سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 14421
تاریخ انتشار: 1401/01/23 02:12
شهرک‌های صنعتی در انتظار برنامه‌های توسعه‌ای

مشکلات واحدهای راکد رفع می‌شود

وزیر هفته گذشته در بازدید از کنسرسیوم دیالیز ایران در شهرک صنعتی اشتهارد در گفت‌وگو با خبرنگاران، از اعلام برنامه‌های وزارت در حوزه دانش‌بنیان خبر داد و گفت: مشکلات بسیاری از واحدهای راکد با پروژه‌های تحولی این وزارتخانه رفع خواهد شد.

 فاطمی‌امین، مهم‌ترین کار در این حوزه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را ایجاد بازار دانست و گفت: این زیست‌بوم در سال‌های گذشته شکل‌ گرفته و شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در این حوزه فعال شده‌اند. سیدمهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز در زمینه برنامه‌های این وزارتخانه با تاکید بر رفع موانع تولید و اصلاح فرآیندها گفت: با تکیه بر شعار سال، توجه ویژه به توسعه صنایع دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین خواهد بود.

اولویت امسال وزارتخانه

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» اعلام کرد: اولویت‌های ما در زمینه تحقق اهداف سال، در گام نخست معطوف به رفع موانع تولید و اصلاح فرآیندها است.

به گزارش شاتا، سیدمهدی نیازی در حاشیه گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت،معدن و تجارت در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری، توجه ویژه‌ای به حوزه تولید دانش‌بنیان و واحدهای اشتغال‌آفرین خواهد شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته تمرکز اصلی این وزارت روی توسعه زیرساخت‌ها و ابزارهای تامین مالی بود و امسال ضمن اجرای کامل برنامه طراحی‌شده، اولویت‌گذاری ویژه‌ای متناسب با عنوان سال خواهیم داشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باتوجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همچنین حوزه علوم و تحقیقات کشور، برنامه مشترکی برای افزایش سهم تحقیق و توسعه در صنایع و واحدهای تولیدی موردنظر است که با همکاری و هم‌افزایی بین دستگاهی در سال جدید برنامه‌ها باجدیت دنبال می‌شود.

نیازی گفت: برای هدایت واحدهای صنعتی به سمت افزایش تحقیق و توسعه در روند تولید، باید مشوق‌های قانونی را از جمله در بخش مالیات در نظر بگیریم تا شاهد جهش اساسی در این حوزه باشیم.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: یکی از اقدامات ویژه این وزارت برای تحقق اهداف سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سراسر کشور است تا از امکانات موجود برای گسترش زیست‌بوم دانش‌بنیان، بهره لازم را ببریم.

نیازی تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، امیدواریم تا ۲ هفته آینده جمع‌بندی لازم انجام شود و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در همکاری مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سایر دستگاه‌های مسئول در حوزه شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان، وارد فاز اجرا شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بااشاره به علل برگزاری همایش گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت،معدن و تجارت گفت: تدبیر وزیر این بود که درباره شعار سال و برنامه‌های جدیدی که این وزارتخانه برای رشد صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۱ طراحی کرده است، همه مدیران ارشد این وزارتخانه در کنار هم قرار بگیرند تا ضمن مرور اهداف و برنامه‌ها، هم‌افزایی و وحدت‌رویه بین مدیران شکل بگیرد تا بتوانیم برنامه‌های امسال را با قوت و شدت بیشتری انجام دهیم.

نیازی تصریح کرد: هدف اصلی وزارت صنعت،معدن و تجارت این است که فعالیت‌های دانش‌بنیان تقویت شوند؛ فعالیت‌های شاخص در این حوزه مانند ماشین‌آلات و تجهیزات، صنایع حمل‌ونقل، حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی که در دانش‌بنیان بودن حوزه اقتصاد بسیار مهم هستند و همچنین حوزه میکروالکترونیک در دستور کار ویژه امسال است.

وی ادامه داد: مقوله تحقیق و توسعه که موضوعی پایه برای بهره‌وری به‌شمار می‌رود و همچنین توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در اولویت برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت قرار دارد.

۵۰ درصد ظرفیت شهرک‌های صنعتی خالی یا نیمه‌فعال است

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حال‌ حاضر، متاسفانه ۵۰ درصد ظرفیت شهرک‌های صنعتی خالی یا نیمه‌فعال است، در حالی که می‌توان از این شهرک‌ها برای توسعه تولید و گسترش اشتغال استفاده کرد.

شهباز حسن‌پور بیگلری، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید، دانش‌بنیان،اشتغال‌آفرین» اظهار کرد: آنچه در فرمایش رهبر معظم انقلاب آمده، منشور حرکت نظام اسلامی برای یک سال آینده است و سلسله مباحث ده‌ها سال گذشته ایشان نیز مکمل رهنمودهای اخیر است و باید مدنظر مسئولان کشور در بخش‌های مختلف قرار گیرد.

