پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 16276
تاریخ انتشار: 1401/02/25 01:34
فولاد مبارکه اعلام آمادگی کرد

نقش‌آفرینی با محوریت «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

زمانی در کشور شاهد یک تحول دانش‌بنیان خواهیم بود که صنایع بزرگ دانش‌بنیان شوند.

 

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولادمبارکه معتقد است زمانی در کشور شاهد یک تحول دانش‌بنیان خواهیم بود که صنایع بزرگی همچون فولادمبارکه متحول و دانش‌بنیان شوند و این در حالی است که فولاد مبارکه زیرساخت‌های تحقق شعار سال ۱۴۰۱ را فراهم کرده و آماده ایفای نقش ویژه خود با محوریت شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است.

استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور

طیب‌نیا افزود: گسترش نهضت استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان امری ضروری است؛ در حال‌ حاضر ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در کشورمان ایجاد شده که باید از آنها حداکثر استفاده و بهره‌برداری انجام شود؛ در صنعت فولاد کشور نیز بیش ۴۰ میلیون تن ظرفیت تولید وجود دارد و در دیگر صنایع مهم از جمله صنایع مرتبط با انرژی، ظرفیت‌های موجود خوبی نهفته است که باید به آنها توجه ویژه داشت.

افزایش بهره‌وری و ارتقای میزان استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ نظم‌بخشی به کار، ارتقای کیفیت سرمایه‌های انسانی، آموزش به سرمایه‌های انسانی و مدیریت علمی از جمله مواردی است که کمک زیادی به‌استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود خواهد کرد.

فراهم‌سازی زیرساخت تحقق شعار سال

وی گفت: از آنجایی که فولادمبارکه یکی از مجموعه‌های هوشمند در کشور است، زیرساخت‌های تحقق شعار سال ۱۴۰۱ را فراهم کرده و آماده ایفای نقش ویژه خود با محوریت شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است، چرا که صنایع بزرگ هر کشور، موتور محرکه اقتصاد و پیشرانان حرکت صنعتی و رشد اقتصادی آن کشور هستند.

اگر به‌دنبال تحول هستیم، این تحول باید از صنایع بزرگ شروع شود؛ زمانی در کشور شاهد یک تحول دانش‌بنیان خواهیم بود که صنایع بزرگی همچون فولادمبارکه متحول و دانش‌بنیان شوند، چرا که تاثیر خود را در مجموعه‌های بالادست و پایین‌دست خود خواهند گذاشت.

نقشه راه نوآوری و فناوری

طیب‌نیا افزود: فولادمبارکه به‌عنوان الگوی ملی موفق بنگاه‌داری همچنان که در عرصه‌های مختلف از جمله بومی‌سازی، تولید محصولات کیفی و خاص پیشتاز بوده، باید در حوزه دانش‌بنیان نیز پیشتاز و پیشرو باشد و به‌عنوان عاملی موثر و پیشران در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب گام بردارد. شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولادمبارکه از سال گذشته از سوی فولادمبارکه ماموریت پیدا کرد تا نقشه راه حمایت فولادمبارکه از شرکت‌های دانش‌بنیان و ورود جدی به حوزه نوآوری و فناوری را ترسیم کند که این امر در اسفندماه سال گذشته توسط این شرکت محقق شد؛ نقشه راه نوآوری و فناوری فولادمبارکه آماده اجرا است که در همین راستا کمیته‌های مربوطه شکل گرفته و اتاق فکرهای مرتبط مامور شده‌اند تا این نقشه که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، بخشی از این طرح جامع را شامل می‌شوند، اجرایی کنند.

