چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 19194
تاریخ انتشار: 1401/06/01 23:22
رونمایی از سومین محصول جدید ایران‌خودرو دیزل

محصولات جدید به کمک نوسازی ناوگان می‌آیند

کامیونت آترین‌پلاس ایران‌خودرو دیزل با حضور مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل و مسئولان محلی استان تهران رونمایی شد.

 مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل از رونمایی از ۷ محصول جدید این شرکت تا پایان سال خبر داد و گفت: کامیونت آترین‌پلاس، سومین محصول جدید ایران‌خودرو دیزل پس از آتامان و کشنده H5 در سال ۱۴۰۱ است.

پشت‌سر گذاشتن تحریم‌ها

کامیونت آترین‌پلاس، سومین محصول جدیدی است که در ۳ ماه گذشته در گروه صنعتی ایران‌خودرو رونمایی می‌شود. البته در اسفند سال گذشته هم از اتوبوس برقی رونمایی شد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرده، قرار است هر ماه یک رویداد جدید در این گروه خودروسازی وجود داشته باشد. دانش‌بنیان شدن یکی از اهداف مهم صنعت خودرو کشور بوده که در این حوزه، هم‌افزایی با شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی خودروسازان و قطعه‌سازان آغاز شده است. جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در مراسم رونمایی از آترین‌پلاس گفت: عرصه اقتصادی کشور شرایط خاصی دارد و در شرایط سخت تحریم به‌سر می‌بریم که از سوی قدرت‌های بزرگ علیه کشورمان اعمال شده است. نتایج این تحریم‌های دوره‌ای در راستای فلج کردن صنعت خودرو کشور از ابتدای دهه ۹۰ در ایران‌خودرو دیزل مشهود است. تاثیر تحریم در یک دهه گذشته رسیدن تیراژ تولید از ۱۲ هزار به ۲۲۰۰ دستگاه خودرو است. مشکلات مالی سبب شد این شرکت بدهی بالایی به ایران‌خودرو و بانک‌ها داشته باشد.

وی افزود: به هر وسیله‌ای متمسک شدیم تا حیات ایران‌خودرو دیزل ادامه پیدا کند. در ابتدا ناچار شدیم ۲۰ درصد نیروها را تعدیل کنیم تا هزینه‌های تولید کاهش یابد. این برند هم مانند سایر خودروسازان بزرگ کشور با زیان انباشته روبه‌رو بود. تعهدات زیادی داشت که منابع مالی کافی برای انجام آنها نداشتیم، به‌طوری‌که سهامداران درخواست انحلال شرکت را داده بودند.

توسلی‌مهر با بیان اینکه در تمام بحران‌ها یکی از راهبردهای راهگشا، جهاد است، گفت: برای جهاد اقتصادی تمام ملزومات را در اختیار داشتیم با یک برنامه‌ریزی منسجم امروز می‌توانیم ادعا کنیم دیگر اثری از تحریم در ایران‌خودرو دیزل شاهد نیستیم. او ادامه داد: نه‌تنها اثرات تحریم در این شرکت خنثی شد، بلکه در سال ۹۸ با رشد ۸۹۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ انجام شد. این رشد در سال ۹۹ به ۱۷۰ درصد رسید. گفتنی است رشد تولید در سال ۱۴۰۰ نسبت‌به سال ۹۸ حدود ۹۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. او تصریح کرد: به‌این ترتیب می‌توان گفت بهره‌وری در این شرکت ۹ برابر شده است.

روند تیراژ تولید

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با بیان اینکه از سال ۹۹ جهش تولید در این شرکت خودروساز رقم خورد، اظهار کرد: تیراژ تولید امسال نسبت‌به سال قبل ۳.۵ برابر خواهد شد و تولید روزانه ایران‌از ۱۴ خودرو در آبان ۹۹ به ۴۸ خودرو در تیر امسال رسید. این عدد برای شهریور و مهر ۸۴ خودرو در روز خواهد بود.

