دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 19771
تاریخ انتشار: 1401/06/29 09:25

معدنکاری با اعمال شاقه!

میلاد کردی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی همدان

معارضان محلی جزو مهمترین عوامل رکود و تعطیلی تولید در معادن هستند. معضلات و موانع مختلف همواره در همه جای دنیا بر سر راه معدنکاران وجود دارد و از عوامل اصلی مزاحم تولید بهشمار میرود.

معضلات اجرایی، از محدودیتهای سازمانها و ارگانهای مختلف (بهعنوان مثال، ضوابط و مقررات سازمانهای حامی محیطزیست و منابع طبیعی) گرفته تا معارضان محلی و حتی قاچاقچیان مواد مخدر یا تبهکاران و جنبشهای شبهنظامی (مانند معدن میچوآکان مکزیک) همواره سد راه فعالیت بسیاری از معدنداران و معدنکاران بوده و هستند.

اما تفاوت اینجا است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته، پس از بهوجود آمدن مانعی در مسیر تولید، دولت بهسرعت با حمایت دستگاههای ذیربط اقدام به برطرف کردن موانع تولید میکند، اما در کشور ما این رویه جاری نیست.

باوجود اینکه معدنکاری در شرایط تحریم، میتواند جایگزین اصلی نفت برای کمک به اقتصاد پیچیده کشورمان باشد، اما متاسفانه موانع بر سر راه فعالیت معدنی افزایش یافته و یکی از مهمترین این موانع وجود معارضان محلی است که روز به روز بزرگتر میشود، اما هنوز راهحلی برای آن پیدا نشده و دولت هم که متولی اصلی برطرف کردن این پدیده شوم است، تاکنون اقدام منسجمی انجام نداده
است.

معارضان محلی بهویژه در مناطق روستایی و کوهستانی مانع اصلی فعالیت بهرهبرداران و مکتشفان معادن هستند. این دار و دستهها ضمن اخلال در تولید و فعالیتهای اقتصادی، موجب تضییع حق و حقوق معدنداران میشوند.

طی سالیان اخیر، شاهد موارد بسیار زیادی بودهایم که ساکنان مناطق اطراف معادن، که بهطورعمده از اقشار کمتر برخوردار هستند، خود را در منافع معادن محلی سهیم میدانستهاند و باتوجه به ناآگاهی از قوانین موجود، مزاحمتهای متعدد و گوناگونی از جمله بستن جاده و آسیب به ماشینآلات معدنی ایجاد کردهاند و حتی مرتکب قتل شدهاند.

متاسفانه بسیاری از بهرهبرداران برای جلوگیری از مشکلات و خطرات سعی میکنند با معارضان فراتر از حد معقول و آنچه در قانون پیشبینی شده همکاری کنند و با پرداخت مبالغی سنگین یا بهعبارت دیگر باجدهی، محلیها را ساکت نگه دارند.

اگر جلوی این معضل بهزودی گرفته نشود، گسترش پیدا میکند و کل چرخه معدن را تحتتاثیر قرار میدهد.

بنابراین پیشنهادهایی برای حل مشکل معارضان محلی به شرح زیر ارائه میشود.

اول، پرداخت مستقیم سهم حقوق دولتی به روستاهای درگیر با معدن بهنحوی که مردم از این درآمد و نحوه هزینه شدن آن بهطور شفاف مطلع شوند.

دوم، ایجاد سازکارهای قانونی برای حضور متولیان ایجاد امنیت در معادن است تا یا مشکلات ایجادشده با معارضان محلی را حل و فصل کنند یا با برخورد قاطع مانع ایجاد مزاحمتها شوند.

سوم، آگاهسازی و فرهنگسازی است. رسانههای ملی بهویژه رادیو و تلویزیون باید درباره عواقب ایجاد مزاحمت برای معدنکاری و چرخه تولید و تبعات قانونی آن اطلاعرسانی کنند.

چهارم، حمایت قاطع دولت از سرمایهگذاران و معدنداران است، زیرا تنها با اجرای کامل قانون میتوان اشتغال کارگران و رونق تولید را حفظ کرد و جلوی رونق و گسترش پدیده مخرب معارض محلی را گرفت.

و در نهایت آموزش نیروهای جوان روستا بهمنظور آشنایی بیشتر آنها با معدن و معدنکاری و بکارگیری آنها در معادن مجاور با اولویت بومیان آموزشدیده باید مدنظر قرار گیرد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z9mj6