شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 18903
تاریخ انتشار: 1401/05/21 23:50
فولاد مبارکه بر حمایت حداکثری از SMEها تاکید دارد

نقش صنایع‌کوچک در افزایش تولید ملی

درحال‌حاضر حدود ۳ هزار تامین‌کننده کالا و خدمات در زنجیره تامین فولاد مبارکه فعال هستند و محصولات تولیدی این مجموعه بزرگ صنعتی به‌صورت مستقیم ۱۰۰۰ کارخانه و کارگاه و به‌صورت غیرمستقیم بالغ ‌بر ۳۰۰۰ کارخانه و کارگاه را تغذیه می‌کند.

درحال‌حاضر حدود ۳ هزار تامین‌کننده کالا و خدمات در زنجیره تامین فولاد مبارکه فعال هستند و محصولات تولیدی این مجموعه بزرگ صنعتی به‌صورت مستقیم ۱۰۰۰ کارخانه و کارگاه و به‌صورت غیرمستقیم بالغ ‌بر ۳۰۰۰ کارخانه و کارگاه را تغذیه می‌کند. این در حالی است که در راستای سیاست‌های مدیریت ارشد سازمان، طی سال‌های متمادی نسبت به حمایت حداکثری از صنایع کوچک، سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان، تا پایان سال ۱۴۰۰، بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ قطعه یدکی یا تجهیز برای نخستین‌بار توسط شرکت‌های توانمند داخلی یا دانش‌بنیان، بومی‌سازی و ساخت داخل شده است.

در تقویم رسمی کشور عزیزمان ۲۱ مرداد را روز حمایت از صنایع کوچک نام نهاده‌اند تا صنایع بزرگ و مادر و همچنین آحاد مختلف جامعه به اهمیت و نقش تعیین‌کننده صنایع کوچک بیش‌ازپیش احترام بگذارند و برای حمایت حداکثری از آنها همت کنند. مصطفی عطائی‌پور، معاون خرید شرکت فولاد مبارکه درباره نقش محوری حمایت صنایع بزرگ از صنایع کوچک و نقش اساسی صنایع کوچک در تداوم و پایداری صنایع بزرگ و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه اظهار کرد: صنایع کوچک در توسعه اجتماعی ـ اقتصادی کشورها نقش موثری دارند. به هر اندازه یک کشور از نظر اقتصادی در سطح بالاتری قرار داشته باشد، توسعه صنعتی آن بیشتر بر صنایع کوچک معطوف می‌شود. واحدهای صنعتی کوچک در تمامی کشورها نقش اساسی در تامین اشتغال، افزایش تولید ملی، توسعه صادرات و حضور در بازارهای جهانی دارند. این صنایع نسبت بسیار بزرگی از بنگاه‌های تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند و زمینه‌های مناسب برای برقراری ارتباط موثر بین تولیدات صنعتی، کشاورزی و...، جلب سرمایه‌های بخش خصوصی و امکان تنوع و انعطاف در تولیدات صنعتی را فراهم کرده‌اند.

تسهیل‌کننده مسیر توسعه

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه افزود: صنایع کوچک می‌توانند به‌واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند از جمله اشتغالزایی، کاربردی بودن، انعطاف‌پذیری، بی‌نیازی از سرمایه‌گذاری سنگین، رفع عدم‌تعادل‌های منطقه‌ای و نابرابری‌ها در توزیع درآمد و...، نقش مهمی در رسیدن به توسعه ایفا کنند.

از سوی دیگر، رفع موانع پیش‌روی صنایع کوچک و متوسط زمینه نقش‌آفرینی آنها در نظام اقتصادی کشور را فراهم می‌کند، تا جایی که در کشورهای توسعه‌یافته، تولیدات خرد از اهمیت زیادی برخوردارند، زیرا صنایع کوچک با سرمایه اندک شکل می‌گیرند و اشتغال پایدار ایجاد و به‌عنوان مکمل صنایع تولیدی بزرگ ایفای نقش می‌کنند. ایجاد صنایع کوچک و متوسط با سرمایه اندک و بازدهی بالا، مولد ایجاد مشاغل پایدار هستند و بیشتر کشورهای توسعه‌یافته مانند چین با حمایت از صنایع کوچک و رشد این واحدها توانسته‌اند بازارهای منطقه‌ای و جهانی را در دست بگیرند.

رویکردی برای حمایت از صنایع کوچک

عطائی‌پور گفت: شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خاورمیانه و یکی از شرکت‌هایی که پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی کشور است، از همان آغاز بهره‌برداری به‌طوردقیق نقش حمایتی از صنایع کوچک داخلی و شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان کشور را سرلوحه کار خود قرار داده است. تا جایی‌که از سال ۱۳۸۰ نهضت ساخت داخل در فولاد مبارکه شروع و از سال ۱۳۹۰ به‌عنوان بومی‌سازی مطرح شد. در ادامه این تفکر سازنده و بنیادین تا پایان سال ۱۴۰۰، بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ قطعه یدکی یا تجهیز برای نخستین‌بار توسط شرکت‌های توانمند داخلی یا دانش‌بنیان، بومی‌سازی و ساخت داخل شدند.

