پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 4761
تاریخ انتشار: 1400/08/11 13:29

منافع دیجیتالی شدن فولاد مبارکه در عرصه بین الملل

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه اصفهان الحاق به باشگاه فانوس دریایی در سال ۱۴۰۴ را چشم انداز این واحد صنعتی برشمرد و افزود: مسیری دشوار و طولانی را از سال گذشته آغاز کردیم و همه امکانات و منابع شرکت را به کار بردیم تا بتوانیم برای سال ۱۴۰۴ به باشگاه فانوس دریایی ملحق شویم.

سید مهدی نقوی در سومین رویداد از سلسله رویدادهای ۳S که به همت مرکز نوآوری تحول دیجیتال فولاد به صورت نیمه حضوری برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت های بسیار زیادی طی سال گذشته در حوزه های مختلف عملیاتی و فرهنگی در بحث تحول دیجیتال اجرا شد.

وی افزود: از آن جمله می توان به برگزاری نخستین دوره تخصصی آموزش مدیران و راهبران تحول دیجیتال با همکاری دانشگاه اصفهان و دانشگاه های خارج از کشور اشاره کرد. همراهی و همصحبت کردن مجموعه ای که بتوانند این فرآیند را مدیریت کنند، اصلی ترین بخش کار است.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه در ادامه با تأکید بر ضرورت همکاری با مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان ایمیدرو یادآور شد: این مسیر سخت بیش از یکسال را توانستیم با همکاری این مجموعه ها طی کنیم.

راه اندازی آزمایشگاه نسل چهارم در دانشگاه صنعتی اصفهان

مهندس نقوی همچنین از راه اندازی آزمایشگاه نسل چهارم در دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد و گفت: باید آموزش و پرورش برای دانشجویان و جوانان ایرانی آغاز شود و بتوانند در یک محیط، ایده های خود را در یک شرایط پایلوت و عملیاتی مشاهده کنند. این آزمایشگاه، محلی برای پرورش افراد خواهد بود.

وی از نزدیک بودن زمان تکمیل ساخت مرکز نوآوری تحول دیجیتال خبر داد و خاطرنشان کرد: در مرکز نوآوری تحول دیجیتال در صنعت فولاد، می توانیم از حضور دوستان و علاقه مندانی که بدنبال فضایی برای ارائه نظرات خود هستند، بهره مند شویم.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه با اشاره به دو رویداد ریورس پیچ سال گذشته و مطرح شدن ۱۱ چالش، گفت: افرادی که پیشنهادات اولیه شان مورد تایید کمیته های فنی و بازرگانی قرار گرفته بود، از مجتمع فولاد بازدید و به طور عینی چالش های مطرح شده را مشاهده کردند. از آن مجموعه رویداد و بازدیدها، شماری شرکت و ایده در فرآیند انجام قرارداد و برگزاری شرایط همکاری حاصل شد.

همکاری با ایرانسل و نصب و راه اندازی نخستین شبکه ۵G صنعتی ایران در فولاد مبارکه

مهندس نقوی از همکاری با ایرانسل و نصب و راه اندازی نخستین شبکه ۵G صنعتی ایران در فولاد مبارکه نیز خبر داد و گفت: پوششی از نسل پنجم مخابراتی را در شرکت فولاد مبارکه ایجاد کردیم.

وی از نامگذاری پروژه های سال جاری فولاد با عنوان فولاد+۲۲ یاد کرد و افزود: این پروژه ها به طور مستمر در حال پیگیری است، طبیعتاً در آغاز راه برای هماهنگ کردن فعالیت ها، باید تجاربی را به دست آورد. از همین رو کوشیده ایم از خرد جمعی استفاده کنیم تا بتوانیم در کنار هم مسیری را که برای نخستین بار در ایران در صنعت فولاد آغاز کرده ایم، به نتیجه برسانیم.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه با تأکید بر اصلی ترین شعار دولت سیزدهم با عنوان حکمرانی هوشمند، تصریح کرد: طبیعتاً هوشمندسازی تصویر آینده دنیا خواهد بود. این آینده خیلی دور و طولانی نیست. ما هم آماده همکاری با همه ارکان مرتبط با حکمرانی کشور هستیم که بتوانیم این شعار حکمرانی هوشمند را در عمل به نتایج قابل توجهی برسانیم.

