پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 20236
تاریخ انتشار: 1401/08/09 07:04

مهلت ثبت قطعات‌یدکی تمدید شد

براساس علم اقتصاد، قیمت کالاها و خدمات وابسته به عرضه و تقاضاست و سیاست دستوری نمی‌تواند در این حوزه نقشی داشته باشد.

در نشست خبری معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت که در محل این وزارتخانه برگزار شد، وی درباره قیمت کالاها عنوان کرد: وقتی ارز حذف شد برخی از کالاها ۴ تا ۵ برابر امکان افزایش قیمت داشتند؛ بنابراین در این حیطه چارهای جز ورود دولت و قیمتگذاری نبود.

این مقام مسئول از تمدید زمان ثبت قطعات یدکی خودرو خبر داد و گفت: در حوزه لوازم یدکی خودرو تاکنون ۳۳۰ میلیون کد رهگیری صادر شده است.

صدور ۷ میلیارد کد رهگیری

در نشست خبری معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت، علیرضا شاهمیرزایی در پاسخ به این پرسش صمت که با پایان مهلت ثبتنام قطعات یدکی در سامانه جامع تجارت، آیا قطعات بدون کدشناسا در بازار لوازم یدکی خودرو بهعنوان کالا قاچاق ضبط خواهند شد، گفت: در حالحاضر برای دادن کد شناسا، گروههای کالایی گوناگونی در حوزه لوازمخانگی و قطعات یدکی خودرو تعریف شده است. عمده لوازمخانگی برای دریافت کد رهگیری گروهبندی و در بخش قطعات یدکی خودرو ۵۵ گروه ۸ دستهبندی شدهاند.

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بخشی از قطعات موفق به دریافت کد رهگیری شده و بعضی از گروهها هنوز موفق به دریافت کد رهگیری نشدهاند. زمان برای دادن کد شناسا قطعات یدکی تمدید شده و تا زمانی که ۸۰ درصد قطعات موجود در بازار ثبت نشوند، نمیتوان اقدام به جمعآوری محصولات کرد، زیرا کمبود کالا پیش آمده که مسائل اجتماعی ایجاد میکند. بنابراین زمان برای ثبت اطلاعات قطعات یدکی تمدید شده و پس از شناسایی ۸۰ درصد کالاها و ثبت اطلاعات آنها میتوان برای جمعآوری قطعات قاچاق اقدام کرد.

تکمیل سامانهها

شاهمیرزایی ادامه داد: در سامانه جامع تجارت حجم کالا، احتکار، قاچاق، کمبود کالا و... رصد میشود که پیشتر قیمتها در این سامانه نبود و بهتازگی این آیتم اضافه شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تکمیل سامانه جامع تجارت، هیچگاه به پایان نمیرسد، زیرا دائم موارد و وظایف جدیدی اضافه و این سامانه بهروز میشود. منتهی ما به حرکت سامانه شتاب دادهایم، بهعنوان نمونه، تاکنون ۹۵۰ هزار شناسه کالا صادر شده که دوسوم مربوط به این یک سال بوده است. در مجموع ۷ میلیارد کد رهگیری صادرشده که مثلا در حوزه لوازم یدکی خودرو ۳۳۰ میلیون کد رهگیری صادر شده است.

سال گذشته این رقم کمتر از ۱۰۰ میلیون کد رهگیری بود؛ بنابراین جمع کد رهگیری با احتساب محصولات دخانی به ۷ میلیارد کد رهگیری رسیده است.

وی اضافه کرد: ۶۳۵ هزار کد نقش در این سامانه تعریف شده که میتوانند اطلاعات در سامانه وارد کنند.

کنترل نوسان قیمتی

شاهمیرزایی در ادامه سخنان خود یادآور شد: بسیاری از کالاهای صنعتی وارد بورس شدهاند و اگرچه نرخ دلار نوسانی بود، اما با این حال، نوسانات قیمتی کالاها کنترل شد.

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: سال گذشته، حجم فروش از طریق تجارت الکترونیکی ۱۲۳۰ هزار میلیارد تومان بود که تا پایان امسال به ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان میرسد.

تجارت الکترونیک

این مقام مسئول با بیان اینکه تجارت الکترونیک از کل تجارت کشور به ۳ درصد رسیده، اظهار کرد: در حالی که سال قبل حجم فروش از طریق تجارت الکترونیکی ۱۲۳۰ هزار میلیارد تومان بود، این رقم تا پایان امسال به ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان میرسد.

تجارت الکترونیک نقش مکمل در تجارت دارد، ۹۷ درصد فروش الکترونیکی روی پلتفرمهای داخلی انجام میشود و باید از فضای تجارت الکترونیکی کشور حمایت کنیم.

معاون وزیر صنعت گفت: در حالحاضر ۸۰ درصد کسبوکارهای کشور روی شبکههای اجتماعی هم فعالیت دارند، اما این به معنای فروش فقط از طریق الکترونیکی نیست، بلکه سایت اینترنتی پلتفرم دارند و فروش یعنی معامله قطعی از طریق تجارت الکترونیک به ۳ درصد کل حجم فروش کشور رسیده است.

