جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 20063
تاریخ انتشار: 1401/07/27 06:22

مشارکت حداکثری «کگل» با دانش‌بنیان‌ها

امسال ازسوی رهبر معظم انقلاب باعنوان «تولید، اشتغال‌آفرین، دانش‌بنیان» نام‌گذاری شده است.

در طول یک دهه اخیر تولید بهعنوان اجزای اصلی سیاستگذاری دولت در حوزههای مختلف موردتوجه قرار گرفته و راهکارهای متعددی برای رونق آن مطرح شده است. بیتردید رونق گرفتن تولید بهمنزله ایجاد موقعیتهای شغلی جدید است و امکان تحقق بخش دوم شعار امسال را فراهم میکند. در همین راستا باید تاکید کرد تکیه بر ظرفیتهای معدنی و صنایع وابسته به آن مهمترین راهکار برای رشد تولید و بهدنبال آن ارتقای سطح اشتغالزایی در کشور است. حال بنا به هدفگذاری رهبر معظم انقلاب در شروع سال جاری، نقش و اهمیت شرکتهای دانشبنیان نیز در مسیر تولید و توسعه موردتوجه قرار گرفته است. متاسفانه باید اقرار کرد در طول سالهای گذشته به توان و ظرفیت صنایع دانشبنیان و اهمیت و اثرگذاری آنها در فرآیند توسعه اقتصادی، توجه کافی نشده است؛ بنابراین با اصلاح رویکرد کنونی از یک سو میتوان مسیر توسعه و رونق تولید و اشتغالزایی را تسهیل و از سوی دیگر فرصتی برای بهبود عملکرد صنایع دانشبنیان کشور فراهم کرد.

فرصتی برای توسعه دانشبنیانها

نخستین نمایشگاه تخصصی دانشبنیان معدن، صنعت و حملونقل کرمان در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی جنوب شرق کرمان با حضور پررنگ شرکت گلگهر، شرکتهای منطقه، مدیران منطقه گلگهر و مسئولان استانی برگزار شد.

به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل شرکت معدنی و صنعتی گلگهر، این مجموعه عظیم معدنی و صنعتی بهعنوان یکی از صنایع مهم و اثرگذار استان، در این نمایشگاه حضور پررنگی معدنداشت.

نقش و اهمیت شرکت معدنی و صنعتی گلگهر در توسعه زنجیره ارزش فولاد کشور و همچنین بهرهگیری از توان شرکتهای دانشبنیان، برای توسعه عملکردی این زنجیره، جزو مهمترین مباحث مطرحشده در این نمایشگاه بود.

پایبندی گلگهر به تولید علم

در آیین افتتاح این نمایشگاه که با حضور محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی و برخی مقامات استانی برگزار شد، جعفر رفیعیان، معاون بهرهبرداری شرکت معدنی و صنعتی گلگهر بهعنوان یکی از سخنرانان مراسم، بیان کرد: گلگهر یکی از رسالتهای اصلی خود را در حوزه توسعه و فناوری تعریف کرده که با ایجاد جایگاه مدیریت فناوری بهصورت خاص انجام شده است.

وی با اشاره به برگزاری رویداد ملی ایدههای فناورانه گلگهر، افزود: قرار است این رویداد در دی امسال برگزار شود و تا الان حدود ۱۰۰ ایده دریافت شده است. همین جا از شرکتهای دانشبنیان فعال دعوت میکنیم در زمینههای اکتشاف، بهرهبرداری از معدن، ماشینآلات معدنی، خطوط فرآوری کنسانتره و گندله و... هر ایدهای که دارند تا پایان مهر به دبیرخانه مرکزی ارسال کنند.

