پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 14539
تاریخ انتشار: 1401/01/27 02:02

نقش میلگرد میانه در صنعت، معدن و تجارت ایران

میلگرد میانه با بهره برداری از کارخانه فولاد میانه با فناوری ایرانی، برای صنعت فولاد ایران افتخار محسوب می شود.

میلگرد میانه با بهره برداری از کارخانه فولاد میانه با فناوری ایرانی، برای صنعت فولاد ایران افتخار محسوب می شود.

در قرن بیست و یک، همه ی کشورها سعی می کنند با استفاده از موقعیت جغرافیایی و امکاناتی که در اختیار دارند مثل معادن مختلف، محصولات کشاورزی، نفت و گاز و... در دنیا پیشرفت کنند و جزء کشورهای توسعه یافته باشند.

یکی از شاخصه های مهمی که نشان دهنده میزان پیشرفت، موفقیت و صنعتی شدن یک کشور است تولید فرآورده های فولادی و آهنی مثل میلگرد است که امروزه از اهمیت بسیار بالایی نه تنها در وضعیت اقتصادی کشورها بلکه در زندگی روزمره بشر برخوردار است.

کافی ست کمی در حوزه صنایع تجربه داشته باشیم تا ببینیم چه درصد بالایی از فولاد، آهن و میلگرد در لوازم مختلف از جمله ماشین آلات سنگین و سبک، لوازم و تجهیزات مورد استفاده در صنایع، خودروها و قطعات آنها و سازه ها استفاده شده است. همچنین خیلی از انواع فولاد مثل گرمکار و فلزهای آلیاژی نیز بسته به کاربردشان مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر استفاده وسیع میلگرد و محصولات آهنی در صنایع، می دانیم که انواع فولادهای آلیاژی از جمله فولاد گرمکار، سمانته و انواع مختلف مقاطع فولاد (تیرآهن، نبشی، ناودانی، پروفیل و ورق) در ساختمان های مسکونی، کارخانه ها، ایجاد راه های ارتباطی و انتقال انرژی و سیالات مورد استفاده قرار می گیرند.

نقش میلگرد میانه در صنعت، معدن و تجارت ایران

این یعنی اگر فولاد نداشتیم، امروزه تا حد زیادی مثل انسان های اولیه زندگی می کردیم!

نقش میلگرد میانه (Mianeh Rebar) در صنعت، معدن و تجارت ایران توسط شناخته شده ترین مرکز فروش فرآورده های فولادی و تحلیل قیمت انواع این محصولات مثل قیمت میلگرد (rebar price) یعنی وب سایت عصرآهن بررسی شده است و اهمیت انواع میلگرد کارخانه فولاد میانه (آذربایجان) مثل میلگرد میانه در اقتصاد کشور ایران و وضعیت معیشتی و اشتغال مردم تحلیل نموده است.

برگرفته از دانشنامه آزاد ویکی پدیا:

کارخانه فولاد میانه (Miyaneh Steel factory)، تولید فولاد را از سال ۱۳۸۰ در استان آذربایجان شرقی شروع کرده است و در زمینی به ‌مساحت ۴۶ هکتار در ۳ کیلومتری جنوب شرق شهر میانه واقع شده است و قادر است سالانه بیش از۵۵۰٬۰۰۰ تن انواع میلگرد، تسمه، ناودانی و مفتول تولید و به بازار آهن عرضه کند.

صنعت فولاد میانه دارای نقش بسیار مهمی در آینده و اقتصاد کشور ایران دارد که مهم ترین آنها شامل 5 مورد اساسی زیر است:

1- ایجاد مشاغل فراوان

محصولات فولادی و آهنی که در بازار عرضه می شوند برای رسیدن به دست مصرف کننده مسیر طولانی طی می کنند.

از استخراج معادن سنگ آهن گرفته تا فرم دهی به محصولات و حمل و نقل آنها به بازار مقصد، فولاد توانسته مشاغل مختلفی را برای افراد زیادی ایجاد کند.

به عنوان مثال، کارخانه فولاد میانه که یکی از با کیفیت ترین میلگردهای بازار را عرضه می کند، موفق شده تا برای هزار نفر بصورت مستقیم، و بیش از ده هزار نفر بصورت غیرمستقیم اشتغال زایی کند.

اعداد و ارقام را که کنار هم بگذاریم، خود این به معنای به وجود آمدن نیروی کار با ارزش، متخصص و کارشناس است که از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

2- صادرات و گسترش ارتباطات جهانی

دومین مزیت رونق صنایع فولادی در کشور، صادرات فولاد به کشورهای همسایه است که منبع مهمی برای تامین ارز خارجی در کشور است.

علاوه بر آن، زمانی که پای محصولات کارخانه فولاد میانه به بازارهای جهانی باز می شود، تمام تلاش خود را می کند تا کیفیت محصولات خود را بالا نگه دارد و این باعث رشد و شکوفایی بیش تر این صنعت خواهد شد.

میلگرد میانه که از جمله مرغوب ترین و در عین حال مقرون به صرفه ترین میلگردهای بازار داخلی ست، توانسته در بازارهای بین المللی و خلیج فارس نیز به خوبی مورد توجه کشورها قرار بگیرد.

3- گسترش ساختمان سازی با میلگرد

استفاده از بتن یکی از راه های خوبی بود که بشر از آن برای مستحکم کردن خانه های خود استفاده کرد، اما قطعا راهکار کافی­ای نبود.