وی افزود: توانمندسازی شرکت‌های گروه فولاد مبارکه و صنایع کوچک دانش‌بنیان و سازنده، تحقق اهداف توسعه با حمایت‌های اقتصادی و اتکا به توان شرکت‌های داخلی، انتقال دانش با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، توجه و عمل به دستورالعمل‌های زیست‌محیطی در راستای توسعه پایدار با استفاده از پژوهش‌های انجام‌شده در دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور و... همه و همه گواهی است بر رویکرد حمایتی فولاد مبارکه از صنایع کوچک و شرکت‌های دانش‌بنیان و سازنده داخلی.

عطائی‌پور گفت: توسعه مشارکت با تامین‌کنندگان و شرکای تجاری به‌منظور استفاده از تخصص، منابع و دانش، تامین منابع مالی، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تامین‌کننده، تعامل با تامین‌کنندگان کالا در راستای تدوین استراتژی‌های شرکت‌های گروه فولاد مبارکه و تامین‌کنندگان کلیدی، ایجاد شبکه‌های ارتباطی مناسب با تامین‌کنندگان برای شناسایی فرصت‌های بالقوه و ایجاد خلق ارزش متقابل و... از دیگر اقدامات شرکت فولادمبارکه در راستای حمایت از صنایع کوچک است.

وی افزود: درحال‌حاضر حدود ۳ هزار تامین‌کننده کالا و خدمات در زنجیره تامین فولاد مبارکه فعال هستند و محصولات تولیدی این مجموعه بزرگ صنعتی به‌صورت مستقیم ۱۰۰۰ کارخانه و کارگاه و به‌صورت غیرمستقیم بالغ‌ بر ۳۰۰۰ کارخانه و کارگاه را تغذیه می‌کند.

نقش صنایع بزرگ در توسعه و بالندگی واحدهای کوچک

معاون خرید شرکت فولادمبارکه اظهار کرد: به‌جرات می‌توان از صنایع مادر یا پایه به‌عنوان صنایع کلیدی و قلب تپنده اقتصاد هر کشور یا لکوموتیو دیگر صنایع نام برد؛ زیرا محصولات این شرکت‌ها مواد اولیه صنایع دیگر را تغذیه می‌کنند. برای صنعتی شدن و رشد اقتصادی در یک منطقه یا کشور به ۲ عامل مهم منابع و فناوری نیاز است که در این میان فناوری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی گفت: صنایع اساسی در توسعه اقتصادی یک کشور نقش بسزایی دارند، زیرا از درآمد حاصل از مشتریان خارجی و مشاغل غیراساسی حمایت می‌کنند. این صنایع بر اشتغال، بودجه دولت، سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و برنامه‌ریزی توسعه شهری نیز تاثیر بسزایی دارند؛ بنابراین حمایت از صنایع منجر به رونق اقتصادی کشورها، ایجاد زمینه‌ای مناسب برای اشتغال پایدار، ایجاد رفاه در جامعه، افزایش سطح علمی و امید نزد جوانان و کاهش مهاجرت خواهد شد.

جایگاه دانش‌بنیان‌ها

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه در ارزیابی جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی شرکت فولادمبارکه گفت: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است. این نام‌گذاری مسیر رفع موانع تولید، و رشد اقتصادی را در کشور مشخص می‌کند. در این راستا، شرکت فولادمبارکه به‌منظور استفاده از توان شرکت‌های سازنده داخلی و دانش‌بنیان نسبت به عقد تفاهمنامه با شهرک علمی و تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان اقدام و شرایط ورود شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان به بانک اطلاعاتی خرید را میسر کرده است. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت‌نام‌شده در بانک اطلاعاتی خرید فولادمبارکه، ۸۳۱ شرکت است که ۴۵۰ شرکت موردارزیابی ورود قرار گرفته‌اند و دارای کد هستند، مابقی نیز در حال ارزیابی فنی و تخصصی هستند.

سخن پایانی

حمایت از صنایع کوچک، رویکرد همیشگی مدیریت فولاد مبارکه بوده است. به‌یقین اعتلای روزافزون کشور نه‌فقط در حوزه صنعت، بلکه در همه عرصه‌ها در گرو همکاری و حمایت متقابل صنایع بزرگ و کوچک است. تنها راه موفقیت در این زمینه سرمایه‌گذاری بر توان داخل با عنایت به دانش روز دنیا است؛ بنابراین فولاد مبارکه در این راستا ثابت‌قدم‌تر از همیشه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488rkn