توسلی‌مهر با بیان اینکه از آبان ۱۴۰۱ تولید روزانه ۱۱۴ خودرو نیمه‌سنگین و سنگین خواهد بود، یادآور شد: روند ایده‌پردازی برای تولید تا نهایی شدن محصول، در این شرکت، بین ۶ تا ۸ ماه بوده که عبور از گردنه تحریم را نشان می‌دهد.

از زیان انباشته تا سوددهی

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در ادامه این مراسم با اشاره به زیان انباشته این شرکت، عنوان کرد: با وجود اینکه خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند، اما تیراژ تولید سبب شد تولید در این شرکت‌ها با زیان همراه باشد. اما توانستیم با برنامه‌ریزی از سال ۹۹ وضعیت را برگردانیم و برای نخستین بار به سود عملیاتی دست پیدا کنیم (گفتنی است سود عملیاتی به معیار سنجش حسابداری برای سودی که شرکت از عملکرد اصلی کسب می‌کند، اطلاق می‌شود). توسلی‌مهر گفت: به‌این ترتیب می‌توان گفت زیان انباشته از آبان ۹۹ رو به کاهش گذاشت و به ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده که امیدواریم با لحاظ کردن میزان فروش مرداد و شهریور صفر شود. پیش‌بینی می‌شود در ۶ ماهه دوم ایران‌خودرو دیزل به‌لحاظ درآمد، سودده شود.

سهم بازار

توسلی‌مهر در بخشی دیگر از سخنان خود به وضعیت بازار خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین این برند اشاره کرد و گفت: ایران‌خودرو دیزل، ۳ رقیب جدی در بازار داخل دارد که سهم ۳۵ درصدی دارند. خوشبختانه امروز می‌توانیم ادعا کنیم که سهم این شرکت معادل سهم این ۳ شرکت رقیب است. از سوی دیگر، این شرکت توانسته با افزایش راندمان کاری، سرانه تولید را از ۰.۳۷ به ۴ خودرو برای هر نیروی کار خود برساند؛ بنابراین بهره‌وری در این شرکت بیش از ۱۰ برابر شده است. وی با بیان اینکه تعدیل نیرو، یکی از دشوارترین کاری‌هایی است که مدیریت انجام می‌دهد، گفت: برای دوره‌ای چاره‌ای جز تعدیل نیرو نداشتیم با افزایش تیراژ تولید، آمار نیروی کار ایران‌خودرو دیزل از ۴ به ۵ هزار نیروی کار رسید و با اضافه شدن یک نوبت کاری جدید برای تولید اتوبوس‌های برقی ۸۰۰ نفر دیگر نیز جذب خواهند شد. این نشان می‌دهد اشتغال پایدار در ایران‌خودرو دیزل، پس از یک دوره سخت، محقق شده است.

روند کاهشی نمره منفی محصولات

توسلی‌مهر درباره بیانات رهبر معظم انقلاب برای بهبود کیفیت محصولات و تامین رضایت مشتریان، ادامه داد: ارتقای کیفی محصول یکی از اهداف تدوین شده در این شرکت بوده، به‌طوری‌که امسال ۵.۳ درصد از نمره منفی کشنده فوتون کاسته شده، در اتوبوس‌های تولیدی این شرکت کاهش ۲۵ درصدی نمره منفی را شاهد هستیم و در کل می‌توان گفت ۱۷ درصد از نمره منفی محصولات این برند کاسته شده است.

توسلی‌مهر در پاسخ به این پرسش صمت که ایران‌خودرو دیزل چقدر ظرفیت برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور دارد، گفت: امسال تیراژ تولید این شرکت در حوزه کشنده‌ها حدود ۱۵ هزار خودرو خواهد بود و اگر مسئولان و متولیان نوسازی به‌طورجدی قرار باشد این پروژه را جلو ببرند این شرکت امکان افزایش تیراژ را دارد؛ بنابراین می‌توانیم بخشی از نوسازی را با قدرت انجام دهیم. پس از عبور از بحران‌های تحریم و باور به توانمندی داخلی و افزایش تیراژ تولید، دولت نباید نگران نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور باشد. کافی است تصمیم جدی گرفته شود. در حال حاضر، تصمیم جدی برای نوسازی ناوگان فرسوده اتخاذ نشده و مسیری که برای این امر طراحی شده خیلی قابل‌اجرا نیست. منابع مالی برای نوسازی ناوگان باید از وزارت نفت تامین شود، درحالی‌که چنین بودجه‌ای در این وزارتخانه طراحی نشده است. جلساتی با دو معاون وزیر نفت داشتیم و هنوز ابهام وجود دارد که چگونه این هزینه قرار است پرداخت شود و در این جلسات در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردیم این مسیر به نتیجه نخواهد رسید.

