سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 16305
تاریخ انتشار: 1401/02/25 02:51

مصلای تهران میزبان کتابخوان‌ها

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۲۰ اردیبهشت با حضور رئیس‌جمهوری در مصلای امام خمینی (ره) افتتاح شد. در این مراسم علاوه بر رئیس‌جمهوری، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه هم حضور داشتند. این نمایشگاه تا پایان اردیبهشت در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و مجازی در سامانه برگزار می‌شود.

به‌گفته مسئولان ۲۸۰۰ ناشر برای شرکت در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۱۰۰ ناشر به‌خاطر امکان حضور صرف در نمایشگاه مجازی ترجیح داده‌اند صرفا در نمایشگاه مجازی کتاب که همزمان با این رویداد در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود، حاضر شوند.

استارت‌آپ‌ها نیامدند

فعالان نشر دیجیتالی و صوتی ایران به‌دلیل اختصاص محل نامناسب به آنها در نمایشگاه کتاب، با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند در این نمایشگاه حاضر نخواهند شد. مسئولان برگزاری نمایشگاه فضای کنار اغذیه‌فروشی‌ها را برای این ناشران در نظر گرفته بودند؛ بر همین اساس جمعی از ناشران کتاب صوتی و دیجیتالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: باتوجه به جنس محتوای عرضه‌شده، منطق و انصاف حکم می‌کند که «ناشران کتاب‌های الکترونیکی و صوتی» در کنار ناشران عمومی کتاب جا بگیرند، اما بعد از نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های بسیار، مسئولان امر در نهایت پیشنهاد کردند این ناشران با پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور تجاری، غرفه‌ای کوچک در حیاط، کنار غرفه‌های اغذیه‌فروشی اجاره کنند یا به محل استقرار فروشندگان محتوای نامکتوب (مانند سی‌دی‌های آموزشی) بروند، به همین دلیل، ما پلتفرم‌ها و ناشران صوتی و دیجیتالی، اعتراض خود را اعلام کرده و در این نمایشگاه حضور پیدا نمی‌کنیم.

استارت‌آپ‌های حوزه کتاب اعم از فعالان ناشران دیجیتال و کتاب‌های صوتی طی این بیانیه با انتقاد از نحوه تعامل مسئولان با آنها برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، اعلام کردند در این نمایشگاه حاضر نخواهند شد. فیدیبو، طاقچه، کتابراه، ای قصه، آوانامه و... تعدادی از این استارت‌آپ‌های فعال هستند.

در این بیانیه آمده است: «این بخش از جامعه فرهنگی سال‌هاست با تکیه بر خلاقیت و تلاش جوانان نخبه این سرزمین و بیشتر در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، در کنار ناشران و اهالی نشر کاغذی، به رونق فرهنگی جامعه و افزایش سطح مطالعه در کشور کمک کرده‌اند؛ تلاشی که متکی بر ارائه نوین‌ترین شیوه‌های فناوری در سطح جهان بوده و به شکوفایی اقتصادی جامعه نشر یاری رسانده است. باوجود این، به‌خاطر بی‌توجهی مسئولان، این بخش مهم از جامعه نشر و کتاب کشور در نمایشگاه کتاب جایگاهی ندارند.

امسال هم متاسفانه مسئولان برگزاری این دوره از نمایشگاه، باوجود پیگیری و درخواست‌های مکرر، فرصتی برای حضور این طیف از جامعه نشر در رویداد یادشده ایجاد نکردند. باتوجه به جنس محتوای عرضه‌شده، منطق و انصاف حکم می‌کند «ناشران کتاب‌های الکترونیکی و صوتی» در کنار ناشران عمومی کتاب جا بگیرند، اما بعد از نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های بسیار، مسئولان امر در نهایت پیشنهاد کردند این ناشران با پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور تجاری، غرفه‌ای کوچک در حیاط، کنار غرفه‌های اغذیه‌فروشی اجاره کنند یا به محل استقرار فروشندگان محتوای نامکتوب (مانند سی‌دی‌های آموزشی) بروند.

به همین دلیل، ما پلتفرم‌ها و ناشران صوتی و دیجیتال، اعتراض خود را اعلام کرده و در این نمایشگاه حضور پیدا نمی‌کنیم.»

باتوجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ باعنوان تولید براساس ظرفیت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های مذکور اعلام کردند مسئولان امر بهتر است از بازار نشر جهان و فرصت‌هایی که ناشران دیجیتال ایجاد می‌کنند، بیشتر آگاهی پیدا کنند. آنها باور دارند «نشر دیجیتال کتاب می‌تواند به توسعه بازار کتاب در ایران کمک کند، جایگاه این حوزه را مورد توجه قرار دهد و از سلب فرصت‌های رشد این حوزه جلوگیری کند.»