در ادامه این مراسم، دکتر رسول سراییان، مدیرعامل شرکت ایریسا با یادآوری برگزاری نخستین رویداد ریورس پیچ در مهر ماه سال گذشته، گفت: با گذشت یکسال، این انتظار وجود دارد که اقدامات انجام شده و نتایج حاصل از آن را بیان کنیم و به تشریح گام های عملی و اجرایی مسیر تحول دیجیتال بپردازیم.

وی با تأکید بر ضرورت وجود تفاوت میان فضای عملیاتی و فضای نگاه به مسائل از دور و تصور یک موضوع، اظهار کرد: شناسایی و ارائه موضوعاتی که بتوان آن را متناسب با ریورس پیچ و با زبان استارتاپی مطرح کرد، به تمرین و تجربه نیاز دارد.

دکتر سراییان دانشگاه را مرکز همه تحولات بنیادین دانست و خاطرنشان کرد: مجدد به دانشگاه بازگشتیم و روز به روز این ارتباط را عمق می بخشیم و سعی خواهیم کرد تا بتوانیم یک مسیر باثبات و پایدار را دنبال کنیم.

وی به نقشه راه فولاد مبارکه برای تغییر و تحول اشاره کرد و گفت: با شعار فولاد فردا، هوشمند از سنگ تا رنگ که بیانگر هوشمندسازی در کل زنجیره ارزش فولاد مبارکه است، این مسیر را طی خواهیم کرد.

دکتر سراییان با معرفی مسیرشان در قالب یک قاب با عنوان سند ره نگاشت، تصریح کرد: این سند، اهداف، فعالیت ها و اقدامات ما را بیان می کند. در واقع نقطه ای است که همه با تمرکز بر روی آن، سعی کردیم تا همه حرکات خود را تنظیم کنیم و تا حد ممکن به تبیین مسیری که دنبال می کنیم، بپردازیم.

وی در ادامه افزود: مبحث تحول دیجیتال برای هر صنعت، موضوعی نیست که همه آن را به طور کامل و شفاف بدانند. گام های فعالیت در این حوزه، مثل حرکت در یک مسیر مه آلود است، هرچه به جلو برویم، عمق دید بازتر و گام ها شفاف تر می شود و طبیعتاً بهتر می توان حرکت کرد. این ماهیت و ذات تحول دیجیتال است.

الحاق به باشگاه فانوس دریایی به معنای نمایش هوشمندسازی صنعت فولاد در عرصه بین المللی

دکتر سراییان در تشریح اقدامات مسیر دیجیتالی شدن گفت: یکی از مهم ترین اقدامات مدیریتی شرکت هایی که تمایل و اراده به دیجیتالی شدن دارند، این است که چشم انداز خود را تعریف کنند. در فولاد مبارکه، عضویت در باشگاه فانوس دریایی در سال ۱۴۰۴ به عنوان چشم انداز تعریف شده است. بدین معنا که در تراز بین المللی بتوانیم هوشمندسازی صنعت فولاد را نشان دهیم.

وی در ادامه افزود: تبلور این عضویت را می توان در قالب شاخص های کلیدی عملکرد شبکه جهانی فانوس دریایی مشاهده کرد. این شاخص ها شامل افزایش خروجی کارخانه، افزایش بهره وری، افزایش نرخ به کارگیری تجهیزات، کاهش هزینه های کیفیت، کاهش هزینه های تولید، راندمان انرژی، کاهش موجودی، کاهش زمان تحویل، کاهش زمان آماده فروش شدن محصول، کوتاه کردن زمان تغییرات و کاهش اندازه انباشته است.

