جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 6906
تاریخ انتشار: 1400/09/08 12:17
ذخایر معدنی مس کشور طی ۴ سال ۹ برابر شد

مس، مطمئن‌ترین صنعت برای سرمایه‌گذاری

اطمینان خاطر از وجود ماده اولیه، بازار مصرف، داشتن دانش توسعه، کیفیت بالای محصولات، منابع مالی، داشتن حداقل ریسک‌های بنیادی و سرمایه‌گذاری منطبق بر الگوی‌ عرضه و تقاضای جهانی، تغییر چهره انرژی دنیا از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌‌های تجدیدپذیر و انرژی الکتریکی همه و همه شاخص‌های اقتصادی‌ هستند که بنگاه‌های معدنی مس در دنیا برای سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر در این صنعت ویژه در نظر می‌گیرند.

در همین زمینه ۲ آذر‌ امسال مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف دستور کار افزایش سرمایه از ۲۰ هزار به ۴۰ هزار میلیارد تومان و تامین مالی بخش بزرگی از طرح‌های توسعه معدنی مس در کشور برگزار شد. در این مراسم، اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به تشریح عوامل و دلایل بنیادی برای افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاری روی طرح‌های توسعه برای سهامداران پرداخت. در نهایت و با رأی سهامداران شرکت ملی صنایع مس ایران افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه «فملی» به‌عنوان بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس از محل سود انباشته به تصویب رسید تا نماد فملی صاحب سرمایه ۴۰ هزار میلیارد تومانی‌ شود.

کاهش عیار و افزایش میزان تقاضا

اردشیر سعدمحمدی در مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت با اشاره به شرایط جهانی تولید در حوزه صنعت مس گفت: بر پایه تحلیل موسسه ICSG از وضعیت تولید و مصرف مس دنیا در ۷ ‌ماه سال ۲۰۲۱، مس محتوای معدنی ۳.۶ درصد اضافه ‌تولید داشته است. این رقم در کنسانتره مس ۵.۵ درصد، اما در کاتد روش لیچینگ ۴.۳ درصد است.

به گزارش مس‌پرس، سعدمحمدی به دلیل این امر اشاره کرد و افزود: میزان خاک‌های اکسیدی دنیا تقریبا در حال کاهش است و این روند کاهشی در کشورهای متفاوت که بررسی کردیم، قابل رصد و ارزیابی است. در مجموع در دنیا با توجه به قیمت‌ها و کاهش میزان عیار معادن و افزایش میزان تقاضا، روند تولید مثبت است و به همین دلیل هم قیمت‌های مس فزونی پیدا کرده و افزایش مناسبی را شاهد آن هستیم.

خبر‌ خوب برای سهامداران

مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه یکی از نکاتی که توسط سهامداران سوال می‌شود این است که «اگر قرار است افزایش سرمایه دهید آینده قیمتی مس چه روندی را دنبال می‌کند؟» افزود: میانگین واقعی سالانه ۲۰۲۱ برابر با ۹۱۸۸ دلار بر هر تن، است که ۴۹ درصد بیشتر از میانگین سال ۲۰۲۰ است.

وی ادامه داد: برای سال ۲۰۲۲ به دلیل اینکه ۱۳۸ هزار تن تقاضا بیشتر از تولید خواهد بود؛ قیمت افزایش پیدا خواهد کرد و به ۹۹۱۳ دلار خواهد رسید و برای سال ۲۰۲۳ به ۱۰۴۰۵ دلار می‌رسد و در سال ۲۰۲۴ به دلیل اینکه یک‌سری از پروژه‌ها در دنیا وارد مدار تولید خواهد شد؛ به ۹۶۸۶ ‌دلار رسیده و دوباره در سال ۲۰۲۵ به ۱۰۰۶۲ دلار خواهد رسید.

وی اظهار کرد: در مصرف مس پالایش‌شده ایران رتبه ۱۳ در آسیا و رتبه ۲۴ را در دنیا دارد. با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام ‌شده، جایگاه ما در حال تغییر است. هدف ما این است که در این سرمایه‌گذاری‌ها جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا در تولید مس قرار بگیریم.

