پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 1548
تاریخ انتشار: 1400/06/29 12:58
گزارش صمت از نخستین نمایشگاه حوزه اطلاعات مکانی در خاورمیانه

منتظر رویداد بزرگ «ایران‌ ژئو» باشید

همزمان با یکصدمین سالگرد نقشه‌برداری و داده‌برداری مکانی کشور، منتظر نخستین نمایشگاه بزرگ بین‌المللی «ایران ژئو» با شعار مهندسی ایرانی به‌سوی فرداها باشید.

۱۳ شهریور روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی و روز نقشه‌بردار بود. به همین بهانه، ایده برگزاری رویدادی تخصصی، صنعتی و فناورانه در حوزه سامانه‌ها و دستاوردهای مرتبط با همه زمینه‌های اطلاعات جغرافیایی مطرح و مقرر شد، شرکت نمایشگاهی آوای موفق ایران از ۲۵ تا ۲۸ آبان، نخستین نمایشگاه بین‌المللی ایران ژئو با عنوان تجاری IRAN GEO را در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار کند.

گروه کالایی مرتبط با این نمایشگاه را اقلام متنوع، تجهیزات و خدمات فنی‌مهندسی گوناگونی مانند انواع سنجنده‌ها و دوربین‌های نقشه‌برداری، لیزرها، هواپیماها و پهپادهای فتوگرامتری، انواع سامانه‌های ردیاب، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای حوزه داده‌برداری و تعیین موقعیت مکانی و سرویس‌های اطلاعات مکانی و... تشکیل می‌دهد.

ارائه دستاوردهای نوین دانش‌بنیان

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است در این نمایشگاه دستاوردهای نوین دانش‌بنیان از جمله تجهیزات هیدروگرافی بستر دریا، سنجنده پارامترهای فیزیکی آب و جریانات دریایی، سنجنده‌های گوناگون اندازه‌گیری، فناوری‌های امور فضایی و سنجش از دور، تصاویر ماهواره‌ای، تجهیزات مرتبط با حوزه ژئودزی، ژئوفیزیک و... از سوی مشارکت‌کنندگان گوناگون معرفی شود.

ادریس مازندرانی، مدیر برگزاری این رویداد تخصصی در گفت‌وگو با صمت با اشاره به چگونگی برگزاری این رویداد در زمان کرونا اظهارکرد: نخستین نمایشگاه تخصصی ایران ژئو با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و فقط برای مخاطبان تخصصی این حوزه کلید خواهد خورد؛ بنابراین بازدید از سالن‌های تحت پوشش با ارائه کارت دعوت ممکن خواهد بود. وی در ادامه افزود: همه نهادها، سازمان‌ها، انجمن‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های داخلی و خارجی فعال بخش خصوصی حوزه ژئوماتیک از جمله مجموعه‌هایی خواهند بود که در برگزاری این رویداد همکاری و مشارکت دارند.

رئیس هیات مدیره شرکت آوای موفق ایرانیان سپس به ابتکارات و نوآوری‌های ابوریحان بیرونی به‌عنوان دانشمندی که در ایران پایه‌های علم جغرافیا را بنا نهاد، اشاره کرد و گفت: آنچه از کتاب‌ها و نوشته‌های ابوریحان بیرونی و نقل تاریخ نویسان برمی‌آید، گویای این است که او جزو سرآمدهای روزگار خود و از شخصیت‌های چندبعدی در علم بوده است. این موضوع را از تعداد زیاد کتاب‌ها و عمق نوشته‌هایش می‌توان فهمید.

وی تاکید کرد: ابوریحان بیرونی مباحث متعددی را مطرح و نظریات جدیدی را ابداع کرد که کسی قبل از او آنها را بیان نکرده بود. در واقع ایشان در علوم گوناگون، نظریه‌های جدیدی را پایه‌گذاری کردند. از جمله این موارد می‌توان به محاسبات طول و عرض جغرافیایی شهرها و ترسیم نقشه برای آنها اشاره کرد. این دانشمند همچنین چگونگی پدید آمدن لایه سطحی زمین و تبدیل دریاها به خشکی را در کتب مختلف خود تبیین کرده است.

مزایای حضور در ایران ژئو

نخستین نمایشگاه بزرگ بین‌المللی ایران ژئو درحالی برگزار می‌شود که فعالان این عرصه مزیت‌های زیادی برای آن متصور هستند. معرفی توانمندی‌ها و محصولات در سطح گسترده و بین‌المللی در کنار برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان و شناخت نیازهای آنها از جمله مزایای حضور در نمایشگاه برای شرکت‌کنندگان خواهد بود. به علاوه اینکه شناخت رقبا و آشنایی با خدمات، محصولات و برنامه‌های آنها فرصت جذب سرمایه‌گذار و توسعه فعالیت واحد صنعتی را برای فعالان این حوزه افزایش خواهد داد.

شناخت شرایط کلی بازار و امکان برنامه‌ریزی براساس آن همواره از الزامات موفقیت در کسب‌وکار است که حاضران این نمایشگاه می‌توانند در کنار ارتباط با تأمین‌کنندگان مواد خام و ارائه‌دهندگان خدمات صنعتی به شناخت دقیق بازار بپردازند.

تعامل با شرکت‌های همکار برای برون‌سپاری و امور پیمانکاری، بروزرسانی دانش فنی و آشنایی با دستاوردهای نوین صنعت، فرصت استعدادیابی و حضور فعال در نشست‌های تجاری بین‌المللی با هیات‌های خارجی از دیگر مزایای برگزاری این نمایشگاه خواهدبود. شرکت‌کنندگان می‌توانند با انجام مذاکرات تجاری و انعقاد قراردادهای متعدد داخلی و خارجی در راستای توسعه فعالیت‌های اقتصادی گام بردارند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45r9x2