دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 17908
تاریخ انتشار: 1401/04/07 22:52

معرفی کراس‌اوور ایران‌خودرو

گروه صنعت: کراس‌اوور ملی گروه صنعتی ایران‌خودرو با نام «ری‌را» با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شد.

گروه صنعتی ایران‌خودرو، کراس‌اوور ملی ری‌را یکی از لوکس‌ترین و مدرن‌ترین خودروهای ملی با استانداردها و تجهیزاتی در رده خودروهای مطرح اروپایی و برترین‌های آسیا را معرفی کرد. این خودروساز قصد دارد کراس‌اوور ری‌را را در مدل‌های گوناگون به بازار عرضه کند و در ابتدا این کراس‌اوور در مدل V۲ به بازار ایران عرضه می‌شود. این خودرو روی پلتفرم مدرن و جدید این شرکت موسوم به IKP۱ توسعه یافته است.

کراس‌اوور ملی «ری‌را» قادر به عبور از تمامی استانداردهای هشتادوپنج‌گانه بوده و در زمینه حفظ ایمنی سرنشینان و راننده و همچنین حفظ ایمنی عابرپیاده قابل‌مقایسه با محصولات خودروسازان مطرح جهان است. به‌گزارش ایکوپرس، ری‌را ایران‌خودرو به موتور EF۷ پلاس توربوشارژ یا همان TC۷ پلاس مجهز شده است. این موتور ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ، قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت در دور ۵۰۰۰ و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ است.

این خودرو لوکس‌ترین خودرو ملی محسوب شده و به لطف تجهیزات ایمنی و رفاهی متعددی که برای آن در نظر گرفته شده می‌تواند با خودروهای وارداتی و خودروهای روز جهان رقابت کند. ری‌را، محصول جدید ایران‌خودرو که در زبان مازنی به معنای باران و نماد سرسبزی جنگل است، در سایت این شرکت در شهر بابل به تولید خواهد رسید و نام آن تناسب زیادی با محل تولیدش دارد.

اقدامات موثر برای افزایش کیفیت

وزیر صنعت، معدن و تجارت همزمان با پنجمین روز دهه تولید و تجارت، با حضور در شرکت ایران‌خودرو از نخستین خودرو کراس‌اوور ملی رونمایی کرد.

سیدرضا فاطمی‌امین در حاشیه این مراسم گفت: اوایل اسفند سال گذشته، رئیس‌جمهوری ضمن بازدید از صنعت خودروسازی ایران، فرامینی شامل ۸ محور صادر کرد که پیگیری برای اجرای آنها از همان روز در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: اکنون خوشبختانه تمامی دستورات او در حال اجراست و برخی از آنها مانند افزایش گارانتی از ۲ به ۳ سال در همان زمان ابلاغ قابل‌اجرا بود و برخی دیگر نیز در طول زمان قابل‌اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: دیگر موضوعی که ایجاد ابهام نیز کرده بود، این بود که چرا در صنعت خودرو این حجم خودرو کف وجود دارد به‌طوری‌که در آبان و دی سال گذشته ۱۷۰ هزار خودرو در کف کارخانه بود و حالا با پیگیری‌های انجام‌شده این رقم در پایان خرداد امسال به ۴۲ هزار خودرو رسیده که حد معمول خودروهای تولیدی در بازه زمانی دو هفته‌ای بوده که اکنون خوشبختانه از آن مقدار کمتر شده است.

فاطمی‌امین عنوان کرد: در یک ماه گذشته دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران به‌طور تقریبی به عبور مستقیم ۱۰۰ درصد رسیدند، یعنی حدود ۹۵ تا ۱۰۰ درصد خودروها کامل از خط تولید بیرون می‌آیند که مناسب است.

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی امسال طراحی‌شده و یکی از دستورهای رئیس‌جمهوری این بود که تولید خودرو امسال ۵۰ درصد بیشتر از سال قبل باشد که متناسب با این مقدار برنامه‌ریزی انجام‌شده و در بهار امسال به ۹۸ درصد از این برنامه رسیدیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره معوقات و خودروهای تولید ناقص نیز توضیح داد: مسئله تولید را در صنعت خودرو می‌توان حل‌شده فرض کرد. این صنعت مسائل متعددی دارد که یک‌باره قابل‌حل نیست و باید در این راستا گام‌به‌گام و مرحله‌به‌مرحله جلو رفت. به‌عنوان مثال، موضوع تولید و تداوم در آن با تلاش شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازان، حل‌شده است.

فاطمی‌امین تصریح کرد: از دیگر دستورات رئیس‌جمهوری، جایگزینی محصولات قدیمی بود، پلتفرم‌ها و بن‌سازه‌های قدیمی زیادی مانند سمند و پژو۴۰۵ هنوز در حال استفاده است و برای حرکت سمت کیفیت یکی از مهم‌ترین کارها این است که از بن‌سازه‌ها و پلتفرم‌های جدید استفاده کنیم.

وی افزود: امروز خودرو ری‌را رونمایی می‌شود که همان بن‌سازه تارا و نشان‌دهنده ظرفیت‌های صنعت خودرو ایران است. امیدواریم همان‌گونه که مسئله تولید و خودروهای ناقص حل شد و شاهد ثبات در صنعت خودرو هستیم با محصولات جدید و رونمایی از آنها و چند محصول دیگر تا آخر امسال درباره کیفیت نیز خبرهای خوبی برای مردم داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: کارهای زیادی برای افزایش کیفیت در صنعت خودروسازی آغازشده که هنوز ملموس نیست اما تا پایان سال قابل مشاهده خواهد بود.