وی درباره ۷ محصول جدید ایران‌خودرو دیزل و اینکه چه تعداد آنها کشنده است، عنوان کرد: ۳ محصول آتامان، H5 و آترین‌پلاس از ۷ محصول جدید رونمایی شده، اما اطلاعات مربوط به ۴ خودرو دیگر در زمان خودش رسانه‌ای خواهد شد.

فرآیند نوین تولید

در ادامه این مراسم، کیانوش پورمجیب، قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به نقشه‌راه توسعه ایران‌خودرو دیزل، گفت: روند تولید در این شرکت از نگرانی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو بود که با تحول ایجادشده در آن، توفیقات بسیار خوبی کسب شده است. در واقع کارکنان به‌خوبی از تولید و کیفیت پاسداری می‌کنند.

وی با اشاره به فرآیندهای نوین گروه صنعتی ایران‌خودرو که از بهمن سال گذشته پایه‌ریزی شده و در حال اجراست، گفت: در تولید توانسته‌ایم عارضه‌ای که هر سال یدک می‌کشیدیم و آن تولید خودرو کسری‌دار بود را حذف کنیم و با مدیریت فعلی به این اشتباه پایان دهیم.

وی تولید و توسعه را طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اکسیری دانست که با هم‌افزایی می‌تواند مسیرهای روشنی را پیش‌روی صنعت کشور قرار دهد و عنوان کرد: حتی فکر کردن به تولید بدون کسری در ایران‌خودرو بسیار سخت بود، اما این اتفاق از ابتدای خرداد اجرایی شد و تولید را از این تاریخ به صورت کامل انجام می‌دهیم.

پورمجیب با بیان اینکه هرچه جلوتر می‌رویم، از اثرات مثبت این اقدام راهبردی منتفع می‌شویم، گفت: جلوگیری از افت کیفیت محصولات و رفع نارضایتی مشتریان ناشی از عدم‌تحویل خودرو کامل، از نتایج این اقدام بود؛ به‌طوری‌که در بهمن سال گذشته بیش از ۸۰ هزار خودرو ناقص در این گروه صنعتی وجود داشت و در حال‌حاضر این رقم به ۸ هزار خودرو رسیده و در زمان کوتاهی به صفر خواهد رسید.

افزایش ۴۶ درصدی تولید کامل

پورمجیب با بیان اینکه شمارگان تولید در ایران‌خودرو افزایش جدی داشته، تصریح کرد: با راهبری در این شرکت، تعریف آمار تولید از ناقص و کالای نیم‌ساخته به خودرو تجاری شده و قابل تحویل به مشتری تغییر یافته است و بر همین اساس از ابتدای امسال تا ۳۱ مرداد، ۲۳۵ هزار خودرو کامل تولید شده و افزایش ۴۶ درصدی به‌ثبت رسیده است، درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته ۱۶۱ هزار خودرو کامل تولید شده بود. قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه ایران‌خودرو دیزل در همین مدت افزایش ۳ برابری تولید را رقم زده، گفت: در برخی محصولات از جمله کشنده‌ها، شاهد افزایش ۱۳ برابری هستیم. وی افزود: تحویل خودرو سواری به مشتریان نیز ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و خودرو معوق هم به کمتر از ۵ هزار خودرو کاهش یافته است. پورمجیب با اعلام اینکه تعهدات به مشتریان ۲۲ هزار خودرو است، گفت: برخی از محصولات حتی زودتر از موعد به مشتریان تحویل داده شد.

