پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 11121
تاریخ انتشار: 1400/10/28 12:31
انتقاد استاندار خراسان جنوبی از عدم پاسخگویی مدیران نهاد‌های اجرایی به رسانه‌ها:

مدیری که پاسخگو نباشد از جنس مردم نیست

استاندار خراسان جنوبی در نخستین نشست با مدیران مطبوعات، خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه استان خراسان جنوبی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف دولت در جهت پیشرفت کشور، مسئولان دولت را موظف به پاسخگویی به رسانه‌ها دانست.

به گزارش صمت از خراسان جنوبی، جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: اینکه مدیری جواب نمی‌دهد یا برای پاسخگویی باید ساعت‌ها پشت در اتاقش معطل شوید، ایجاد‌کننده همان فاصله نجومی دولت و مردم است که مورد قبول ما هم نبوده و این مدیر از جنس مردم نیست.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: دولت سیزدهم در شرایط بسیار خاصی مستقر شد و زمام امور را به ‌دست گرفت که شاخص‌ها در بخش‌های مختلف وضعیت مناسبی نداشت و حجم بالای نقدینگی، تورم بی‌سابقه، گره زدن نیازهای کشور به مذاکره، اشرافی‌گری برخی مدیران، سوءمدیریت‌ها، ترک فعل مدیران و بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی از این جمله است.

وی با اشاره به اینکه اشرافی‌گری مدیران باعث رنجش و عصبانیت مردم می‌شود، گفت: از طرفی اقتصاد مقاومتی شاخص‌های خاص خود را دارد و چون مسئولان در سطوح ملی نتوانستند این شاخص‌ها را به‌درستی برای مردم تبیین و اجرا کنند، از آن به‌عنوان ریاضت اقتصادی یاد شد.

دولت درصدد کاهش فاصله دولت و ملت است

قناعت در ادامه افزود: اما آنچه از همه بیشتر مردم را ناراحت کرد علاوه‌بر اینکه به سفره و کسب‌‌وکار مردم آسیب زد، آسیب به اعتماد مردم بود و دولت سیزدهم می‌خواهد این اعتماد را به مردم بازگرداند و فاصله بین ملت و دولت را کم کند.

وی تصریح کرد: هر مدیری که پاسخگوی اصحاب رسانه و مطبوعات نباشد؛ یعنی از جنس مردم نبوده و جای او در دولت سیزدهم نیست.

استاندار خراسان جنوبی از دولت سیزدهم به‌عنوان نوید رهایی از تفکر غیرانقلابی یاد کرد و گفت: اگر قرار است استان پیشرفت کند باید خبرنگار در چارچوب اخلاق، انصاف، منطق و نقادانه حرف بزند، مدیر هم نباید آرام و هر لحظه باید پاسخگو باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت مردمی یعنی مدیر نهاد اجرایی باید از جنس مردم باشد، افزود: برخی افراد چون کم‌تحرک هستند تصور می‌کنند کار جهادی، کار بی‌حساب‌ کتاب بوده و کارشناسی‌شده نیست.

قناعت، وقت گذاشتن برای مردم را از شاخص‌های مدیریت در دولت مردمی برشمرد و گفت: رسانه‌ها باید دل بسوزانند که می‌سوزانید و باید مشکلات و مطالبات مردم را در کنار نقاط قوت انعکاس دهید.

وی با بیان اینکه تمرکز دولت سیزدهم بر ۲ موضوع جان و نان مردم است، افزود: بخش اصلی مدیریت بیماری در ماه‌های اخیر ناشی از واکسیناسیون گسترده در جامعه بوده و تامین همین واکسن کرونا که در دولت سیزدهم محقق شد را قبلا منوط به مواردی از جمله پیوستن به برخی معاهدات کرده بودند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: دولت سیزدهم در سفرهای استانی بر حل مشکلات معیشتی مردم متمرکز شده و آثار خوبی در سراسر کشور برجا گذاشته است.

وی گفت: ما در استان ۲ خط قرمز داریم که یکی پایبندی به آرمان‌های شهدا، امام و رهبری و دیگری منافع استان است؛ بنابراین باید مدیرانی انتخاب شوند که پایبند به آرمان‌های انقلاب، شهدا، خانواده شهدا و فرمایشات رهبری باشند و در چارچوب قوانین حرکت می‌کنند.

قناعت ادامه داد: همچنین برای هر موضوعی که یک قدم استان را به جلو ببرد باید بسیج شویم که در این زمینه اگر مسئولی برنامه و تحرک ندارد از نظر ما پذیرفته نیست.

وی بر لزوم نگاه یکپارچه به استان خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: من یک شهر را می‌شناسم و آن خراسان جنوبی است. از این رو، توسعه و پیشرفت تمام استان مدنظر ماست و بزرگ‌ترین رسالت اطلاع‌رسانی نیز بر دوش رسانه‌ها است.

