چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 18700
تاریخ انتشار: 1401/05/10 00:12
جایگاه ایران در فولادسازی جهان با رشد تولید فولاد مبارکه تثبیت شد

محدودیت انرژی، چالش اصلی تداوم تولید

چندی پیش، انجمن تولیدکنندگان فولاد دنیا، آمار تولید این فلز استراتژیک را در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ منتشر کرد.

چندی پیش، انجمن تولیدکنندگان فولاد دنیا، آمار تولید این فلز استراتژیک را در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ منتشر کرد. براساس این گزارش، در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی، همه ۱۰کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان ‌جز هند، در این مدت با کاهش تولید مواجه بوده‌اند. ایران نیز به‌دلیل محدودیت‌های موجود در مسیر تامین انرژی با کاهش تولید روبه‌رو شده است، با این وجود، همچنان کشور ما در جایگاه دهمین فولادساز دنیا قرار گرفته است.

 به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، مدیرعامل این گروه از تثبیت جایگاه دهم کشور ایران در رتبه‌بندی بین فولادسازان جهان براساس گزارش انجمن جهانی فولاد خبر داد و گفت: این موفقیت با اتکا به تداوم تولید در گروه فولاد مبارکه باوجود کاهش تولید فولاد در جهان به‌دست‌آمده است.

محمدیاسر طیب‌نیا ضمن تشریح دستاوردهای ارزشمند شرکت فولاد مبارکه و رشد تولید در این مجموعه صنعتی که به تثبیت جایگاه دهم ایران در روند فولادسازی دنیا منجر شده است، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ گروه فولاد مبارکه با رکوردشکنی‌های پی‌درپی به دستاوردهای درخشانی در همه خطوط تولید دست یافتند، به‌نحوی‌که در 3‌ماه نخست سال با تولید ۲میلیون و ۹۹۱هزار تن فولاد خام رشد ۱۱.۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۳۱۱هزار تن بیشتر از مدت مشابه سال ۱۴۰۰) و در خرداد نیز با تولید ۸۶۶هزار تن، افزایش ۱۵درصدی را محقق کردند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: همچنین کارکنان بلندهمت گروه فولاد مبارکه در خرداد امسال در تولید آهن‌اسفنجی با تولید یک‌میلیون و ۴هزار تن، رشد ۹.۹درصدی را تجربه کردند و در حوزه کلاف گرم نیز با تولید ۵۹۳هزار تن، رشد ۳۱درصدی را به‌ثبت رساندند.

استفاده از توقفات برای رشد تولید

این فعال صنعت فولاد تاکید کرد: از آنجایی که متاسفانه همه‌ساله فولاد مبارکه در فصل تابستان با محدودیت مصرف برق و در فصول سرد سال نیز با محدودیت مصرف گاز و برق مواجه است، این امر باعث افت تولید در همه خطوط می‌شود. از سوی دیگر، باتوجه به اهمیت تداوم تولید در کشور به‌ویژه در حوزه تامین انواع ورق‌های فولادی تخت که سهم عمده آن را فولاد مبارکه برعهده دارد، انجام توقفات سالانه خطوط در بازه‌های زمانی مذکور برنامه‌ریزی شد تا علاوه بر استفاده از زمان توقفات ناشی از محدودیت‌ها، آماده به‌کاری خطوط برای ادامه روند رو به‌رشد تولید بعد از توقفات افزایش یابد.

راهکارهایی برای ارتقای تولید

طیب‌نیا در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهای افزایش تولید در این مجموعه عظیم صنعتی گفت: استراتژی فولاد مبارکه، همواره تولید انواع محصولات تامین حداکثری نیاز بازارهای داخلی بوده و در همین راستا، انجام مطالعه روی توسعه سبد محصولات موردنیاز بازار و دستیابی به دانش فنی تولید انواع گریدهای کیفی و خاص، بهینه‌سازی فرآیند و خطوط تولید، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم قبل از شروع سال و انجام تعمیرات سالانه خطوط در زمان محدودیت‌ها از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه است. وی افزود: همچنین همدلی و مشارکت حداکثری کارکنان گروه که در نهایت به کسب رکوردهای متعدد در 3‌ماه نخست امسال منجر شد، از مهم‌ترین دلایل تداوم روند رو به رشد تولید در گروه فولاد مبارکه است.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: از دیگر عوامل موثر در کسب این موفقیت‌ها در فولاد مبارکه می‌توان به وجود نیروگاه سیکل ترکیبی موجود در شرکت که بخشی از برق موردنیاز نواحی را تامین می‌کند، افزایش انگیزه و بهره‌وری نیروی انسانی، کاهش زمان‌های تعمیرات و افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات، کامل بودن زنجیره تولید در گروه فولاد مبارکه و هماهنگی‌های بسیارخوب بین‌بخشی اشاره کرد.

نگاهی به آمار تولید فولاد دنیا

طیب‌نیا در ادامه بااشاره به آمار منتشرشده از سوی انجمن جهانی فولاد گفت: همان‌طور که در جدیدترین گزارش انجمن جهانی فولاد آمده، تولید فولاد ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۴) نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۱۰.۸ درصدی مواجه بوده است. این در حالی است که گروه فولاد مبارکه توانست با ثبت موفقیت‌های 3ماهه نخست که پیش ‌از این به آنها اشاره شد، موجبات تثبیت جایگاه دهمی فولاد ایران در رتبه‌بندی جهانی فولاد را فراهم کند. وی افزود:«باید به‌خاطر داشته باشیم در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی همه ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان جز هند در این مدت با کاهش تولید مواجه بوده‌اند که از دلایل عمده این کاهش تولید می‌توان به محدودیت‌های انرژی و برای برخی فولادسازان داخلی می‌توان علاوه بر قطعی برق، به فقدان کامل بودن زنجیره تولید به‌ویژه در بین فولادسازان داخلی اشاره کرد، بااین‌وجود گروه فولاد مبارکه در دوره مذکور با رشد ۳.۶تولید فولاد خام همراه بوده است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پایان و در تشریح برنامه‌های این شرکت در آینده گفت: اینکه محدودیت‌ها می‌تواند گاهی موجب کند شدن حرکت شود، اجتناب‌ناپذیر است، اما جای خوشبختی و خرسندی است که با همت همه همکاران و با توکل بر خداوند متعال تلاش خواهیم کرد با کاسته شدن از گرمای هوا و کم شدن محدودیت‌های برق، به تحقق برنامه‌های گروه در امسال جامه‌عمل بپوشانیم.

سخن پایانی

شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور با کسب رکوردهای متفاوت در ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۱، برابر ۲میلیون و ۹۹۱هزار تن فولاد خام تولید کرد. این رقم در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۱.۴ درصدی را از آن خود کرده است، بدین ترتیب ایران باوجود تمام محدودیت‌ها توانست همچنان در جایگاه دهمین فولادساز دنیا قرار گیرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45aowd