دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 20416
تاریخ انتشار: 1401/08/23 05:21

نرم افزار انبار (کنترل موجودی)

انبار هر شرکت یا سازمان یکی از اصلی ترین بخش های هر کسب و کار محسوب می شود.

انبار هر شرکت یا سازمان یکی از اصلی ترین بخش های هر کسب و کار محسوب می شود. چرا که انبارها در هر مقیاسی که باشند، در واحدهای تولیدی، خدماتی، بازرگانی و کلیه دارایی های یک سازمان نقش مهمی دارند. انبارها با مقیاس ها و میزان دارایی های مختلف وجود دارند و به همین دلیل هزینه بررسی و مدیریت کردن آن سخت و هزینه بر خواهد بود. به همین دلیل یکی از بهترین روش های مقرون به صرفه و مطمئن برای مدیریت و کنترل انبار، استفاده از  نرم افزار انبار (کنترل موجودی) است. اهمیت این موضوع به گونه ای است که برای مدیریت کردن این قسمت از کسب و کارها، مدیران و کارمندان مختلفی استخدام می کنند. مدیران و ان نیز در فرایند ی برای بررسی و اطلاع دقیق از وضعیت موجودی انبار به این نرم افزار نیاز دارند. با استفاده از نرم افزار انبار (کنترل موجودی) می توان از هزینه های زیاد و گزاف ناشی از نگه داری، تامین مواد، سفارش کالا، سفارش مواد اولیه، و هر گونه نقص و کمبودی در این راستا جلوگیری کرد. در این مطلب به طور کامل با نرم افزار انبار یا انبارداری، مزایا و ویژگی های آن به طور کامل آشنا خواهید شد.خرید نرم افزار انبار (کنترل موجودی) از کاربرد کامپیوتر

انبارداری چیست؟

به طور کلی به کلیه فرایندهای نگهداری و حفظ  کردن، آماده کردن، تحویل گرفتن، توزیع و عرضه کردن مواد و محصولات و کالاهای مختلف انبار داری می گویند . اما این فرایند صرفا به تحویل گرفتن و سپس توزیع مواد اولیه و کالا محدود نمی شود. بلکه باید این کالاها را در زمان مناسب، با قیمت مناسب و صحیح، در شرایط مناسب کنترل و مدیریت کرد. مدیریت و کنترل کردن فرایندهای ذکر شده، به عنوان یک بخش مهم از چرخه اقتصادی بزرگ یا کوچک انبارداری برای سازمان و شرکت های مختلف محسوب می شود که باید در تنظیم و کنترل آن دقت کافی داشت تا از بروز مشکلات مالی و احتمالی جلوگیری شود.

نرم افزار انبار (کنترل موجودی) چیست؟

به نرم افزار انبار (کنترل موجودی)، سیستم مدیریت انبار (WMS) می گویند. با استفاده از این نرم افزار می توان عملیات روزمره در یک انبار را کنترل و مدیریت کرد. عملکرد این نرم افزار به گونه ای است که می توان عملکرد و چگونگی برداشت و ارسال سفارشات کالاهای مختلف را بهینه کرد. به گونه ای که تا حد قابل توجهی می توان فرایندها را ساده تر کرده تا هزینه های غیر ضروری تا حد زیادی کاهش یابد. اما به طور کلی باید توجه داشته باشید که رعایت و اجرای این فرایند طولانی است و چندین مرحله مختلف دارد که به شرح زیر است:

1-     تهیه محصولات و مواد اولیه از تامین کنندگان

2-     حفظ و نگه داری میزان موجودی محصولات و کالا و ارسال نمودن آن ها به مشتریان و خریداران

3-     سازماندهی کردن و پردازش اطلاعات مهم در این زمینه

 

 

 

اهمیت استفاده از نرم افزار انبار (کنترل موجودی)

تا این قسمت از مقاله با عملکرد و برخی از ویژگی های نرم افزار انبار (کنترل موجودی) آشنا شدید. اما نکته مهم شناخت اهمیت و دلایلی است که باعث می شود روند کار انبار داری سریع تر و بهینه تر باشد. از جمله مهم ترین دلایل و اهمیت استفاده از نرم افزار انبار یا انبارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-     کنترل و مدیریت موجودی

یکی از ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد نرم افزار انبار (کنترل موجودی) این است که امکان مدیریت و بررسی موجودی را افزایش داده و از طرفی زمان چرخه سفارش را کاهش می دهد . علاوه بر این، این امکان را فراهم کرده که هر واحد از انبار را با جزئی ترین اطلاعات پیگیری و بررسی کنید. بنابراین به طور کلی تاثیر زیادی در بهبود عملکرد و بررسی دقت موجودی های انبار دارد. در واقع با این ویژگی می توانید زمان سفارش محصولات توسط مشتریان، سریع تر و دقیق تر به نیازهای آن ها پاسخ دهید. چون می دانید که دقیقا در انبار چه محصولاتی چه میزان وجود دارد؟ و چه زمانی لازم است که پر شود.

2-    امکان بررسی خدمات و پیگیری مشتری

یکی از پارامترهای مهم برای فراهم کردن تجربه کاربری ویژه، انبارداری است. چون در زمان مقرر می توانید بررسی کنید که کالایی که مشتری سفارش داده، موجود است یا خیر؟ در واقع با استفاده از نرم افزار انبارداری چیدمان کالاها و محصولات موجود در انبار بهبود خواهد یافت. در واقع این ویژگی تاثیر زیادی در بهبود و نظم ارسال کالاها به مشتریان دارد. نرم افزار انبار به گونه ای طراحی شده که به صورت اتوماسیون امکان ردیابی و سازمان دهی کردن کالاها را برای انبارداران فراهم می کند. در نتیجه سرعت ارسال، پیگیری و تحویل مرسوله به مشتریان افزایش یافته و میزان رضایت مشتریان نیز بهبود می یابد.

3-    بهبود بهره وری شرکت

همان طور که در پاراگراف بالا ذکر شد، استفاده از نرم افزار انبار باعث بهبود فرایند تحویل و ارسال کالاها به مشتریان می شود. در واقع با وجود این نرم افزار و امکان بررسی میزان موجودی ها، این کار با سرعت بالاتری انجام می شود. چون می توانید به صورت آنلاین و با سرعت زیادی بررسی کنید که چه کالاهایی در کدام قسمت از انبار و با چه تعداید وجود دارد. همچنین می توانید در صورت لزوم و قبل از تمام شدن موجودی کالاها، مجددا آن ها را سفارش دهید. در نتیجه تاثیر ویژه ای در بهبود و افزایش بهره وری شرکت نیز خواهد داشت.

4-    بازگشت سریع سرمایه

استفاده از نرم افزار انبار (کنترل موجودی) علاوه بر افزایش میزان فروش، تاثیر زیادی در افزایش سرعت فروش فروشندگان و توزیع کنندگان دارد. بنابراین در مدت زمان بسیار کوتاه تری و با روند سریع تری شاهد افزایش بازگشت سرمایه اولیه خواهید بود.

5-    امکان ادغام نرم افزار انبار با ERP

یکی از بهترین دلایلی که باعث افزایش استفاده از نرم افزار انبار (کنترل موجودی) شده، این است که می توان آن را با سایر سیستم های مدیریت مشاغل که در بازار و برای حوزه های مختلف وجود دارد، ادغام کرد. به همین دلیل دیگر نیازی به تکرار کردن رویه ها و سیستم های مختلف به صورت مجدد نیست.کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده کلیه ی نرم افزارهای مالی،حسابداری

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p5emo