مشارکت بخش خصوصی

بهگفته شاهمیرزایی، یکی از روشهای مشارکت مردم در نقش سیاستگذاری دولت، استفاده از تشکلها و اتحادیهها و اتاق اصناف در زمینه مجوزدهی است که در این زمینه اتاق اصناف بیشترین همکاری را داشته است.

وی در زمینه مجوزدهی نیز یادآور شد: مجوزها دیگر براساس سلیقه یک کارمند نیست، بلکه ضوابطی دارد که هر کس دارای آن ضوابط باشد، مجوز دریافت میکند.

بهگفته وی، در هیاتعالی نظارت بر اصناف، ۱۸ عضو وجود دارد که یکی از این اعضا، دولت است و براساس قانون جدید نظام صنفی، اتاق اصناف بیشترین همکاری را با وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد.

اجرای کالابرگ منتفینشده است

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اجرای طرح کالابرگ منتفی نشده درباره شبکههای اجتماعی و اینکه ۳ درصد فروش در این شبکهها انجام میشود و ۸۰ درصد کسبوکارها از این شبکهها بهعنوان مکمل و برای تبلیغ هم استفاده میکنند، گفت: خسارت کسبوکارها از قطع اینترنت بهطور دقیق قابل محاسبه نیست و یکی از راهکارها در این بخش، حمایت از کسبوکارهای بزرگ و کوچک است.

شاهمیرزایی در ادامه سخنان خود با اشاره به احیای واحدهای تولیدی نیمهفعال، عنوان کرد: امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رونق کسبوکارهای نیمهفعال و نیازمند احیا در نظر گرفته شده که با کمک شبکه بانکی پرداخت میشود و بخشی از کسبوکارهای بزرگ میتوانند زیرمجموعههای خود را موردحمایت قرار دهند، در حالحاضر برخی کسبوکارها با ۱۰۰ هزار فروشگاه زیرمجموعه به ارائه خدمات میپردازند.

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: امسال ۲ هزار میلیارد تومان برای حمایت از کسبوکارها و تبلیغات آنها در فضای مجازی و رسانهها در نظر گرفته شده است که البته این بودجه دولتی نیست، بلکه برای رونق کسبوکارها اختصاص مییابد.

تقویت تولید با تقویت بازار

این مقام مسئول درباره ترمیم قدرت خرید مردم گفت: در مذاکراتی که با چند بانکعامل انجام شده، قرار است کارتهای اعتباری خرید تا سقف ۱۰ میلیون تومان و تا سقف کل اعتبار ۵ هزار میلیارد تومان به مردم داده شود تا تقاضای موثر در جامعه تقویت شود.

شاهمیرزایی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا کارت اعتباری خرید همان کارت کالابرگ الکترونیکی است، گفت: کالابرگ الکترونیکی، یکی از طرحهایی است که نیاز کشور است، اما کارت خرید اعتباری ربطی به آن ندارد و کالابرگ الکترونیکی تصمیم دولت خواهد بود که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت رفاه و سایر مجموعهها انجام خواهد شد، اما کارت اعتباری ۱۰میلیون تومانی برای تقویت کسبوکارها و تقاضای خانوارها در نظر گرفته میشود.

او تاکید کرد: با این کمکها، بازار از رکود خارج شده و این امر در نهایت منجر به تولید محصولات در کشور میشود.

وی اظهار کرد: سامانه فروشگاهی که در نظر گرفته شده، متصل به سامانه انبارهای فروشگاه خواهد بود و در بخش فروش لوازمخانگی باید خدمات پس از فروش و گارانتی که به مصرفکننده میدهند، کد رهگیری و قابلیت پیگیری داشته باشند. تاکنون دو نوبت فراخوان برای اتحادیهها صادر شده تا گارانتی که به مردم ارائه میکنند، قابلپیگیری و رهگیری باشد.

شاهمیرزایی بیان کرد: اگر کالابرگ الکترونیکی راهاندازی شود با کارتهای بانکی موجود در دست مردم خواهد بود و قرار نیست کارت جدیدی صادر شود، اما کارت خرید اعتباری که در همه جای جهان مرسوم است که مردم اول کالا خرید میکنند و در آخر ماه پول آن را میدهند، نیاز فعلی کشور است و در جهت تقویت تقاضای مردم خواهد بود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۸۰۰ فروشگاه به سامانههای الکترونیکی و نظارت متصل شده و ۱۰ هزار فروشگاه دیگر هم در حال اتصال است و تا آخر سال، تعداد زیادی از فروشگاهها به سامانه نظارت متصل میشوند.

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: طرح اجرای کالابرگ الکترونیکی در ۴ شهر گرمسار، آبیک، دماوند و فیروزکوه اجرا شده و از نظر مجهز بودن سامانههای الکترونیکی از بسیاری از کشورها جلو هستیم.

بهگفته شاهمیرزایی، ۱۲ هزار قلم کالا در فروشگاههایی که به سامانه نظارت الکترونیک وصل هستند، ارائه میشود، اما اقلامی که قرار است از طریق کالابرگ الکترونیکی به مردم ارائه شود در ۴۰۰ هزار فروشگاه ارائه خواهد شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l59yr