برنامه‌های کیفی

قائم‌مقام توسعه و تولید ایران‌خودرو با اشاره به تحولات حوزه کیفیت محصولات، گفت: با حذف تولید ناقص، ریسک‌های کیفی محصولات را حذف کرده‌ایم که آثار آن را در کاهش مراجعات به نمایندگی‌ها مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: ۲۷۹ پروژه کیفی تعریف‌شده تا ریشه‌های بی‌کیفیتی محصولات حذف شود و این اقدامات نویددهنده آینده‌ای روشن در زمان نزدیک است که برای مردم هم در سطح جامعه ملموس خواهد بود.

پورمجیب با اشاره به طرح تحول کیفیت و خدمات محصول تارا، گفت: محصول تارا که از ابتدای تیر تحویل مشتریان شده‌اند، در صورت مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش به علت ایراد قوای محرکه در ۶ ماه نخست بعد از تحویل، مشمول خدمات گسترده‌ای در ایساکو می‌شوند و این طرح مشمول تولیدات تارا تا پایان امسال است.

تولید انبوه خودروهای جدید

پورمجیب از تولید انبوه در محصول کراس‌اوور و کراس لوک در سال آینده خبر داد و گفت: دو خودرو مترقی و در شأن مردم با استانداردهایی فراتر از استانداردهای مصوب عرضه خواهیم کرد. وی توسعه موتور ۳ سیلندر را از دیگر برنامه‌های در حال انجام در گروه صنعتی ایران‌خودرو دانست و گفت: نوع اول این خانواده در مرحله صنعتی‌سازی است که از منظر سوخت و آلایندگی، سبد محصولات را ارتقا خواهد داد. وی افزود: در حال طراحی گیربکس اتوماتیک هستیم و گیربکس نیمه‌اتوماتیک را نیمه دوم امسال به تولید انبوه خواهیم رساند.

قائم‌مقام توسعه و تولید ایران‌خودرو با اعلام افزایش ظرفیت تولید گیربکس ۶ سرعته، افزود: شبکه برق و الکترونیک جتکو را نیز امسال به بهره‌برداری می‌رسانیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: تارا برقی که از محصولات به‌روز ایران‌خودرو است، بهمن امسال رونمایی خواهد شد.

توسعه بازار

پورمجیب از برنامه جهش صادرات به کشورهای همسایه خبر داد و گفت: محصولات این برند در بازار عراق و جمهوری آذربایجان از کشورهای همسایه ایران خریدوفروش می‌شود و با پیش‌بینی‌های انجام‌شده در کشور روسیه نیز حضور گسترده‌ای خواهیم داشت.

وی افزود: تصمیماتی در راستای سودآوری تولید و کاهش زیان انباشته اتخاذشده که در این بخش نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

پورمجیب تغییر ترکیب تولید را از تصمیمات اتخاذ شده در راستای سودآوری دانست و گفت: به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا تیراژ تولید محصولات جدیدتر را افزایش و محصولات قدیمی را کاهش دهیم.

به‌گفته قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو دیزل از جمله ایدم و چرخشگر نیز در مسیر تولید و سودآوری قرار گرفته‌اند.

مشخصات کامیونت

کامیونت آترین‌پلاس به موتور ۳۷۶۰ سی‌سی ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز است. موتور کامینز کامیونت آترین‌پلاس دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ EEV بوده و نیروی تولیدی آن توسط گیربکس دنده‌ای ساخت ZF با ۶ دنده جلو و یک دنده عقب به محور عقب آترین‌پلاس منتقل می‌شود. حداکثر وزن ناخالص فنی مجاز کامیونت آترین‌پلاس ۶ هزار کیلوگرم بوده و وزن خالص این کامیونت ۲۹۰۰ کیلوگرم اعلام شده و حداکثر ظرفیت باربری آن حدود ۳۱۰۰ کیلوگرم است.

این خودرو امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع، شیشه بالابرهای برقی، کروز کنترل، چراغ روشنایی در روز، چراغ مه‌شکن، دوربین دید ۳۶۰ درجه به صورت آپشنال، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و درگاه AUX و بلوتوث، نشانگر دیجیتالی پشت فرمان و... دارد. گفتنی است این محصول در آبان امسال به تولید انبوه خواهد رسید. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8pgy