پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 17329
تاریخ انتشار: 1401/03/18 00:51

نمایشگاه بی‌بدیل وغیرقابل جایگزین

حسنعلی موبدی_کارشناس صنعت نمایشگاهی

از دسامبر ۲۰۱۹ میلادی، همزمان با شیوع ویروس کرونا، خسارات غیرمنتظره و سنگینی به صنعت نمایشگاهی که سالانه ۲۹۰ میلیارد یورو به تولید ناخالص داخلی جهان کمک می‌کند و برای بیش از ۳،۲۰۰،۰۰۰ نفر در عرصه بین‌المللی شغل ایجاد کرده، وارد شده است.

 اگر در نظر بگیریم که هر سال افزون بر ۳۰۰ میلیون نفر از نمایشگاه‌ها در اقصی نقاط جهان دیدن می‌کنند و با آخرین دستاوردهای بشر در زمینه تکنولوژی و فرآورده‌های جدید تجاری و صنعتی آشنا می‌شوند، به‌خوبی می‌توانیم به نقش نمایشگاه‌ها در گسترش روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها و ایجاد تفاهم میان ملت‌ها پی ببریم.

به اعتقاد کارشناسان کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته، توسعه و بهبود اقتصاد در کشورهای جهان با صنعت نمایشگاهی عجین شده و نمایشگاه یکی از بهترین ابزارها برای توسعه صادرات و تجارت است.

 اتفاقی که در نمایشگاه‌های جهانی (اکسپوها) هم رقم می‌خورد که دولت‌ها بیشترین نقش را ایفا می‌کنند و شعار روز جهانی نمایشگاه‌ها (۲۰۲۲) هم حاکی از این موضوع مهم است.

انجمن جهانی نمایشگاه‌ها به‌خوبی جایگاه صنعت نمایشگاهی را در توسعه اقتصادی دنیای امروز تبیین کرده است.

نمایشگاه، محل خلاقیت و ارائه توانمندی‌هاست، چراکه نقش بی‌بدیل این صنعت در رونق فضای کسب‌وکار، افزایش سهم گردشگری تجاری، رشد صادرات غیرنفتی و توسعه روابط و تجارت بین‌الملل، زنجیره ارزش، رونق و ابزاری برای توسعه شهرها بر اهالی فن و خبرگان اقتصاد پوشیده نیست.

روز جهانی نمایشگاه‌ها، روز قدرشناسی از خدمات، زحمات و فعالیت‌های ثمربخش همه کسانی است که از طریق مدیریت نمایشگاه‌ها، مشارکت در نمایشگاه‌ها، تامین نیازها یا ارائه خدمات مرتبط با نمایشگاه‌ها و رسانه‌ها موجب می‌شوند این ابزار مهم بازاریابی، بتواند نقش موثر خود را در توسعه تجارت بین‌المللی، انتقال فناوری‌های پیشرفته به کشورها، جذب سرمایه‌گذاری‌ها، گسترش صنعت گردشگری، افزایش فرصت‌های شغلی و تحقق ده‌ها هدف دیگر به‌خوبی ایفا کند.

برگزاری نمایشگاه و حضور شرکت‌کنندگان منجربه ساماندهی بازار در شکل کلان شده و بسیاری از مسائلی که در بازار امروز کشور به‌عنوان معضل از آنها نام برده می‌شود، رفع می‌شد.

حضور مقامات اقتصادی و تجاری کشورهای همسایه و منطقه به پربارتر شدن نمایشگاه‌های داخلی کمک کرده و فعالان هر حوزه را با تحولات بین‌المللی آگاه می‌کند.

نمایشگاه به‌معنای به نمایش درآوردن توانمندی‌های گذشته و حال یک صنعتگر یا خدمات‌رسان است تا به بازار معرفی ‌شود. بخشی از رقابت در بازاریابی و بازارسازی در محل نمایشگاه‌ها محقق می‌شود تا سهم هر فعال صنعتی را در بازار بیشتر کند.

مجریان برگزارکننده این نمایشگاه‌ها هم نقش موثری در کیفیت برگزاری داشته‌اند و هرچه سواد نمایشگاهی کشور بالاتر برود، فعالیت در بخش نمایشگاهی پویاتر و روزآمدتر خواهد شد.

بدون شک اگر تلاش‌ها و خدمات شایان سپاسگزاری مجریان برگزاری نمایشگاه‌ها نبود، صنعت نمایشگاهی ما هرگز نمی‌توانست به یکی از مطرح‌ترین و موفق‌ترین صنایع نمایشگاهی در خاورمیانه و افریقا تبدیل شود.

 افتخار نام‌گذاری این روز جهانی توسط استاد شاهرخ مدرس، میراث گران‌بهایی است برای همگان و خاصه اهالی صنعت نمایشگاهی.

 امید داریم روزی فرا رسد که این صنعت، متولی داشته باشد و از این بی‌مهری نجات یابد و ردای صنعتی شدن را بر تن کند و تا آن روز، اهالی این صنعت اتحاد و همدلی را سرلوحه خود قرار دهند و در یک جزیره گردهم باشند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ayaxy