استاندار خراسان جنوبی یکی از وظایف اساسی، کلیدی و خطیر رسانه‌ها را اعتمادسازی بین مردم دانست و گفت: برخی مدیران با عملکرد خود باعث شدند اعتماد مردم به نظام کمرنگ شود و رسانه‌ها باید این اعتماد را برگردانند. وی با بیان اینکه نقد باید منصفانه، بدون کم و کاست و حب و بغض باشد، افزود: علاوه‌بر اینکه باید به چالش‌ها و مشکلات استان پرداخته شود در کنار آن توجه به راهکارها نیز مهم است.

قناعت با این پیشنهاد که هر رسانه می‌تواند یکی از محورهای توسعه استان را دنبال و پیگیری کند، گفت: انتظار دارم مدیران کم‌تحرک را به تلاش و تکاپو وادار کنید چراکه پاسخگو نبودن مدیران عذر بدتر از گناه است.

وی اظهار کرد: رسانه‌ها ظرفیتی برای استان هستند اما شاید این موضوع را برخی مدیران نهاد‌های اجرایی درک نکنند.

رسانه‌ها را اتاق فکر خود می‌دانم

استاندار خراسان جنوبی گفت: رسانه‌ها را اتاق فکر و مشاور امین خود می‌دانم و این به نفع ما، استان و مردم است و اگر رسانه‌ها و مدیران با همدیگر همراه و همسو باشند، استان و مردم برد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگار باید صدایی رسا داشته باشد افزود: رسانه‌ای می‌تواند موفق باشد که زبان گویای همه مردم استان باشد و در کنار انعکاس مشکلات، امید را به مردم تزریق کند.

قناعت گفت: به دلیل حساسیت، اهمیت و ظرافت کار رسانه‌ای است که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر رهبر نبودم حتما کار در فضای مجازی را انجام می‌دادم. وی تاکید کرد: باید به این سمت برویم که بین رسانه‌های استان و نهادهای اجرایی یک فهم مشترک ایجاد شود همچنین باید مدیران انقلابی، دلسوز، کاربلد و جهادی را انتخاب کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیران نهاد‌های اجرایی باید از جنس مردم باشند و با رسانه‌ها همکاری کنند تا با هم به فهم مشترک برسیم در این صورت استان بهره‌مند می‌شود.

وی افزود: در امریکایی که در معرض فروپاشی است، رسانه‌ها به دلیل محدودیت‌هایی که دارند، خبری از واقعیت‌ها را منعکس نمی‌کنند به همین دلیل سود امریکا از رسانه‌ها و هالیوود، بیش از ناوهای هواپیمابر آن است.

قناعت جذب سرمایه‌گذار را از اولویت‌های استان برشمرد و گفت: سرمایه‌گذار با پولی که می‌آورد و اشتغالی که ایجاد می‌کند، ضمن کمک به رفع بیکاری و درآمدزایی در جامعه و افزایش نقدینگی بانک‌ها، به امنیت استان نیز کمک می‌کند.

وی افزود: ما رسانه‌ها را در مقابل خود نمی‌دانیم بلکه در کنار خود می‌بینیم و رسانه‌های مختلف نیز ضمن حفظ استقلال خود باید پیشرفت و تعالی استان را هدف عالی قرار دهند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مسائل و مشکلاتی که اهالی رسانه‌ در این نشست مطرح کردند گفت: در نخستین یا دومین جلسه شورای اداری استان، این فرصت در اختیار نمایندگان خبرنگاران قرار می‌گیرد تا ضمن طرح مطالبات خود از دستگاه‌ها، همان‌جا موضوع پاسخگو بودن یا نبودن مدیران را مطرح کنند.

وی ملاک ارزیابی مدیران در دوره جدید را داشتن برنامه و افق پیش ‌رو اعلام کرد و گفت: اینکه مدیران با شیوه سنتی کار را جلو ببرند، صحیح نیست و در این دوره مدیران کم‌تحرک جایگاهی نخواهند داشت.

قناعت اظهار کرد: تغییرات مدیران هم باید با حساب‌ کتاب باشد البته نباید مردم را معطل بگذاریم و کار روی زمین بماند؛ بنابراین بدو حضور در استان، معاونان استاندار را به وزارت کشور معرفی کرده‌ایم که حکم معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی صادر شد و ابلاغ ۳ معاون دیگر باید صادر شود.

وی در پایان گفت: ما برنامه‌ها و اقدامات را منوط به تغییر همه مدیران نکرده‌ایم و همزمان با انجام روند تغییرات مدیریتی، برنامه‌ها و طرح‌های استان نیز بدون توقف در دست انجام و پیگیری است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xrxp2