رفیعیان ادامه داد: این مسئله که گلگهر علاوه بر تولیدی که انجام میدهد، به تولید علم هم پایبند باشد را رسالت برای خود میدانیم. باتوجه به نامگذاری امسال به تدبیر رهبر معظم انقلاب، امیدواریم بتوانیم از طریق جذب شرکتهای دانشبنیان ایدههایی که خروجی یک کار اجرایی باشد و ارزشی را برای شرکت ما و کشور خلق کند، داشته باشیم. معاون بهرهبرداری شرکت معدنی و صنعتی گلگهر در ادامه با اشاره به اقدامات صورتگرفته در گلگهر در حوزه فناوری، گفت: در حوزه فناوری نسل 4 گلگهر پروژههای قابلقبولی تعریف کرده است. در زمینه بومیسازی، یک تراک ۶۰ تنی توسط شرکت داخلی دلتاماشین با مشارکت شرکت گهرهمکار، یکی از شرکتهای زیرمجموعه گلگهر تولید شد. علاوه بر این، گلگهر موفق به ساخت یک دستگاه یدککش شده که توانایی جابهجایی ۱۳۰ تا ۱۵۰ تن بار از جمله دریلها و بیلهای بزرگ را دارد.

کرمان، قطب تولید فولاد

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بیان کرد: در دهه ۸۰ تا ۹۰، بزرگترین شرکت استان گلگهر بود. در آن زمان، خبری از تولید گندله و فولاد نبود، اما هماکنون در این مجموعه اتفاقات بزرگی رقم خورده که بسیار ستودنی است. در حال حاضر این شرکت به یکی از تولیدکنندگان فولاد کشور نیز بدل شده است. وی با بیان اینکه امروز استان کرمان تبدیل به قطب فولاد کشور شده، خاطرنشان کرد: فقط در منطقه گلگهر، ۲۴ میلیون تن کنسانتره، ۱۸ میلیون تن گندله و ۷ میلیون تن فولاد در سال تولید میشود. این یعنی در طول یک دهه حرکت بسیار گستردهای در استفاده از ذخایر معدنی سنگآهن در گلگهر انجام شده که اگر ظرفیتها و اکتشافات جدید کنار این آمار قرار بگیرد، اتفاق عظیمی رخ خواهد داد.

فعالسازی ظرفیتهای دانشبنیان

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان در این آیین با اشاره به اینکه مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گلگهر، مدیری جسور و ریسکپذیر است، بیان کرد: ایمان عتیقی، مدیر ارزشمندی است که در حوزه ارتباط صنعت و معدن با علم و فناوری، پیشگام بوده و همواره نظر مساعد داشته است. وی در بازدید از غرفه شرکت گلگهر در این نمایشگاه با بیان اینکه مجموعه گلگهر کارهای بسیار بزرگی را در توسعه صنعتی-معدنی، بومیسازی و دانشبنیان آغاز کرده، یادآور شد: این مجموعه مدیران موفق و باانگیزهای دارد که شناخت خوبی از این حوزه دارند. شرکتهای دانشبنیان باید ظرفیتها و تواناییهای خود را ثابت کنند، زیرا بدونشک گلگهر این آمادگی را دارد با عقد قراردادهایی، به افزایش تفاهم با شرکتهای دانشبنیان استان و توانایی آنها یاری رساند.

سخن پایانی

شرکت معدنی و صنعتی گلگهر بهعنوان بزرگترین تولیدکننده کنسانتره و گندله کشور فعالیت میکند. این مجموعه بزرگ معدنی و صنعتی نقشی اساسی و جدی در توسعه عملکرد زنجیره فولاد کشور برعهده دارد. فعالیت این شرکت نخستین حلقه یعنی اکتشاف و بهدنبال آن استخراج سنگآهن را در بر میگیرد. گلگهر در یک دهه اخیر برای توسعه عملکرد و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر تلاش کرده است؛ تا جایی که در حال حاضر جزو فولادسازان کشور قرار دارد. این مجموعه اکنون بهدنبال آن است که با بهرهمندی از توان شرکتهای دانشبنیان، مسیر توسعه خود را هموار کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oaygo