درست است که بتن می تواند مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش سوزی یا فشار داشته باشد، اما در برابر نیروهای کششی که در حوادثی مثل زمین لرزه اعمال می شود نمی تواند مقاومت چندانی از خود نشان بدهد.

به همین دلیل است که امروزه برای جبران این ضعف بتن ها از میلگردهای ساختمانی یا آجدار استفاده می کنیم. آجدار بودن میلگردها باعث می شود سطح تماس میلگرد و بتن افزایش پیدا کند و مقاومت بیش تری از خود نشان بدهد.

انواع مختلف میلگردها این امکان را به مهندسان داده تا بر اساس ویژگی های هرکدام برای مستحکم تر کردن سازه ها استفاده کنند. به عنوان مثال، کارخانه میلگرد فولاد آذربایجان (میانه) در ساخت میلگرد میانه از کربن کمتری استفاده می کند که این باعث افزایش مقاومت آن در برابر فشار می شود.

"گسترش صنعت ساختمان سازی با میلگرد" عنوان خبری است که رسانه گسترش نیوز توضیحات خوبی در این مورد داده است و شما می توانید این خبر را مطالعه نمایید.

https://www.gostaresh.news/fa/tiny/news-253009

4- قیمت میلگرد و فولاد

تا به اینجای کار متوجه شدیم که فولاد تا چه حد در امور اقتصادی و زندگی افراد یک کشور تاثیرگذار است و همچنین کاربردهای بسیار زیادی در صنایع و ساخت و ساز دارد.

اگرچه فولاد تاثیر بسزایی در رشد و شکوفایی صنعت کشور دارد، اما همین تاثیر مهم باعث می شود که با بالا و پایین رفتن هرچند جزئی قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و... تغییرات گسترده ای در قیمت مسکن یا خودرو مشاهده کنیم.

عوامل و فاکتورهای زیادی وجود دارند که تعیین کننده ی قیمت این محصولات هستند. میزان عرضه و تقاضا، تغییرات و نوسانات نرخ ارز، تصمیمات سیاسی، نرخ تورم از جمله مهم ترین این موارد هستند. زیاد بودن تعداد شاخصه ها و عوامل مختلف باعث شده پیش بینی دقیق قیمت میلگرد برای کارشناسان اقتصادی کشور دشوارتر از سایر کشورها باشد.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401

در خبری از وب سایت تحلیل بازار با عنوان "تحلیل قیمت بازار میلگرد و تیرآهن + پیش بینی عصرآهن"، در مورد قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن بحث جامعی انجام شده است که پیشنهاد می شود این خبر مرتبط را مطالعه نمایید.

https://www.tahlilbazaar.com/news/145008

بر اساس پیش بینی های کارشناسان فروش میلگرد عصرآهن در خصوص قیمت میلگرد و فرآورده های فولادی دیگر در سال 1401، دو مسئله ی مهم را باید مد نظر قرار بدهیم:

  1. نتیجه توافقات برجام تاثیر بسزایی در قیمت فولاد ایران خواهد گذاشت
  2. بودجه بندی انقباضی دولت در سال جدید و نرخ تورم 1401

طبق تحلیل های مدیران عصرآهن، در صورتی که توافقات از سر گرفته ی برجام بین ایران و غرب به خوبی پیش نرود، پیش بینی می شود شاهد افزایش قیمت دلار تا 40 هزار تومان در انتهای سال 1401 باشیم.

این مسئله باعث می شود نرخ جهانی فولاد تاثیر بسیار زیادی روی قیمت بازار داخلی بگذارد و تغییراتی در نرخ میلگرد بخصوص قیمت میلگرد میانه شاهد باشیم.

از طرف دیگر نحوه بودجه بندی انقباضی دولت در سال جدید را داریم که می تواند تا حد زیادی به کاهش یا حداقل کنترل نرخ تورم کمک کند و باعث شود که قیمت دلار از 40 هزار تومان تجاوز نکند.

5- رشد کارخانه ها و صنایع در مناطق مختلف کشور

ایران علی رغم تحریم های بسیار زیادی که در زمینه صادرات متحمل شده است، همچنان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ آسیا و خاورمیانه به شمار می رود چرا که معادن فراوان آهن در جای جای کشور وجود دارند و تجمع جغرافیایی فعالیت‌های صنعتی و رشد بهره‌وری، نقش فعاليت های صنعتی در توسعه اقتصادی محسوب می شود.

امروزه در بسیاری از نقاط کشور می توانیم کارخانجات و تولیدکنندگان این محصولات فولادی (https://asreahan.com/factories) را مشاهده کنیم، به طور مثال شرکت فولاد آذربایجان (میانه) اولین کارخانه با تکنولوژی پرد در ایران، از زیرمجموعه هلدینگ ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران می‌باشد.

نحوه خرید میلگرد میانه از عصرآهن

در این خبر از روزنامه صمت، مهم ترین تاثیرات و نقش میلگرد میانه در صنعت، معدن و تجارت ایران مورد بررسی قرار گرفت و شما خریداران میلگرد می توانید قیمت میلگرد میانه (miane-tabriz) امروز به همراه وزن و مشخصات فنی مجتمع صنعتی فولاد آذربایجان درب کارخانه و انبار را از وب سایت عصرآهن که همکاری گسترده‌ای با شرکت فولاد آذربایجان (میانه) دارد مشاهده نمایید و با پشتیبانی تیم فروش این مجموعه در تمامی مراحل خرید مستقیم میلگرد میانه از کارخانه، یک خرید راحت و بی‌دردسر را تجربه نمایید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oaa7g