پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 17404
تاریخ انتشار: 1401/03/21 08:29

محدودیت فضای مجازی جواب نمی دهد / نتیجه طرح صیانت معکوس است

وزیر ارتباطات دولت روحانی در گفتگو با گسترش نیوز:

«وزیر ارتباطات ما دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت» این گزاره معروف روحانی در زمانی بود که مردم هنوز به او اقبال داشتند و طرح هایی مثل صیانت همچون امروز فشار بر گلوی مردم نمی آورد، این قول رئیس جمهور سابق بعدها و با جدی تر شدن فشار تندروها روی موضوع ایجاد محدودیت در فضای مجازی تبدیل به اهرم فشار افکار عمومی روی وزیر ارتباطات شد؛ البته که در واقعیت هم هیچگاه دست آذری جهرمی روی دکمه فیلترینگ نرفت و حتی در مورد تلگرام هم تاکید کرد که دستور از جای دیگری رسیده است، با این حال او همچنان معتقد است روش های «بگیر و بنند» و « فیلترینگ آزادی بیان» در جامعه ایران جواب نمی دهد و دولت رئیسی هم بهتر است از این مسیر صرف نظر کند. در همین رابطه با وزیر ارتباطات دولت روحانی محمد جواد آذری جهرمی به گفتگو نشستیم که ادامه آن را در زیر می خوانید.با گسترش نیوز همراه باشید.

دولت می تواند علت اصلی کاهش سرعت اینترنت را بیان کند

آذری جهرمی در رابطه با کاهش سرعت اینترنت در ماه های اخیر و اعتراضات مردم گفت: تیم وزارتخانه و مدیران اجرایی که سرکار آمدند، نسبت به حوزه کاری خود تسلط دارند، آنها از طریق ابزارهایی که در اختیار دارند، می‌توانند علت اصلی کاهش سرعت اینترنت را عنوان کنند. کما اینکه زمان ما این ابزارها بود و به لحظه می‌توانستیم متوجه شویم که اگر، ایراد کیفی در شبکه وجود دارد مربوط به کدام لایه و کدام قسمت است.

او ادامه داد: در رابطه با موضوع فضای مجازی دولت سیاست هایی دارد و پیگیری می‌کند و باید فرصت داد و نتایجش را دید. وقتی مدیریت‌ها عوض می‌شود دیدگاه‌های جدیدی ایجاد می‌شود و هدف همه این است که شرایط را بهبود بدهند. باید فرصت داد و دید نتایج این سیاست‌ها چیست. امروز برای این قضاوت‌ها زود است.

ائمه هم گفته اند؛ محدودیت جواب نمی دهد

آذری جهرمی با تاکید براینکه هنوز هم در جامعه ایران محدودیت اعتراض مردم را بالا می برد و بی نتیجه است، ادامه داد: من نظراتم را در مورد محدودیت فضای مجازی گفته ام و نظر من هیچ تغییری نکرده است. محدودیت هیچ وقت جواب نمی‌دهد. این هم حرف ما نیست ۱۴۰۰ سال پیش ائمه ما فرموده اند: هر چیزی را منع کنید مردم به آن مشتاق تر می‌شوند. پس نتایج این کار‌ها تماما معکوس است.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد آن شکایت‌هایی که از مردم واصل و شنیده می‌شود، بهترین دماسنج است که می تواند قضاوت کند و مشخص شود اینترنت از دیدگاه کاربران چه وضعیتی دارد، در حقیقت همه اتفاقاتی که ما در شبکه انجام می‌دادیم و تیم‌های جدید هم انجام می‌دهند با این هدف است که کاربران را راضی نگه داریم، هرچند روش ها متفاوت است.

منبع:گسترش نیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3996n7