پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 11335
تاریخ انتشار: 1400/11/10 19:25

موفقیت فولاد خراسان در واحد گاز رسانی

عملیات دیفراست واحد اکسیژن فولاد خراسان با موفقیت انجام شد.

برای اولین بار از زمان راه اندازی واحد «اکسیژن شماره ۲» در مجتمع فولاد خراسان به همت و تلاش همکاران واحد گازرسانی عملیات دیفراست پلنت انجام شد.

به گفته مدیر پشتیبانی فنی، انرژی و سیالات با توجه به اینکه دمای داخل پلنت اکسیژن به حدود  منفی ۱۹۰ درجه می رسد به مرور زمان  نفوذ رطوبت و CO۲ موجود در هوا به درون سیستم باعث ایجاد یخ زدگی در قسمت های مختلف به خصوص مبدل های حرارتی و نهایتاً گرفتگی و کاهش راندمان تولید می گردد.

رضا قربانی افزود: محدودیت های تامین گاز صنایع در فصل سرما به دلیل برودت هوا به فرصتی برای انجام عملیات دیفراست پلنت بدل شد، به طوری که با گذشت ۵ سال از راه اندازی واحد اکسیژن شماره ۲ برای نخستین بار این عملیات توسط همکاران با تجربه و دارای مهارت انجام شد تا فرصتی برای انتقال دانش خود به همکاران جدید الاستخدام باشد.

وی هدف از انجام این عملیات را فلاشینگ کامل پلنت و حذف  co۲ و رطوبت موجود در قسمت های مختلف پلنت بیان کرد.

رئیس گازرسانی در تشریح این فرایند گفت: این عملیات با استفاده از ارسال هوا به داخل برج تقطیر، مبدل های حرارتی، کلیه مسیرهای منتهی به ترنسمیترهای فشار، فلو، سطح و خطوط آنالایزرها و تخلیه آن به محیط از طریق  تنظیمات مربوط به  ۱۸۰ عدد شیردستی و پنومات انجام گردید.  

علیرضا حمیدزاده  گفت: مراحل این فرایند  شامل توقف واحد، تخلیه کلیه سیالات موجود، دیفراست و استارت مجدد پلنت وسردسازی آن تا دمای منفی ۱۹۶درجه و  تولید اکسیژن، نیتروژن و آرگون با خلوص مورد نظر در مدت زمان ۱۵ شبانه روز می باشد.  

وی افزود: هم زمان با انجام فرایند دیفراست حدود ۸۰ عدد شیر اطمینان، گیج فشار و دما، باز و به آزمایشگاه  جهت کالیبراسیون ارسال شد.

حمیدزاده یادآور شد: درپی شیوع بیماری کرونا، این واحد صنعتی در راستای مسوولیت‌های اجتماعی و کمک به سلامت جامعه، افزایش تولید اکسیژن مایع را در دستور کار قرار داده است و هر ماه اکسیژن تولیدی مازاد شرکت را برای رفع نیاز بیمارستان ها اختصاص می‌دهد.

گفتنی است واحد اکسیژن شماره ۲ فولاد خراسان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kajx2