دکتر سراییان بر الزام برآورد تأثیر کسب و کاری تمام پروژه ها و پرونده های فولاد به استثنای پروژه های زیرساختی تأکید کرد و افزود: این تحلیل ها بیان می کند که با اجرای این پروژه ها، چه تأثیراتی از منظر کسب و کاری رخ می دهد، بدین ترتیب می توانیم هزینه های پروژه را توجیه کرده و در نهایت از تأثیرات کسب و کاری این پروژه ها اطمینان حاصل کنیم.

به دنبال منافع دیجیتالی شدن فولاد مبارکه در عرصه داخل و بین الملل

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال منافع دیجیتالی شدن فولاد مبارکه در عرصه داخل و بین الملل هستیم. عصاره این جمله در کلمه مزیت رقابتی نهفته است. بدین معنا که باید مزیت رقابتی داشته باشیم تا بتوانیم در عرصه بین الملل، محصولات خود را با کیفیت و قیمت مناسب عرضه کنیم. دنیا در حال حرکت به این سمت است و اگر ما می خواهیم در عرصه بین الملل حضور پیدا کنیم، باید محصول خود را با قیمت و کیفیت جهانی عرضه کنیم.

دکتر سراییان از همراه کردن بدنه سازمان به عنوان اقدام دوم در این مسیر یاد کرد و افزود: بلوغ دیجیتالی مدیریت فولاد مبارکه باید به این موضوع اعتقاد پیدا کند که این مسیر، درست است و بقا را تضمین می کند. افتتاح دوره آموزشی مدیریت ارشد تحول دیجیتال نیز به همین علت بوده است.

وی نقش فولاد مبارکه در صنعت را به لوکوموتیوی تشبیه کرد و گفت: این لوکوموتیو اگر راه بیفتد، هزاران واگن صنعت را با خود می کشد.

مدیرعامل شرکت ایریسا با اشاره به وجود یک ستاد برای مبحث نوآوری در تحول دیجیتال، تصریح کرد: رکن نوآوری را در قلب دانشگاه تهران تعریف کردیم تا بتوانیم از منابع کل کشور استفاده کنیم. منشا مبحث نوآوری دانشگاه های برتر کشور است. این ارتباط باید روز به روز عجین تر شود و این در مرکز نوآوری تحول دیجیتال فولاد محقق شده است.

بهره برداری از اولین پروژه های تحول دیجیتال صنعت فولاد در دی ماه ۱۴۰۰

دکتر سراییان گزارشی از رویدادهای ریورس پیچ سال گذشته را ارائه داد و افزود: در دی ماه ۱۴۰۰، نخستین پروژه های تحول دیجیتال به بهره برداری خواهد رسید.

وی، دیتابیسی از شرکت ها و افرادی که پتانسیل هوشمندسازی دارند را بزرگترین سرمایه ای دانست که از رویدادهای ریورس پیچ جمع و جذب شده است و در ادامه افزود: در گام هایی که می خواهیم برداریم، طبیعتاً از این دیتابیس استفاده خواهیم کرد.

در بخش دوم این رویداد، متخصصان و کارشناسان ۶ چالش را شرح داده و ارائه کردند از آن جمله حفاظت فیزیکی هوشمند با استفاده از تحلیل تصاویر ویدئویی موجود در فولاد مبارکه، هوشمندسازی نگهداری و تعمیرات ماشین های دوار فولاد مبارکه با استفاده از تکنیک های پایش وضعیت، هوشمندسازی انبار قطعات یدکی، ارتقاء ایمنی کارکنان فولاد مبارکه از طریق مانیتورینگ و کنترل آنلاین رفتارهای ناایمن، همیار بازرس کنترل کیفی نورد سرد و شبیه سازی و هوشمندسازی نرم افزاری احیاء مستقیم سبا بود.

براساس این گزارش، مرکز نوآوری تحول دیجیتال فولاد، سومین رویداد از سلسله رویدادهای ۳S را با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، مجتمع فولاد مبارکه، واحد کسب و کار تحول دیجیتال ایریسا، دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور(استان اصفهان) و سازمان فناوری اطلاعات ایران و با حضور شماری از متخصصان و کارشناسان به صورت نیمه حضوری برگزار کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m9xj3