: در این دوره از برگزاری این رویداد، همه شرکت‌ها سعی کرده‌اند محصولات و خدمات نوآورانه‌ای را نمایش دهند و در معرض دید عموم بگذارند و با افرادی که از قبل در ارتباط بودند یا می‌خواهند در آینده با آنها ارتباط بگیرند، دیدار کنند. وی در تشریح جزییات برگزاری این رویداد عنوان کرد: نمایشگاه در چند بخش برگزار می‌شود. یک بخش نمایشگاهی که هدف آن مانند نمایشگاه‌های دیگر تعامل شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان با یکدیگر است، نمایش کالا و خدمات است. بخش‌های گوناگون رویدادی را نیز در این نمایشگاه پیش‌بینی کرده‌ایم. در همین راستا، یک رویداد به‌نام استیج را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در مدت زمان برگزاری این رویداد روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر در قالب پنل، صحبت و سخنرانی می‌کنند. رویداد ایستگاه آینده نیز به رویدادهای پیش‌رو یا رویدادهای آینده نزدیک و آینده دور می‌پردازد. رویداد حکمرانی که با نام جی‌فروم شناخته می‌شود را نیز تعریف کرده‌ایم. در این بخش، قرار است افرادی که در قانون‌گذاری دخیل هستند با دست‌اندرکاران بخش خلاقیت و نوآوری در همه صنایع در ارتباط باشند و در قالب گفت‌وگوهای دوستانه برای مشکلات و چالش‌های موجود راه‌حل پیدا کنند.

شناسایی نیازهای تکنولوژیک دانش‌بنیان‌ها

این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه افزود: یک بخش دیگر با عنوان سراج نیز در این دوره از برگزاری اینوتکس تعریف کرده‌ایم که در این قسمت، سخنرانی معکوس خواهیم داشت. با برگزاری این بخش درصددیم شرکت‌هایی که به‌دنبال تکنولوژی جدید هستند، نیاز خود را مطرح کنند و کسانی که توان و خلاقیتش را دارند با خلق ارزش، آن تکنولوژی را ایجاد کنند. در بخش نمایشگاهی نیز شرکت‌ها، کالاها یا خدمات‌شان را به نمایش می‌گذارند. شرکت‌های متفاوتی در این دوره از برگزاری اینوتکس حضور دارند؛ مجموعه‌های گوناگونی از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، بانک‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه فعالیت‌های تجاری خلاقانه شناخته‌شده‌ترند، از جمله این شرکت‌کنندگان هستند. وی درباره اینکه مهم‌ترین و بارزترین وجه تمایز این دوره از برگزاری نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبلی چیست، گفت: باید همواره تلاش کنیم تا اقدامات امروز نسبت به اقدامات قبلی بهتر و با ارزش‌افزوده بیشتری باشد. ما هم از همه توان‌مان استفاده کرده‌ایم تا شرایط خوبی را برای برگزاری این رویداد ایجاد کنیم؛ بنابراین اینکه این نمایشگاه چه مزیت‌هایی نسبت به دوره‌های قبلی داشته سوالی است که شرکت‌کنندگان در این رویداد باید پاسخ آن را بدهند اما قطعا تلاش‌شده نسبت به دوره‌های گذشته اتفاقات بهتری رقم بخورد.

ظرفیت‌های پارک علم و فناوری پردیس

سپاسدار در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ظرفیت پارک‌های علم و فناوری پردیس نسبت به برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: سابق بر این، برگزاری این رویداد در مکان‌های نمایشگاهی با محدودیت‌هایی روبه‌رو بود. بنابراین پارک فناوری پردیس تصمیم گرفت در فضایی که بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری است، زیرساختی برای رویداد آماده کند تا محدود به فضاهای معمول نباشد. البته به عقیده من، هیچ‌کدام از سایت‌های نمایشگاهی نباید با محدودیت‌های دست‌وپاگیر روبه‌رو باشند. نمایشگاه‌ها و رویدادها باید به‌واسطه ماهیت اصلی خود متفاوت از هم باشند. اینکه به‌واسطه قوانین و چارچوب‌ها و آیین‌نامه‌ها، یونیفرم یکسان بر تن همه نمایشگاه‌ها کنیم، قطعا باعث از دست رفتن خلاقیت خواهد شد. رویدادها متفاوت از هم هستند و باید خلاقیت بر آنها تاثیر بگذارد و براساس ماهیت خود لباسی متفاوت به تن کنند. قوانین نمایشگاهی ما باید عوض شود. قانون ما به ۲0، ۳0 سال پیش برمی‌گردد و امروز باید متفاوت‌تر به نمایشگاه‌ها نگاه کرد.

وی افزود: سال‌ها برای نمایشگاه‌ها زحمت کشیده می‌شود تا به یک برند تبدیل شوند. برای اینکه یک برند به دوره رشد خود برسد باید این امکان را داشته باشد که تغییر کند؛ بنابراین از قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران نمایشگاهی خواهش می‌کنم شرایط پوست‌اندازی رویدادها را فراهم کنند.

لزوم حمایت از دانش‌بنیان‌ها

این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه به بیان مهم‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و گفت: محدودیت‌ها برای این شرکت‌ها زیاد است. نرخ موفقیت در یک محصول یا کالایی با پایه علمی نرخی کوچک است و این‌ها نیاز به حمایت دارند تا بتوانیم با خلق ارزش از خروج ارز جلوگیری کنیم. باید به شکل‌گیری ایده‌های جدید کمک کنیم. یعنی آمادگی بالای ۹۰ درصد شکست در خلاقیت‌های جدید را داشته باشیم اما با این اطمینان به مسئله نگاه کنیم که ۱0 درصد باقیمانده ارزش‌آفرین است و برای کشور ارزشمند خواهد بود.

سخن پایانی

نمایشگاه اینوتکس، یک رویداد منحصربه‌فرد در اکوسیستم نوآوری و فناوری است که هرساله ازسوی پارک فناوری پردیس و با حضور کارآفرینان و صاحب‌نظران مطرح حوزه علم و فناوری برگزار می‌شود. هدف اصلی از برگزاری این رویداد، تلاقی ۳ ترند برتر زیست‌بوم نوآوری و فناوری است؛ از سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها و استارت‌آپ‌ها تا افزایش همکاری و مشارکت و نیز گفت‌وگو و شبکه‌سازی میان بازیگران اصلی این زیست‌بوم و در نهایت توسعه زیست‌بوم نوآوری پردیس. برگزارکنندگان این نمایشگاه برآنند در زمانی که عدم‌اطمینان زیادی بر صاحبان کسب‌وکارها حکمفرماست، با اجتماعی از کارآفرینان مطرح و سیاست‌گذاران عرصه نوآوری و فناوری به‌دنبال پاسخگویی به یک سوال ساده باشند و آن اینکه گام بعدی چیست؟


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2aym8l