پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 9296
تاریخ انتشار: 1400/10/07 12:11

نباید گرفتار موج جدید کرونا شویم

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از افزایش ابتلا به موارد سویه اُمیکرون در کشور خبر داد.

به گزارش مهر، محمدمهدی گویا، در نشستی خبری گفت: تا روز یکشنبه، ۲۶ مورد ابتلا به سویه اُمیکرون در کشور شناسایی شده و ۱۲ مورد مشکوک نیز در دست بررسی است. 

وی با عنوان این مطلب که در سویه‌های مشاهده شده هم موارد اُمیکرون و هم دلتا بوده است، افزود: یک شبکه آزمایشگاهی گسترده در سطح کشور وجود دارد و تمام موارد مشکوک که ذره‌ای تردید در تشخیص آنها وجود داشته باشد به آزمایشگاه مرجع کشوری در انستیتو پاستور ایران و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ارجاع داده می‌شود تا به‌طور قطعی تعیین‌تکلیف شود.

وی ادامه داد: گسترش سویه اُمیکرون در دنیا شکل انفجاری به خود گرفته و امیدواریم بتوانیم از گسترش انفجاری این بیماری در کشور جلوگیری کنیم. اقداماتی مانند منع تردد از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی اجرایی یا مطرح شده که ازسوی ستاد ملی کرونا مورد بررسی قرار گرفته و تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌های درگیر موظف به اجرای دستورالعمل‌ها شدند.‌

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که برای نوع واکسنی که در نوبت سوم تزریق می‌شود ما مطالعات جهانی را مورد ملاحظه قرار می‌دهیم، تاکید کرد: تصمیم نهایی را کمیته ملی واکسن و کمیته علمی کرونا اتخاذ می‌کنند و ممکن است گاهی تصمیم متفاوت از چیزی باشد که سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند. وی افزود: هر واکسنی که استفاده می‌کنیم تاریخ مصرف مشخص دارد و توسط سازمان غذا و داروی کشور تایید شده و به هیچ عنوان واکسن تاریخ مصرف گذشته به مردم تزریق نمی‌شود. حتی اگر یک روز از تاریخ مصرف واکسن گذشته باشد هم تزریق نخواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزود: رعایت پروتکل‌ها به‌صورت فردی و جمعی اهمیت زیادی دارد. اکنون دو خوشه از بیماران را در تهران و خراسان داریم که داخل خانواده مبتلا شدند و این نشان می‌دهد وقتی یک نفر در خانواده مبتلا می‌شود، دیگر اعضا هم مبتلا خواهند شد؛ بنابراین تاکید جدی این است که در خانه و جامعه و محل کار پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. نباید اجازه دهیم وضعیت به‌گونه‌ای شود که باز هم با موج سنگین بیماری مواجه شویم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4595o2