پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 146
تاریخ انتشار: 1400/05/30 12:21

نبرد خوش بینی و بدبینی در بازار ارز

آیا اتفاقات مثبت هفته گذشته می تواند از فشار بر قیمت دلار و بازار ارز بکاهد.

آیا اتفاقات مثبت هفته گذشته می تواند از فشار بر قیمت دلار و بازار ارز بکاهد.

در هر بازاری یک طرف خوش بین ها هستند و یک طرف بدبین ها. خوش بین ها در انتهای شب سیاه، سفیدی را می بینند و بدبین ها هر لکه ای را نشانه ای برای تغییر تعادل سمت منفی قلمداد می کنند. در هفته گذشته دست بدبین ها بالا بود اما در هفته پیش روی چه خبر می شود؟ این گزارش از سمت دیگری به بازار نگاه کرده است.

دوئل بدبینی خوش بینی و بدبینی در بازار ارز

قیمت دلار نامحسوس وارد کانال ۲۷ هزار تومان شده است. به نظر می رسد با پایان تعطیلات معامله گران با دو گزینه روبرو باشند خرید به قصد سود یا پیش روی به سوی سطوح بالاتر.معامله گران وقتی نگاه به سطوح قیمتی جدید دارند که انتظار داشته باشند روند آتی وضعیت بهتری نسبت به شرایط جاری ندارد. در این صورت میزان عرضه کم می شود و تقاضای دلار بالا می رود.

آنچه در روزهای اخیر بر بازار ارز تاثیر گذاشته است ناشی از دو عامل است؛ تصرف افغانستان از سوی طالبان و روند مذاکرات هسته ای دو عامل انتظاری بر قیمت دلار و بازار ارز هستند.بازار به دلیل جمع بندی نه چندان مثبت در قبل از تعطیلات کرونایی نوسان زیادی داشت اما این نوسان در بعد از تعطیلات چه سمت و سویی دارد؟

در هفته گذشته پس از سقوط کابل و تصرف آن از سوی طالبان، بازار دچار استرس شد. افغانستان از دو جهت برای بازار ارز ایران مهم بود. نخست بازار دو و نیم میلیارد دلاری این کشور برای تجار ایران و دوم نقش هرات در تسویه اسکناس دلار.

اما این یک روی سکه بازار ارز است؛ روی دیگر سکه به اخبار و اتفاقاتی باز می گردد که در تعطیلات شنیده شد.

طبق گفته برخی تجار ایرانی با کاهش التهاب در افغانستان فعلا خبری از سخت گیری های گذشته طالبان نیست. این فضا موجب شده نگرانی های موجود در خصوص افغانستان فعلا تعدیل شود. صرافی ها در هرات نیز بازگشایی شده اند گرچه هنوز بانک ها تعطیل هستند. برخی تحلیل گران اعتقاد دارند این وضعیت ممکن است به کاهش نوسان در بازار ارز منجر شود.

اما اگر وضعیت افغانستان تعدیل نشود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آمارهای رسمی نشان می دهد در سال گذشته تراز تجاری بین دو کشور دو میلیارد دلار مثبت به نفع ایران بوده است. اما اگر حجم قاچاق به آن اضافه شود این وضعیت تغییر خواهد کرد. بخش زیادی از تجارت ایران با افغانستان از مبادی رسمی انجام می شود اما این روند برای افغانستان برقرار نیست. بخش زیادی از تجارت افغانستان با ایران به دلیل ماهیت آن از مبادی غیر رسمی وارد می شود. مواد مخدر عمده کالایی است که وارد می شود و در بورکرواسی تجارت خارجی ایران ضبط نمی شود. برآورد می شود حجم این تجارت حداقل نیم میلیارد دلار است با این حساب سخت شدن قاچاق از افغانستان به ایران تقاضا برای ارز را حداقل در کوتاه مدت کم می کند.

هرات نیز گرچه محلی برای تسویه اسکناس دلاری است اما در صورتی که امکان تعامل میان این بازار با تهران نباشد نقش بازار متشکل ارزی گسترده تر و تعیین کننده تر می شود. از این رو این بازار نیز حداقل در یک بازه کوتاه مدت می تواند خاصیت ضد نوسانی داشته باشد. از این دید برخی تحلیل گران اعتقاد دارند از اثر تحریکی اتفاقات افغانستان برای نوسان در بازار ارز در روزهای پیش رو به مرور کاسته خواهد شد. زیرا یا با تقارن اطلاعاتی التهابات کم می شود یا مسدود شدن مسیر قاچاق حجم تقاضا.

برخی مواضع چهره های جدید اجرایی، آینده مذاکرات احیای برجام را با تردید روبرو کرده است. اما تماس های اخیر رئیس دولت جدید با روسای جمهور چین و روسیه نشان می دهد دولت جدید حداقل در شروع کار قصد مذاکره دارد. سخنان رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران نیز نشان می دهد او و تیمش بر روی فرمول جدیدی در حال کار هستند که بر اساس آن توافق با ایران خارج از چارچوب توافق قبلی انجام شود. این علامت نیز می تواند نشان دهنده آن باشد که فعلا تمایل به توافق از سوی آمریکا از بین نرفته است.

شاهد آن نیز تفاهم ایران و چین برای سرعت دادن به واردات واکسن سینوفارم از چین است. طبیعتا این سرعت دادن به واردات با چراغ سبز آمریکا انجام شده است زیرا در گذشته طرف چینی چندان تمایل به خبری کردن همکاری خود با ایران نداشت.

با این حساب گرچه یک روی بازار ارز با توجه به شواهد نسبت به روند آتی خوش بین نبود اما اتفاقات آخر هفته سپری شده روی دیگری به بازار ارز نشان داد که می تواند عامل احتیاط در بازار ارز باشد. خصوصا که در اولین روز کاری ۱۴ میلیون دلار به صرافی های رسمی برای تامین نیازهای ۲۴ گانه وارد می شود. این رقم حجم معاملات انجام شده در دو روز کاری هفته قبل بوده است. با این حال باید صبر کرد و دید روی بدبینی سکه بازار رونق دارد یا روی خوش بینانه می تواند دست بالا پیدا کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/54yaj4