سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 15840
تاریخ انتشار: 1401/02/18 04:06

مشارکت صنعت فیلمسازی ایران و ترکیه

امین تارخ، بازیگر سرشناس فیلم و سریال‌های پربیننده ایرانی که در روزهای گذشته دومین کارگاه بین‌المللی بازیگری خود را در استانبول برگزار کرده، در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز گفت: آموزش‌های لازم می‌تواند زمینه جذب ایرانی‌های مقیم ترکیه را که مسلط به زبان ترکی هستند، در سینمای این کشور فراهم سازد.

امین تارخ درباره ورک‌شاپی که اخیرا به همت شرکت ریجنسی آرت از ۱۴ آوریل به مدت ۹ روز در دو دوره مقدماتی و پیشرفته برگزار کرده، ادامه داد: امیدوارم این ورک‌شاپ به درصدی از نیاز هنرجوهای علاقه‌مند پاسخ حرفه‌ای داده باشد.

وی افزود: ورک‌شاپ بازیگری علاوه بر اینکه می‌تواند راه بسیاری از جوانان مستعد ایرانی مقیم ترکیه را به سریال‌ها و سینمای ترکیه باز کند، زمینه همکاری‌های گسترده‌تر را نیز ایجاد خواهد کرد. 

تارخ با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و ترکیه، اظهار کرد: ترکیه در ۲ دهه گذشته در صنعت فیلمسازی پیشرفت چشمگیری داشته و با تجهیزات پیشرفته‌ای که در اختیار دارد، توانسته خود را با تکنولوژی روز جهان هماهنگ کند. به‌نظرم ترکیب روح معنوی موجود در صنعت فیلمسازی ایران با صنعت فیلمسازی ترکیه می‌تواند به نتایج مطلوبی منجر شود.

این بازیگر شناخته شده درباره بازیگران ترک، گفت: شاید بازیگران ترک را به نام نشناسم اما بازی‌شان را دیده و می‌دانم که ترکیه بازیگران خوبی دارد. مثلا کوانچ تاتلی توغ که قابلیت‌های بازیگری آنچنانی نداشت و بیشتر یک مدل با بازی‌اش در سریال عشق ممنوع شناخته شد بود، اما پس از گذراندن دوره‌های آموزشی در امریکا و اروپا در سریال بعدی‌اش فوق‌‌العاده ظاهر شد. 

وی همچنین تاکید کرد: گاهی به‌نظر می‌رسد اغلب فیلم‌ها و سریال‌ها با بازیگران مشخصی ساخته می‌شوند و عده‌ای نمی‌توانند استعدادشان را به نمایش بگذارند. به این دلیل بود که اندیشیدم شاید این ورک‌شاپ و کارگاه‌های بعدی بتواند برای جوانان ایرانی مسلط به زبان ترکی مقیم ترکیه فرصت کار کردن فراهم کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد ورک‌شاپ‌های بازیگری دیگری در این کشور همسایه برگزار کند یا خیر گفت: باتوجه به درخواست‌های مکرر هنرجویان ایرانی و ترک به‌نظر می‌رسد می‌توان دوباره ورک‌شاپ‌هایی از این دست را در ترکیه برگزار کرد.

در همین حال عبدل سوسلر، بازیگر ترک و مدیر دانشکده تئاتر توپکاپی استانبول درباره برگزاری کارگاه و حضور امین تارخ در این کشور به خبرگزاری آناتولی گفت: ورک‌شاپ اخیر نخستین رویداد بین‌المللی رشته تئاتر این دانشگاه است و ما خوشحالیم که این نخستین رویداد را با یکی از استادان و بازیگران بی‌بدیل ایرانی کلید زدیم. 

امیدواریم این همکاری‌ها به‌صورت مستمر ادامه پیدا کند. 

این کارگاه که با همت و اجرای شرکت«ریجنسی آرت» و دانشگاه« توپکاپی» استانبول برگزار شد، آخرین روز خود را به آموزش و تدریس هنرجویان ترک این دانشگاه اختصاص داد که با استقبال بی‌نظیر هنرمندان و هنرجویان ترک این دانشگاه مواجه شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p5bar