شعار سال نباید به تبلیغات محدود شود

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه شعار سال نباید به تبلیغات محدود شود، عنوان کرد: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب باید به‌صورت عملیاتی و اجرایی پیگیری شود و باتوجه به زیرساخت‌هایی که در حوزه تولید از گذشته تا امروز فراهم شده، فرصت ارزشمندی پیش‌روی همه ما است تا پیگیر اجرای شعار سال باشیم. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بااشاره به ظرفیت‌های موجود برای رشد تولید در کشور از جمله در شهرک‌های صنعتی گفت: در حال‌ حاضر، متاسفانه ۵۰ درصد ظرفیت شهرک‌های صنعتی خالی یا نیمه‌فعال است، در حالی که می‌توان از این فرصت برای توسعه تولید و گسترش اشتغال استفاده کنیم. حسن‌پور درباره علت خالی یا نیمه‌فعال بودن ۵۰ درصد ظرفیت شهرک‌های صنعتی گفت: خودتحریمی عده‌ای در داخل کشور، نبود مدیریت صحیح و کارآمد و موانع موجود در سیستم بانکی کشور، از مهم‌ترین علل خالی بودن ظرفیت این شهرک‌هاست.

فربه شدن بیش از حد دولت‌ها

وی ادامه داد: از همه اینها مهم‌تر، فربه شدن بیش از حد دولت‌هاست که پاسخگوی تولیدکنندگان نیستند و نیز پاس دادن تولیدکننده از این اداره به آن اداره در هنگام صدور مجوز، از دیگر علل خالی ماندن این ظرفیت تولیدی است، در حالی که قرار بود سامانه جامع صدور مجوزها راه‌اندازی شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به بلاتکلیفی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر این طرح برای تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار و گسترش تولید اشتغال‌آفرین در سال ۱۴۰۱ شد.

تولید محصول باکیفیت و رقابت‌پذیر

حسن‌پور در ادامه به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و اظهار کرد: چند سالی است که در زمینه این شرکت‌ها یک نهضت راه افتاده و امروز هم باید به فرهنگ تبدیل شود تا به‌جای واردات کالاهای موردنیاز جامعه، از کالاهای تولیدی این شرکت‌ها استفاده شود؛ البته کالاهای تولیدی داخل نیز باید باکیفیت و رقابت‌پذیر باشد.

وی گفت: متاسفانه در حال‌ حاضر برخی شرکت‌های خصولتی مانند خودروسازان، محصول باکیفیت و رقابت‌پذیر تولید نمی‌کنند و این مورد نقد جدی مردم است که چرا اجازه تولید و شماره‌گذاری خودروهایی داده می‌شود که سالی ۱۳ هزار کشته در تصادفات به‌جا می‌گذارند؟! 

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر به نیروهای متخصص و جوان داخل کشور اعتماد شود، بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد، گفت: باتوجه به رویکرد دولت سیزدهم که در وسط میدان حضور دارد، انتظار می‌رود که امسال، دولت در حوزه «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نیز به‌طور جدی وارد میدان عمل شود.

عزم جدی برای رفع موانع تولید

مدیرعامل شهرک صنعتی استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار صمتاز بکارگیری فاکتورهای رفع موانع و توسعه تولید، طی امسال در این استان خبر داد و گفت: بیش از ۸۰ واحد صنعتی که از چرخه تولید بازمانده بودند، احیا شدند.

حسن حاتمی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی درباره اقدامات شرکت در سال ۱۴۰۰ گفت: نزدیک به ۸۰ واحد صنعتی که از چرخه تولید بازمانده بودند، احیا شدند که در این راستا ۱۰ کلینیک سیار کسب‌وکار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان آذربایجان غربی دایر و تعداد ۶ نیاز فناورانه واحدهای تولیدی احصا و ۳ مورد نیز رفع شده است.

وی همچنین از شناسایی تعداد ۱۰ واحد مستعد دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان نام برد و افزود: تعداد ۵ مورد از این واحدها شناسایی شده و به مرحله دانش‌بنیان رسیده‌اند و ۲ برنامه توسعه خوشه‌ای شامل خوشه مبل و فرش در مرحله اجرا قرار گرفته است.

به‌گفته حاتمی، برنامه‌های حمایتی از این خوشه‌ها شامل اعزام هیات‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد از جمله نمایشگاه اکسپو دبی، کایسری و استانبول ترکیه است.

عملیاتی شدن طرح تجاری ثبت کنسرسیوم

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی از عملیاتی شدن طرح تجاری ثبت کنسرسیوم محصولات عسل، فرش و مبل به‌عنوان طرح تجاری در مرحله ثبت نهایی نام برد و اظهار کرد: «در راستای توسعه صادرات محصولات کلیدی استان نیز این مهم انجام گرفته که در قالب توسعه صادرات، کنسرسیوم‌های صادراتی استان مطرح است».

به‌گفته حاتمی، انعقاد تفاهمنامه‌های متعدد با پارک علم و فناوری و دانشگاه‌ها برای انجام پروژه‌های کاربردی و تحقیقاتی استان از دیگر عملکردهای شرکت شهرک‌های صنعتی به‌شمار می‌رود.

سخن پایانی

باتوجه به شعار سال، براساس اخبار منتشرشده، حرکت به سمت دانش‌بنیان کردن واحدهای تولیدی و صنعتی از راهبردهای مهم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است و در این زمینه، امسال ۵۱ واحد صنعتی در سراسر کشور توسط این سازمان، دانش‌بنیان شده‌اند.

 علاوه بر این، به ۱۳۰ شرکت دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی کشور، زمین واگذار شده و اولویت اصلی در واگذاری زمین در سال آینده نیز این شرکت‌ها خواهند بود و از این واحدها حمایت ویژه خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xqq7z