سعدمحمدی درباره تولیدات معدنی مس گفت: در مس محتوی رتبه ۱۵ دنیا و رتبه ۴ در آسیا را داریم. در تولید آند رتبه ۱۲ دنیا و رتبه ۵ آسیا و در تولیدات پالایش‌شده مس رتبه ۱۹ دنیا و رتبه ۷ آسیا داریم و امیدواریم در سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد، این رتبه‌ها به زیر ۱۰ کاهش پیدا کند.

رشد ۴ برابری ذخایر معدنی شرکت مس

وی درباره منابع و ذخایر زمین‌شناسی معادن فعال و تازه کشف شده گفت: در سال ۹۱ حدود ۲ میلیارد و ۴۳۶ میلیون تن منابع و ذخایر داشتیم و در پایان ۶ ماه ۱۴۰۰ به حدود ۹ میلیارد و ۱۲ میلیون تن رسیده است. باید خاطرنشان کرد که ذخایر معدنی شرکت مس، ۴ برابر بیشتر شده است.

وی به موضوع عملکرد سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: در کل استخراج نسبت به برنامه ۸ درصد رشد داریم. در سنگ سولفوری و برداشت ماده معدنی ۳ درصد رشد و در کنسانتره مس با ۸۱۹ هزار تن تولید ۵ درصد رشد داریم. در مس محتوی کنسانتره نیز با ۱۹۱ هزار و ۵۶۳ تن ۴ درصد رشد را به ثبت رساندیم. در آند تولیدی با ۲۳۷ هزار تن ۷ درصد رشد و در مس محتوی ۴ درصد رشد داشته‌ایم و تا پایان آبان با ۱۹۱ هزار و ۷۸۵ تن، به ۵ درصد رشد رسیدیم. 

سعدمحمدی با بیان اینکه در کل شرکت نیز در مجموع‌ باز هم رکورد زده شده ادامه داد: تولید در پالایشگاه سرچشمه ۳۵۹ تن در سال ۹۳ بوده که با ۳۶۳ تن رکورد زده شده است. در پالایشگاه خاتون‌آباد در زمینه لجن الکترولیز و لجن آندی که داریم با ۲۰۳ تن در سال ۹۹ با ۲۱۱ تن رکورد زده شده و در کل شرکت هم با ۵۷۴ هزار تن رکورد زده شده است. این موارد همگی با وجود قطعی برق است.

رشد ۱۱۲ درصدی فروش

سال گذشته با توجه به اینکه رکورد بسیار خوبی حاصل شد ۴۲ هزار میلیارد تومان فروش داشتیم و آخرین عدد منتشر‌شده در کدال در ۷ ماه، ۴۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود. در ۸ ماه‌ که در این لحظه آمار آن روی کدال نرفته است آنچه اتفاق افتاده بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان است. این عدد رشد چشمگیری داشته و ما در ۸ ماه‌ از کل سال گذشته جلو زدیم.

وی اضافه کرد: ۴ ماه‌ دیگر تا پایان سال باقی مانده و امسال رکورد بسیار خوبی را به ثبت خواهیم رساند. در همه سطوح چه شرایط خارجی و چه شرایط داخلی از لحاظ تناژی، ریالی و ارزی عبور کردیم و سیستم وظیفه خود را در این بخش هم به‌خوبی انجام داده است.

وی به تناژ فروش اشاره کرد و گفت: در پایان آبان بیش از ۲۰۲ هزار و ۵۶۲ تن فروش را به ثبت رساندیم که این یک رکورد است و تا پایان سال این رکورد خوب را به‌جا می‌گذاریم. آخرین رکورد مربوط به سال ۹۹ بود با ۲۷۲ هزار تن که امسال از این رقم به امید خدا و تلاش کارکنان عبور خواهیم کرد.

سعدمحمدی گفت: ارزش فروش محصولات شرکت مس را که طبق برنامه‌ای که به کدال دادیم در سال ۹۹ حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بود که در کدال اعلام کردیم ۶۴ هزار میلیارد تومان و فکر می‌کنم با توجه به شرایط شرایط بهتری خواهیم داشت.

وی به مقایسه سود و زیان شرکت‌ مس با شرکت‌های مختلف پرداخت و افزود: این بررسی نشان می‌دهد خوشبختانه مس از روند قابل قبول رفتاری به لحاظ عملیاتی در همه بخش‌ها جایگاه خود را نشان داده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bal83