پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 6810
تاریخ انتشار: 1400/09/07 12:31
در افتتاح معدن جدید طلای دره‌اشکی در موته مطرح شد

موته، الگوی توسعه طلا در کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو همراه با علی نبوی به مجتمع موته سفر کرد. در این سفر معدن طلای دره‌اشکی و اتاق اسیدشویی و ریخته‌گری افتتاح شد که این اقدام را می‌توان گام مثبتی در جهت توسعه بخش معدن به‌ویژه حوزه طلا دانست.

شناسایی معادن بالقوه طلا در کشور، برنامه‌ریزی در جهت بهره‌برداری موثر از این ذخایر و همچنین فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب برای توسعه فعالیت معدنی می‌تواند جهش تولیدی و اقتصادی مناسبی برای ایران به همراه داشته باشد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو به‌همراه علی نبوی، دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن افتتاح معدن جدید طلای دره‌اشکی در موته و اتاق اسیدشویی مجتمع، از بخش‌های مختلف مجتمع بازدید کردند.

 به گزارش معدن‌نیوز علی نبوی در مراسم بازدید از مجتمع طلای موته با بیان این مطلب اظهار کرد: حفاظت از محیط‌زیست باید در معادن جدید نیز فارغ از هزینه‌های موردنیاز، مورد توجه ویژه قرار گیرد، چراکه توجه به این امر، تاثیر کلان بر محیط زندگی انسان خواهد گذاشت. وجیه‌الله جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو در این مراسم ضمن اشاره به رونق جدی در مجتمع طلای موته گفت: آغاز بهره‌برداری از معدن دره‌اشکی، افتتاح اتاق اسیدشویی و ریخته‌گری و افتتاح پارکینگ آتش‌نشانی در این مجتمع، گام مثبتی در راستای توسعه است. وی ادامه داد: این شرکت در مدار توسعه قرار گرفته و می‌تواند الگویی برای واحدهای تولید طلا در کشور باشد.

ذخیره معدنی، پشتوانه تولید

جعفری با اشاره به اینکه ذخیره معدنی مهم‌ترین پشتوانه توسعه صنایع معدنی از جمله طلای موته است، تصریح کرد: خوشبختانه ذخایر مناسبی در معدن دره‌اشکی اکتشاف شده است. وی افزود: توسعه اکتشاف ضروری است تا این کارخانه با خاطری آسوده تداوم تولید داشته باشد. رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به سابقه بالای فعالیت مجتمع موته، گفت: این مجتمع می‌تواند مرکزی برای توسعه آموزش فرآیند تولید طلا برای واحدهای جدید شود. وی ادامه داد: ما به‌عنوان بخشی از دولت، باید نگاهی بسترساز به توسعه داشته باشیم و الگویی در زمینه‌های مختلف، از جمله محیط‌زیست باشیم. جعفری خاطرنشان کرد: این مجتمع در عین بهره‌برداری از معدن دره‌اشکی، توانسته شرایط زیست گونه‌های جانوری را هم فراهم کند؛ از این رو می‌توان گفت در معدن موته منافاتی بین فعالیت معدنی و محیط‌زیست وجود ندارد.

هدف، بهبود اشتغال و بهره‌وری

امیرعلی طاهرزاده، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: هدف از انجام فعالیت‌های اکتشافی معدن موته، توجه به تداوم تولید، حفظ و افزایش اشتغال و استفاده بهینه از منابع در اختیار است. وی که در برنامه بازدید نبوی، دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو از مجتمع طلای موته سخن می‌گفت، افزود: توسعه اکتشاف و افزایش بهره‌وری در این مجتمع در جهت افزایش کارآیی و اثربخشی از برنامه‌های اصلی این مجتمع بوده و در امسال نیز اقداماتی برای افزایش بهره‌وری کارخانه صورت پذیرفته که ماحصل آن پیش‌بینی رشد تولید است.

 طاهرزاده بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ در بخش طلا، در راستای استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی، نسبت به برگزاری مزایده عمومی برای انجام سرمایه‌گذاری به‌منظور احداث کارخانه تولید شمش طلا به ظرفیت سالانه ۱۰۰ کیلوگرم با استفاده از کانسنگ معدن طلای سرکهنو میرجاوه (سیاه‌جنگل) واقع در استان سیستان‌وبلوچستان اقدام و سرمایه‌گذار مربوطه مشخص شد. وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود کارخانه تولید شمش طلای هیرد نیز در امسال به بهره‌برداری برسد. 

موته موفق در ارزیابی‌ها

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ابراز کرد: انجام عملیات اکتشافی براساس پروانه‌های اکتشافی این شرکت به‌ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در مناطق کمتربرخوردار و برگزاری مزایده جذب سرمایه‌گذار در معدن طلای خونیک در دست انجام است. وی ادامه داد: در مجتمع طلای موته، کشت گونه‌های گیاهی سازگار انجام می‌شود و همزیستی مناسبی بین تولید مجتمع و محیط‌زیست ایجاد شده است.

 علیرضا طالاری، مدیر مجتمع طلای موته گفت: با اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر، عملکرد این مجتمع قابل‌مقایسه با سال‌های گذشته نیست. 

وی ادامه داد: دریافت جایزه بهره‌وری، دریافت پی در پی ایزو از سال‌های گذشته، تولید شمش با کیفیت بالا و نتایج مثبت در حوزه HSEE از نتایج این اقدامات است. طالاری اذعان کرد: طرح استحصال طلا از سد باطله در مرحله فراخوان مناقصه است و پس از انجام آن، دوساله عملیاتی خواهد شد.

سخن پایانی

ایران ذخایر متعدد و متنوع معدنی دارد و شناسایی این ذخایر و مدیریت استفاده از این منابع جزو الزامات بلاشک امروزه کشور است. افتتاح معادن جدید و آغاز بهره‌برداری از منابع می‌تواند خبر خوبی در راستای توسعه بخش معدنی کشور باشد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j79k4