گفتنی است این بیانیه به امضای فیدیبو، طاقچه، کتابراه، آوانامه، ماه آوا، ای قصه، آوارسا، نوار، دانی و نبات، آوارسا، واوخوان، لحنی دیگر، پژوهان و پاتوق کتاب رسیده است. بیشتر این اپلیکیشن‌ها در درون پلتفرم خود، نمایشگاهی مجازی برپا کردند و آثار عرضه شده را با تخفیف ویژه در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

از تکمیل ظرفیت مشارکت تا افزایش یارانه پست

این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که چندی پیش یاسر احمدوند، رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تشریح جزئیات جدیدی از این دوره از نمایشگاه پرداخت.

 به گزارش ایبنا، احمدوند با اعلام اینکه یارانه در نظر گرفته شده برای ارسال کتاب‌های خریداری شده در نمایشگاه مجازی 2 برابر شده، گفت: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه درنظر گرفته شده برای ارسال کتاب‌های خریداری شده از نمایشگاه مجازی 2 برابر شده و همه فاکتورهای تا مبلغ ۷۵ هزار تومان بدون نیاز به هزینه ازسوی ناشران ارسال می‌شوند. خریداران به هر مبلغی که خرید کنند هیچ هزینه‌ای بابت مرسولات پستی پرداخت نخواهند کرد. ناشران نیز برای ارسال بسته‌های پستی تا مبلغ 75 هزار تومان پولی پرداخت نمی‌کنند و بیش از آن هم با تخفیف‌های حداکثری از امکانات پست بهره‌مند خواهند شد.

احمدوند در ادامه افزود: تفاوت این نرخ با هزینه واقعی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقبل کرده که البته عدد قابل‌توجهی است و امیدواریم به رونق بیشتر کار نمایشگاه و افزایش فروش برای ناشران ختم شود.

رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه با اشاره به استقبال خوب ناشران از این دوره نمایشگاه افزود: بیش از ظرفیتی که داشتیم ناشر برای حضور ثبت‌نام کردند.

حتی امکانی را با عنوان ثبت‌نام موقت گذاشتیم تا ناشران ثبت ‌ام موقت انجام دهند که اگر احیانا ظرفیت جدید به‌وجود آمد یا ناشری انصراف داد، بتوانند از امکان حضور استفاده کنند.

 احمدوند با اشاره به حضور بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ ناشر در فضای حضوری و مجازی تصریح کرد: بیش از ۱۷۰۰ ناشر به‌صورت حضوری در نمایشگاه شرکت کرده و با مخاطبان و مردم برای تبادل‌نظر درباره آثارشان و فروش آثار ارتباط مستقیم دارند.

فراهم شدن امکان فروش در فضای مجازی برای نمایشگاه کتاب از تمایزات مهم نمایشگاه امسال نسبت به دوره‌های قبلی است. بر این اساس ناشرانی که در نمایشگاه غرفه دارند آثارشان را در سایت نمایشگاه هم در معرض دید و فروش مردم گذاشته‌اند؛ علاوه بر این حدود ۱۱۰۰ ناشر هم در سایت نمایشگاه به‌صورت مجازی حضور دارند. همچنین بیش از ۱۵۰ ناشر خارجی در نمایشگاه کتاب مشارکت دارند.

قطر، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب امسال

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه امسال قطر به‌عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب انتخاب شده، تصریح کرد: به دلیل ویژگی‌هایی که کشور قطر به‌عنوان میزبان جام‌جهانی دارد، تبادلات فرهنگی -اجتماعی که بین ایران و قطر وجود دارد، نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی است تا مردم ما با ظرفیت‌های فرهنگی قطر بیشتر آشنا شوند و دست‌اندرکاران فرهنگی قطر با حضور در نمایشگاه کتاب تهران با ظرفیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آشنا شوند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های خوبی در این زمینه برنامه‌ریزی شده، ادامه داد: وزیر فرهنگ قطر به همراه هیاتی از جمله رئیس نمایشگاه کتاب قطر در نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد و دولت قطر هم اهتمام ویژه‌ای به این نمایشگاه دارد. امیدواریم در این نمایشگاه حداقل 3 تن از وزرای فرهنگ کشورهای منطقه حضور پیدا کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2aymwl