جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 19100
تاریخ انتشار: 1401/05/30 00:13
پایداری خودروسازی و تولید لوازم‌خانگی مرهون صنعت فولاد است

مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ بهتر

صنعت فولاد جزو صنایع استراتژیک است که نقشی بسزا در رشد و بالندگی صنایع پایین‌دستی همچون خودروسازی و تولید لوازم‌خانگی ایفا می‌کند.

رشد و بالندگی صنعت فولاد در کشور براساس برخی مزیت‌ها همچون انرژی در دسترس و مناسب، مواد اولیه با نرخ پایین، نیروی انسانی متخصص و بازار فروش عالی به‌وجود آمده است، با این حال، مزیت‌های یادشده در حال‌ حاضر کمرنگ شده‌اند، در چنین شرایطی فولادسازان باید با اتکا به توان رقابتی خود، مسیر تداوم تولید و توسعه را تسهیل کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بااشاره به نقاط قوت ایجاد و توسعه صنعت فولاد در کشور همچون انرژی و مواد اولیه ارزان، بازار فروش مناسب و... تصریح کرد: نقاط قوتی که مطرح شد، امروز به‌دلیل شرایط رقابتی در داخل و خارج از کشور کمی کمرنگ شده است. خصوصی‌سازی صنایع فولاد طی چند دهه گذشته یکپارچگی مجموعه‌ها را افزایش نداد، بلکه برعکس، یکپارچگی موجود در صنعت فولاد را هم به‌مرور کمرنگ کرد و باعث شد برخی شرکت‌ها به رقبای هم تبدیل شوند.

برنامه‌ریزی کشورهای منطقه

به‌گزارش ایراسین، محمدیاسر طیب‌نیا خاطرنشان کرد: امروز کشورهای همسایه و کشورهایی که مقصد صادرات ما بوده‌اند، برنامه‌های مشخصی برای این حوزه دارند. اگر در کشور برنامه‌ریزی لازم برای توسعه، افزایش یکپارچگی و قدرت رقابت‌پذیری برای شرکت‌های فعال در صنعت فولاد نشود، شرکت‌های ضعیف این حوزه در آینده حذف خواهند شد.

رمز بقا در بازار جهانی

وی تاکید کرد: رقابت در صنعت فولاد بسیار شدید است، در حال‌ حاضر اگر بنگاهی بخواهد پیشرو و دارای قدرت بقا باشد، باید یک محصول پیشرو در بازارهای جهانی عرضه کند. اگر بخواهیم از بنگاه‌های پیشرو به‌حساب آییم و در دنیای آینده بقا داشته باشیم، باید به‌سمت محصولات جدید حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ادامه گفت: ابعاد پایداری کسب‌وکار از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی نیز باید موردتوجه قرار گیرد، با این وجود، موضوعات یادشده در ایران چندان موردتوجه قرار نمی‌گیرند.

توسعه مداوم کمی، کیفی و متوازن

وی افزود: اگر بخواهیم در رقابت‌های آینده پایدار باشیم، باید به‌سمت توسعه در زنجیره فولاد حرکت کنیم. شرکت‌های پوسکو و آرسلور میتال رقبای امروز ما هستند و ما باید برای رقابت با این شرکت‌ها برنامه‌ریزی کنیم. اگر بخواهیم قدرتمند باشیم، باید بتوانیم گروه‌های کسب‌وکار شکل دهیم و به‌صورت زنجیره‌ای به موضوع نگاه کنیم. اگر به‌واسطه نبود توازن‌های موجود در زنجیره فولاد، بخشی از مواد اولیه این صنعت به‌صورت خام صادر می‌شود، این صادرات دائمی نخواهد بود، در واقع در سال‌های آینده به‌دلیل افزایش ظرفیت‌های تولید فولاد، اجازه صادرات مواد اولیه داده نخواهد شد.

لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود

وی تصریح کرد: ایجاد شرکت‌های چندملیتی به‌منظور افزایش قدرت رقابت‌پذیری است. چنین شرکت‌هایی می‌توانند از ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشورهای مختلف استفاده کنند. هدف‌گذاری 2 دهه قبل چین، ایجاد شرکت‌هایی با ظرفیت چند ۱۰۰ میلیون تنی بود، زیرا رقابت در زنجیره فولاد بسیار شدید است و شرکت‌هایی که توان رقابت ندارند، حذف می‌شوند. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: شرکت‌ها باید بتوانند به‌لحاظ نرخ و کیفیت، محصول رقابتی در بازار عرضه کنند و به‌همین خاطر است که ترکیب محصولات در دنیا به‌سرعت در حال تغییر است. وی درباره تاسیس نیروگاه‌ها در بخش صنعت فولاد گفت: شرکت‌های مختلف فولادی مثل فولاد مبارکه یا گل‌گهر در حال تاسیس نیروگاه هستند. سوال اینجا است که چرا این شرکت‌ها نباید بزرگ‌ترین شرکت حوزه تولید انرژی ایران را شکل دهند؟ ما در این راستا، پیشنهاد می‌کنیم فعالان این عرصه باید دور یک میز بنشینند و برای حداکثر کردن منافع خود برنامه‌ریزی کنند.

طیب‌نیا افزود: فولاد مبارکه اهداف بلندپروازانه‌ای را برای خود ترسیم کرده و می‌خواهد شهروند شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر باشد. به‌همین خاطر است که معتقدیم شرکت‌های بزرگ مثل فولادمبارکه باید نقش پیشران کشور را ایفا کنند.

ضرورت شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری

وی خاطرنشان کرد: فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای اروپایی و افریقایی وجود دارد، اما برای استفاده درست از این ظرفیت‌ها باید شرکت‌های فعال در حوزه فولاد در کنار هم باشند تا بتوانند مجموعه‌های جهان‌تراز تشکیل دهند، البته امروز نیز فولاد مبارکه به‌عنوان سازمانی جهان‌تراز محسوب می‌شود، اما اگر بخواهیم ابعاد مختلف رقابت‌پذیری را داشته باشیم، باید بزرگ‌تر شویم تا بتوانیم با رقبای جهانی خود رقابت کنیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: ما باید امانتدار خوبی برای میلیون‌ها سهامدار خرد، شرکای تجاری و ذی‌نفعان خود باشیم و با ایجاد تعامل دوطرفه میان مشتریان و ذی‌نفعان برنامه‌های پیشرفت را اجرا کنیم.

تولید با تمام توان

وی خاطرنشان کرد: وجه تمایز فولاد مبارکه با سایر مجموعه‌ها این است که برخی مجموعه‌ها گاهی با ۷۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، اما شرکت فولاد مبارکه همواره با ۹۵ درصد ظرفیت تولید فعالیت دارد، همین موضوع نیز تاثیر بسزایی بر رشد سودآوری آن دارد.

وی بااشاره به مشکلات حمل‌ونقل و هزینه بالای آن در ایران اظهار کرد: حمل‌ونقل در ایران معضلی جدی است که باعث می‌شود نتوانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم.

چین یک کشتی ۴۰۰ هزار تنی سنگ‌آهن از استرالیا و برزیل را با هزینه ۵ دلار به ازای هر تن به کشورهای دیگری حمل می‌کند، در حالی که جابه‌جایی سنگ‌آهن از استان یزد به استان اصفهان حتی با ۱۰ دلار نیز امکان‌پذیر نیست.

کسب‌وکار پایدار

وی خاطرنشان کرد: در مسیر تولید صنعت فولاد، چالش‌های جدی همچون رشد شدید رقابت، افزایش محدودیت منابع به‌واسطه ارتقای سطح ظرفیت تولید، چالش تامین انرژی آب، برق و گاز و افزایش هزینه‌بهای آن، مسائل زیست‌محیطی و همچنین متناسب نبودن اکتشافات در حوزه معادن با نیاز پایین‌دست وجود دارد، بدون‌تردید رفع چالش‌های یادشده پیش‌نیاز تولید مداوم و ورود به بازارهای جهانی است.

سخن پایانی

عمده سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه در زنجیره فولاد است، چنانچه این شرکت به بازارهای جدید ورود کند، پایداری فعالیت خود را در دوره‌های مختلف و باتوجه به نوسانات قیمتی افزایش خواهد داد، برهمین اساس نیز این مجموعه به‌دنبال سرمایه‌گذاری اولیه در حوزه‌های جدید مثل طلا، نیکل و به‌طور کل فلزات کمیاب است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45a85m