فاطمی‌امین درباره زمان عرضه این خودرو در بازار گفت: در مراحل طراحی خودرو ابتدا یک مدل کامپیوتری ساخته و سپس از همان یک مدل کلی ساخته و آزمایش می‌شود و بعد یک مدل ارگونومیک و آخرین مرحله یک خودرو قابل حرکت، کامل و قابل‌استفاده ساخته می‌شود و از این مرحله به بعد قالب‌های بدنه ساخته و آماده‌شده و با قطعه‌سازان برای سفارش قطعه‌ها قرارداد بسته می‌شود؛ امسال پس از شهریور آزمون‌های جاده‌ای خودرو آغاز شده و تا پایان سال آزمایشات کامل می‌شود و از اول سال آینده شاهد تولید این خودرو خواهیم بود.

وی تاکید کرد: قرار ما حذف قرعه‌کشی است و از موعد آن عبور نکرده‌ایم. بحث‌هایی مطرح می‌شود که قرار بود در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی را به‌تدریج حذف کنیم، نخستین گام در این‌باره این است که تولید بالا برود اما وقتی بین عرضه و تقاضا شکاف وجود داشته باشد، این فاصله باعث بیشتر شدن متقاضیان از عرضه‌کنندگان شده و این شکاف موجب قرعه‌کشی می‌شود.

فاطمی‌امین گفت: تولید خودرو به خوبی پیش می‌رود و امسال حداقل ۱.۵ برابر سال گذشته خواهد بود و این هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت است و براساس آن جلو می‌رویم. از سویی تولید افزایش یافته و خودرو وارد بازار می‌شود و از سوی دیگر، واردات نیز انجام خواهد شد و با مجموع این دو جریان تا پایان سال دیگر قرعه‌کشی نخواهیم داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت‌ها نیز عنوان کرد: 4 تعبیر از قیمت داریم؛ یکی قیمت بازار است که اکنون با آن روبه‌رو هستیم و بالاتر از قیمت کارخانه است، زیرا بازار خودرو یک بازار سوداگری شده و عرضه و تقاضا با هم متوازن نیست؛ بنابراین قیمت خودرو در بازار تا بیش از ۷۰، ۸۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه است.

وی ادامه داد: قیمت دوم، قیمتی است که کارخانه خودرو را تولید و عرضه می‌کند و دیگری قیمت تمام‌شده است. امسال برنامه‌ریزی کردیم که شرکت‌های خودروسازی قیمت تمام‌شده را کاهش دهند که این می‌تواند به کاهش زیان و بهبود فرآیند تولید منجر شود.

او بیان کرد: قیمت چهارم، قدرت خرید مردم است؛ یعنی ممکن است خودرویی دارای قیمت واقعی و سود معقول باشد اما در یک بازه قیمتی برای بخشی از مردم قابل خرید نباشد و این به‌نفع مردم نیست.

در سال‌های پیش این نقص با پراید قابل جبران بود که امروز با تیبا انجام می‌شود اما این خودروها کیفی نیستند پس یک مسئله بسیار جدی پیش‌روی ما این است که به سمت تولید خودروهای اقتصادی با کیفیت مناسب سازگار با قدرت خرید مردم برویم.

کیفیت خودرو جدید

در ادامه قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه ری‌را با کیفیت بسیار مطلوب تولید و عرضه خواهد شد، گفت: به‌طور قطع مشتریان استقبال بالایی از کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو خواهند داشت.

کیانوش پورمجیب، در حاشیه مراسم معرفی محصول ری‌را که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شد، اظهار کرد: ایران‌خودرو برای نخستین‌بار برای طراحی محصول کراس‌اوور اقدام کرده که با امکانات متنوع و استانداردهای روز جهان به تولید خواهد رسید.

وی افزود: تمامی استانداردهای روز در ری‌را اعمال خواهد شد و این خودرو با قابلیت‌های بالای ایمنی بدنه، یکی از بهترین محصولات ایران‌خودرو از منظر استحکام بدنه خواهد بود.

پورمجیب گفت: دقت‌نظر بالایی در مراحل طراحی ری‌را اعمال شده و مراحل مختلف صنعتی‌سازی و تولید انبوه آن نیز تحت مراقبت بالا انجام خواهد شد تا محصول با بالاترین کیفیت وارد بازار شود.

وی با بیان اینکه محصولی مترقی تولید خواهیم کرد، گفت: این قول را می‌دهیم که هر چه جلوتر می‌رویم به سمت استانداردهای به‌روزتر، محصول مترقی‌تر و با کیفیت‌تر حرکت کنیم و این میثاق ما در ایران‌خودرو است که مردم تبلور آن را در محصولات جدید خواهند دید.

قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: پروژه دیگری در دست طراحی است که به‌زودی محصول آن معرفی خواهد شد که مانند ری‌را از بهترین امکانات، کیفیت و استانداردها بهره می‌برد.

وی زمان تولید انبوه ری‌را را سال ۱۴۰۲ اعلام کرد و گفت: در نیمه نخست سال آینده، صنعتی‌سازی و تولید انبوه آن انجام خواهد شد و تا پایان امسال مراحل آزمون‌های مختلف برای دریافت استانداردهای لازم انجام خواهد شد.

پورمجیب خاطرنشان کرد: مراحل صنعتی‌سازی و تولید انبوه ری‌را به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ekwga