تحقق بزرگ‌ترین تحول حوزه نوآوری

وی گفت: فولاد مبارکه با حفظ جایگاه خود در حوزه‌های زیرساختی، ورود به کسب‌وکارهای نوین و ایجاد نوآوری بنا دارد تا به‌عنوان موتور محرکه فناوری و نوآوری کشور، نه‌تنها در بخش صنایع فولادی بلکه در دیگر بخش‌های کشور با سرمایه‌گذاری براساس مدل‌های پیشرفته جهانی درصدد تحقق این مهم باشد. مدیرعامل شرکت فولادمبارکه افزود: تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر توسعه مراکز دانش‌بنیان، ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در فرمایشات اخیر ایشان، نشان‌دهنده صحیح بودن استراتژی و مسیری است که فولادمبارکه در آن قرار گرفته است؛ فولادمبارکه همواره درصدد جذب سرمایه انسانی دانش‌بنیان بوده و در کنار آن نیز از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور حمایت کرده است. فولاد مبارکه همواره صنعت دوستدار محیط‌زیست بوده و توسعه مبتنی بر صنعت سبز، متضمن فعالیت‌های این صنعت در 3 محور نوآوری، فناوری و دانش‌بنیان است؛ فولادمبارکه اقدامات زیادی در راستای حفظ محیط‌زیست انجام داده و این اقدامات فراتر از استانداردها و شاخص‌های محیط‌زیست بوده است و با فاصله بسیار زیاد در مقایسه با دیگر مراکز صنعتی در حوزه رسیدن به صنعت سبز گام برداشته است. طرح‌های توسعه‌ای بسیاری توسط فولادمبارکه در سال ۱۴۰۰ کلید خورده‌اند و پروژه‌های زیادی توسط این شرکت در حال تکمیل هستند که امیدوارم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۱۲هزار نفر از سوی فولادمبارکه و از طریق اجرای طرح‌های توسعه‌ای در نقاط مختلف کشور کلید بخورد و تعداد قابل‌توجهی از جوانان کشورمان مشغول به‌کار شوند. طیب‌نیا افزود: حمایت فولادمبارکه از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان پیشران صنعت منجر خواهد شد که دیگر صنایع کشور نیز در این مسیر قرار گیرند؛ ایجاد مرکز نوآوری و فناوری و اهداف دیگر از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و با نام‌گذاری امسال، این موضوع بسیار جدی‌تر پیگیری خواهد شد. مجموعه‌های دانش‌بنیان، مرکز تجمع نیروهای دانش‌بنیانی است که ارزش‌افزوده ایجاد می‌کنند. در بسیاری از کشورهای غربی درصد زیادی از ارزش‌افزوده خود را از فعالیت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌کنند. این اتفاق وقتی می‌افتد که اکوسیستم نوآوری ایجاد شده و این موضوع با داشتن نقشه دانش‌بنیان و پیاده‌سازی درست آن انجام می‌شود.

حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان

اصفهان یکی از قطب‌های مهم صنعت کشور است و باید علاوه بر این، به قطب بزرگ دانش‌بنیان نیز تبدیل شود که این موضوع با توسعه صنایع در راستای دانش‌بنیان شدن انجام می‌شود؛ این شهر تاریخی نیروی دانشی زیادی را پرورش داده و این موضوع امتیازی مهم برای استان است،اما از این ظرفیت باید بیشتر استفاده کنیم تا بتوانیم توسعه بیشتری را در زمینه دانش‌بنیان رقم بزنیم.

سخن پایانی

نقش صنایع بزرگ طی سال‌ها مغفول مانده است؛ در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نیز همین موضوع حاکم است و صنایع بزرگ ما باید به این فرمایش رهبر معظم انقلاب لبیک بگویند. در حوزه تولید، مجموعه‌هایی مثل فولادمبارکه، پیشران و پیشتاز بوده‌اند و اتفاقات خوبی رقم زده‌اند و در حوزه بومی‌سازی نیز حمایت‌های قابل‌توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان شده و اگر صنایع بزرگ به موتور محرکه این حرکت تبدیل شوند، به‌خودی خود صدها و هزاران صنعت کوچک و بزرگ دیگر حرکت می‌کنند. این در حالی است که نهادهای حاکمیتی باید یکایک شرکت‌های دانش‌بنیان را فعال کنند و این امر نقش زیربنایی صنایع بزرگ را نشان می‌دهد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/399767